ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Τα 8 ΠΑΡΑΔΟΞΑ που επηρεάζουν τις αποφάσεις ΟΛΩΝ!

Όλοι μας έχουμε κληθεί κάποια στιγμή στη ζωή μας να πάρουμεμία σημαντική απόφαση. Μπορεί να εξετάζουμε προσεκτικά τα δεδομένα, νασταθμίζουμε τις εναλλακτικές
Τα 8 ΠΑΡΑΔΟΞΑ που επηρεάζουν τις αποφάσεις ΟΛΩΝ!

Όλοι μας έχουμε κληθεί κάποια στιγμή στη ζωή μας να πάρουμεμία σημαντική απόφαση. Μπορεί να εξετάζουμε προσεκτικά τα δεδομένα, νασταθμίζουμε τις εναλλακτικές, να ελέγχουμε τα οφέλη ή τις συνέπειες, ωστόσο,όσο περίεργο και αν σας ακούγετε, η απόφαση μας, εξαρτάται και από άλλους παράδοξουςπαράγοντες, που σίγουρα δεν περνούν από το μυαλό σας!

Δείτε ποιοι είναι, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, οι 8παράδοξοι παράγοντες που επηρεάζουν αθόρυβα την κρίση μας και τις αποφάσεις μας,χωρίς να το καταλαβαίνουμε!

Η… κύστη σας!

Ναι, καλά διαβάσατε! Κατά τη διάρκεια μίας ψυχολογικής μελέτης,μια ομάδα εθελοντών ήπιε πέντε ποτήρια νερό, ενώ μια δεύτερη ήπιε απλώς μερικέςγουλιές. Σαράντα λεπτά αργότερα (τόσος είναι ο χρόνος που κάνει το νερό ναφτάσει στην ουροδόχο κύστη), οι ερευνητές αξιολόγησαν την αυτοσυγκράτηση τωνσυμμετεχόντων, οι οποίοι κλήθηκαν να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα χρηματικό έπαθλο16 δολαρίων, το οποίο θα λάμβαναν την ίδια ημέρα, και σε ένα 30 δολαρίων, τοοποίο θα λάμβαναν 35 μέρες αργότερα. Οι εθελοντές του πρώτου γκρουπ επέλεξαννα… κρατηθούν για το μεγαλύτερο χρηματικό ποσό!

Ο… θυμός!

Σίγουρα δεν είναι αυτό που θα περιμένατε! Σύμφωνα με τα συμπεράσματαέρευνας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, ο θυμός μας κάνει να σκεφτόμαστε πιοαναλυτικά, να εξετάζουμε πιο προσεκτικά όλα τα δεδομένα και να παίρνουμεορθότερες αποφάσεις. Βέβαια, όπως επεσήμαναν οι ερευνητές, η απόφαση που λαμβάνουμε«εν βρασμώ», δεν θα πρέπει να σχετίζεται με το αντικείμενο που προκάλεσε τοθυμό μας.

Το… ένστικτο!

Ακόμη και η επιστήμη «παραδέχεται» ότι το ένστικτο ξέρεικαλύτερα! Εθελοντές σε ένα πείραμα κλήθηκαν να επιλέξουν το καλύτερο αυτοκίνητομε βάση τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Όπως προέκυψε, η συνειδητή ανάλυση στοιχείωνβοήθησε τους συμμετέχοντες να διαλέξουν το καλύτερο αυτοκίνητο, όταν τα στοιχείαπου τους παρείχαν ήταν σχετικά απλά. Αντιθέτως, όταν οι λεπτομέρειες άρχισαν ναγίνονται πολλές και περίπλοκες, οι ασυνείδητες επιλογές, που βασίστηκαν στοένστικτο, αποδείχτηκαν οι πιο σωστές.

Το… φύλο του παιδιού σας!

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε Βρετανία και ΗΠΑ,για κάθε κόρη που αποκτά ένα ζευγάρι, οι πιθανότητες οι ψήφοι τους να «τείνουν»προς τα «αριστερά» αυξάνονται κατά 2%. Το ίδιο ισχύει για τους γιους και τη «συντηρητική»ψήφο.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Όπως εξηγούν οι επικεφαλής της έρευνας, «εξαιτίας τωνδιακρίσεων στους μισθούς, για παράδειγμα, οι γονείς κλίνουν λογικά προς τηναριστερά αν έχουν κόρες, και προς τη δεξιά αν έχουν γιους».

Η… θερμοκρασία!

Και όμως ισχύει! Ερευνητές έδωσαν σε εθελοντές συμμετέχοντεςσε πείραμα να κρατήσουν μια ζεστή κούπα καφέ, και σε μερικούς άλλους μίαπαγωμένη. Στη συνέχεια, τους ζήτησαν να αξιολογήσουν ένα υποθετικό πρόσωπο. Όσοικρατούσαν τις ζεστές κούπες βρήκαν τον φανταστικό άγνωστο περισσότερο ζεστό,και πιο κοινωνικό, απ’ ότι εκείνοι που κρατούσαν τις κρύες κούπες. Παράλληλα, μίααντίστοιχη μελέτη, είχε δείξει ότι είναι πιο πιθανό να εμπιστευτούμε έναν ξένοή να δώσουμε φιλοδώρημα όταν η θερμοκρασία είναι πιο υψηλή.

Η… ώρα της ημέρας!

Η κούραση που αισθανόμαστε στο τέλος της ημέρας λειτουργείαποτρεπτικά στο να λάβουμε αποφάσεις ή να πραγματοποιήσουμε δραστηριότητες, πουτις πρωινές ώρες θα κάναμε χωρίς δεύτερη σκέψη. Έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2011, έδειξε ότι οι εφέσεις που ασκούνταν το πρωί είχαν πολύπερισσότερες πιθανότητες να γίνουν δεκτές από τις απογευματινές, οι οποίες«προσέκρουαν» στην κούραση των δικαστών.

Η… μουσική!

Σύμφωνα με έρευνα, οι συμμετέχοντες που άκουγαν πιο«γρήγορη», uptempo μουσική ήταν καλύτεροι στην λήψη αποφάσεων από εκείνους πουσκέφτονταν ενώ έπαιζε slow μουσική στο background. Μάλιστα, τα αποτελέσματα τουπειράματος δεν διαφοροποιούνταν ανάλογα με το πόσο απλές ή περίπλοκες ήταν οιαποφάσεις, που καλούνταν να λάβουν οι συμμετέχοντες.

Οι… υπερβολικές επιλογές!

Όπως προέκυψε από ψυχολογική έρευνα, οι άνθρωποι είναι πιοχαρούμενοι όταν έχουν να διαλέξουν ανάμεσα σε περιορισμένες εναλλακτικές. Κατάτη διάρκεια του πειράματος, δύο γκρουπ εθελοντών κλήθηκαν να διαλέξουν μίασοκολάτα. Το πρώτο ανάμεσα σε τριάντα διαφορετικές, ενώ το δεύτερο ανάμεσα σεέξι. Οι εθελοντές στο δεύτερο γκρουπ δήλωσαν στο τέλος του πειράματοςπερισσότερο ικανοποιημένοι από την επιλογή τους.