Δείτε σε διαδραστικό χάρτη το γενετικό "ανακάτεμα" των λαών

Βρετανοί και Γερμανοί ερευνητές από το Τμήμα Στατιστικής τουΠανεπιστημίου της Οξφόρδης, του Ινστιτούτου Γενετικής του Πανεπιστημίου τουΛονδίνου, καθώς και του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας «Μαξ Πλανκ» τηςΛειψίας, δημιούργησαν τον πρώτο διαδραστικό χάρτη ανθρώπινης γενετικής ιστορίας,καλύπτοντας μια περίοδο 4.000 ετών.
Δείτε σε διαδραστικό χάρτη το γενετικό "ανακάτεμα" των λαών

Όπως δημοσιεύεται στο περιοδικό «Science», οι ερευνητές, μεεπικεφαλής τον Δρ Γκάρετ Χέλενταλ, δημιούργησαν τον γενετικό χάρτη βάσεισυγκριτικής ανάλυσης του DNA 1.490 ανθρώπων από 95 πληθυσμούς παγκοσμίως.

Ο χάρτης, που είναι ελεύθερα προσβάσιμος εδώ, φέρνει στο φωςτο διαρκές και πολύπλοκο γενετικό «ανακάτεμα» ανάμεσα στους πληθυσμούς τηςΕυρώπης, της Αφρικής, της Ασίας και της Αμερικής.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των ερευνητών, οι απομονωμένοιΚαλάς που ζουν στην οροσειρά Ινδοκούς του Πακιστάν, φέρουν σήμερα στο DNA τουςαρχαία γονίδια που έφθασαν στην Ασία από την Ευρώπη ή τη Μέση Ανατολή,πιθανότατα μέσω του στρατού του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

«Το DNA έχει πράγματι τη δύναμη να λέει ιστορίες και νααποκαλύπτει λεπτομέρειες από το παρελθόν της ανθρωπότητας», εξηγεί ο ερευνητήςΔρ Σάιμον Μάγιερς του Κέντρου Ανθρώπινης Γενετικής του Ινστιτούτου Wellcome, τοοποίο χρηματοδότησε την έρευνα.

Η γενετική έρευνα φέρνει στο φως συμβάντα που δεν είναι κατ'ανάγκη καταγραμμένα στην ιστορία. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον Δρ Μάγιερς,«το DNA του λαού των Του στη σύγχρονη Κίνα δείχνει ότι περίπου στο 1.200 μ.Χ. Ευρωπαίοιπαρόμοιοι με τους σύγχρονους Έλληνες αναμίχθηκαν γενετικά με ένα κατά τα άλλακινεζικό πληθυσμό. Πιθανώς, η προέλευση αυτού του ευρωπαϊκού DNA είναι έμποροιπου ταξίδευαν στον γειτονικό Δρόμο του Μεταξιού».

Ο χάρτης επίσης, μεταξύ άλλων, αναδεικνύει τη γενετικήκληρονομιά των επιδρομών των Μογγόλων του 13ου αιώνα, η οποία φθάνει μέχρι τηνΤουρκία. Οι Τούρκοι εμφανίζονται να έχουν σήμερα σε ποσοστό 8% «μογγολικά»γονίδια, έναντι 39% των Ουζμπέκων και 50% των Ουιγούρων της Κίνας.

Τέλος, όπως εξηγούν οι ερευνητές, σχεδόν όλοι οι πληθυσμοίεμφανίζουν συμβάντα γενετικής επιμιξίας, συνεπώς αυτά είναι πολύ κοινά σε όλητην πρόσφατη ιστορία και συχνά εμπλέκουν ανθρώπους που μεταναστεύουν μεγάλεςαποστάσεις.