ΦΑΡΜΑΚO

Λουράντος: Θολό το «τοπίο» για τα κίνητρα των φαρμακοποιών - Πώς σχολιάζει το Πολυνομοσχέδιο

Θολό και μάλλον ανέφικτο προς ώρας εμφανίζεται το τοπίο αναφορικά με τα κίνητρα και κατ' επέκταση τα bonus των φαρμακοποιών όταν θα πωλούν γενόσημα σκευάσματα, μέτρο που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών (στο περίφημο Πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα).

Λουράντος: Θολό το «τοπίο» για τα κίνητρα των φαρμακοποιών - Πώς σχολιάζει το Πολυνομοσχέδιο

Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου

Βεβαίως όλα τα επιμέρους θέματα για την υγεία και το φάρμακο θα ρυθμιστούν με υπουργικές αποφάσεις και καλό θα ήταν να περιμένουμε τι θα αποφασίσει η ηγεσία του υπουργείου Υγείας.

Ωστόσο, όπως σχολιάζει στο Οnmed ο πρόεδρος του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου, κ. Κων. Λουράντος, «προσωπικά το βλέπω ανέφικτο να πραγματοποιηθεί το μέτρο αυτό. Και αυτό διότι δεν διευκρινίζεται αναλυτικά πώς θα λαμβάνουν τα φαρμακεία και οι φαρμακοποιοί τα κίνητρα. Δηλαδή εάν ένα φαρμακείο αυξήσει την πώληση των γενοσήμων από 25% σε 35%, αυτό σημαίνει ότι θα λαμβάνει bonus 3% στις πωλήσεις του; Και με ποιο τρόπο θα λαμβάνει την αύξηση του ποσοστού κέρδους; Ποιος θα δίνει επίσης το bonus αυτό; Η φαρμακευτική εταιρεία της οποίας οι φαρμακοποιοί προωθούν τα γενόσημα ή οι εταιρείες που έχουν καταγράψει αύξηση στον τζίρο τους;».

«Γενικότερα βλέπω απραγματοποίητο τον στόχο αυτόν της κυβέρνησης, ενώ τα ποσά που θα καταλήγουν στους φαρμακοποιούς από τα rebate θα είναι αμελητέα» επαναλαμβάνει ο κ. Λουράντος, προσθέτοντας: «Αντί να ψάχνει για κίνητρα η κυβέρνηση, θα ήταν προτιμότερο να πείσει τους Έλληνες πολίτες ότι τα γενόσημα φάρμακα είναι ασφαλή και αποτελεσματικά και ότι δεν είναι σκευάσματα β’ κατηγορίας». «Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας πρέπει να υλοποιήσει μια μεγάλη και αναλυτική καμπάνια» επισημαίνει.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, ορίζεται ότι θα παρέχονται κίνητρα στα φαρμακεία για την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των γενοσήμων φαρμάκων στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 88, αναφέρεται ότι στα φαρμακεία που υπερβαίνουν έναν ελάχιστο ποσοστιαίο στόχο χορήγησης γενόσημων φαρμάκων, δηλαδή μηνιαίως κατ' όγκο πωλήσεων το 25% των φαρμάκων των συνταγών τους, θα παρέχονται κλιμακούμενες ποσοστιαίες εκπτώσεις από τις φαρμακευτικές εταιρείες. Ο στόχος αυτός δύναται να αναπροσαρμόζεται κάθε χρόνο.

Η υποχρεωτική έκπτωση υπολογίζεται ποσοστιαία (παρ. 2 του ίδιου άρθρου) και αντιστοιχεί σε ποσοστό 3% για τις πρώτες 10 ποσοστιαίες μονάδες άνω του στόχου (εν προκειμένω για φέτος άνω του 25%) και αυξάνεται κατά άλλα 3% κλιμακωτά για κάθε επόμενη δεκάδα μονάδων άνω του στόχου. Υπολογίζεται βάσει της αξίας, σε τιμή παραγωγού, των συνολικών μηνιαίων πωλήσεων γενόσημων φαρμάκων.

Σύμφωνα με το άρθρο 3, η έκπτωση δεν συμπεριλαμβάνεται στον προϋπολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ. Η συνολική αξία των εκπτώσεων θα επιμερίζεται μεταξύ των φαρμακευτικών εταιρειών, σύμφωνα με τον εκάστοτε ισχύοντα μηχανισμό υπολογισμού αυτόματης επιστροφής της. Θα εκκαθαρίζεται ανά μήνα και θα καταβάλλεται ανά τρίμηνο από τις εταιρείες στον ΕΟΠΥΥ και τους ΦΚΑ, οι οποίοι συμψηφίζουν το ποσό έκπτωσης με το ποσό επιστροφής (rebate), για το οποίο υποχρεούται το φαρμακείο προς τον ΕΟΠΥΥ και τους ΦΚΑ του ίδιου τριμήνου και έως το ποσό rebate του φαρμακείου.

Οι λεπτομέρειες για τη διαδικασία υπολογισμού της έκπτωσης προς τα φαρμακεία και για τη διαδικασία συμψηφισμού του ποσοστού έκπτωσης θα ορίζονται αναλυτικά σε απόφαση του υπουργού Υγείας.

Άλλες διατάξεις για το φάρμακο

Rebate

Στο ίδιο νομοσχέδιο, στο άρθρο 87, ορίζεται νέος απλοποιημένος τρόπος υπολογισμού των ποσών επιστροφής (rebates) στον ΕΟΠΥΥ από τις φαρμακευτικές εταιρείες. Σύμφωνα με αυτόν, ενοποιούνται σε μία εξίσωση οι υπολογισμοί των βασικών rebate 9% (με το πρόσθετο 2% και 5%) και τα rebates τριμηνιαίου όγκου πωλήσεων τόσο των φαρμάκων από τα ιδιωτικά φαρμακεία, όσο και από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.

Με την εφαρμογή του νέου αλγόριθμου, προκύπτει αύξηση της συνολικής αποδοτικότητας του συστήματος των rebate σε σχέση με τις υφιστάμενες κλίμακες, με αποτέλεσμα την τελική συγκράτηση του ύψους της ετήσιας υπέρβασης του προϋπολογισμού. Επίσης διασφαλίζεται: α) η προστασία των ασφαλισμένων από την αύξηση της συμμετοχής τους, με τη διατήρηση του 50/50 για τη διαφορά λιανικής και ασφαλιστικής τιμής σε φάρμακα που δεν έχουν γενόσημα β) η προστασία επιβάρυνσης του ΕΟΠΥΥ από τη διατήρηση του ποσού επιστροφής σε περίπτωση που χορηγούνται φάρμακα υψηλού κόστους (ΦΥΚ) από ιδιωτικά φαρμακεία. Κατά συνέπεια, θα βελτιωθούν τα οικονομικά των ασφαλιστικών ταμείων, ενώ θα διατηρηθούν, κατά την κυβέρνηση, οι κύκλοι εργασιών των επιχειρήσεων.

Φάρμακα θετικής λίστας (που αποζημιώνονται από τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης)

Στο ίδιο άρθρο, προβλέπεται ειδική ρύθμιση για τα φάρμακα που εντάσσονται στη θετική λίστα. Η διάταξη θα αφορά φάρμακα με ιδιαίτερα υψηλή τιμή, για τα οποία εκκρεμεί η αίτηση εισαγωγής τους, προκειμένου να καταστεί γνωστή η εισαγωγή του νέου αυτού τέλους στους Κατόχους Άδειας Κυκλοφορίας.

Ορίζεται επίσης η δυνατότητα εφαρμογής «κλειστών» προϋπολογισμών και ανά γεωγραφική περιοχή, βάσει επιστημονικών κριτηρίων, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο, αλλά και η σύνδεση της αποζημίωσης με τα πρωτόκολλα προϋποθέσεων συνταγογράφησης.

(Με πληροφορίες από τον Φαρμακευτικό Κόσμο)

Διαβάστε ακόμη:

ΜΗΣΥΦΑ: Μόνο από τα φαρμακεία - Παρατηρητήριο Τιμών στον ΕΟΦ & ξεχωριστό δελτίο τιμών

Ψηφίζεται το Πολυνομοσχέδιο: Η ανάπτυξη αργεί - Μέχρι τότε, θα ζήσουμε με τα μέτρα & τα αντίμετρα