ΥΓΕΙΑ

Νέο τεστ DNA ανιχνεύει 18 διαφορετικούς καρκίνους σε πρώιμο στάδιο

Μιχάλης Θερμόπουλος

Τα νέα ευρήματα θα μπορούσαν να ξεκινήσουν μια νέα γενιά προληπτικών τεστ για την έγκαιρη ανίχνευση του καρκίνου, λένε οι ερευνητές.

Νέο τεστ DNA ανιχνεύει 18 διαφορετικούς καρκίνους σε πρώιμο στάδιο
Bigstock

Το τεστ μπορεί ιδιαίτερα να βοηθήσει στον εντοπισμό πολλών διαφορών στους καρκίνους, οι οποίες σχετίζονται με το φύλο, όπως παραλλαγές της νόσου μεταξύ ανδρών και γυναικών όσον αφορά την ηλικία εμφάνισης, τους τύπους καρκίνου και τις γενετικές αλλοιώσεις, αναφέρουν οι επιστήμονες στην μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό BMJ Oncology.

Ο καρκίνος ευθύνεται επί του παρόντος για έναν στους έξι θανάτους σε όλο τον κόσμο, με το 60% αυτών των θανάτων να προκαλείται από τύπους καρκίνου που δεν έχουν τεστ προσυμπτωματικού ελέγχου.

Τα υπάρχοντα τεστ προσυμπτωματικού ελέγχου έχουν επίσης μειονεκτήματα, όπως η το κόστος και τα χαμηλά επίπεδα ακρίβειας για τα πρώιμα στάδια της νόσου.

Αν και συγκεκριμένες πρωτεΐνες αίματος θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως δείκτες για έγκαιρη ανίχνευση και παρακολούθηση, οι ερευνητές λένε ότι οι επί του παρόντος διαθέσιμες επιλογές εξετάσεων που εξαρτώνται από τέτοιες πρωτεΐνες δεν έχουν επαρκή ευαισθησία και ακρίβεια στον αποκλεισμό των ατόμων που δεν έχουν καρκίνο.

Πώς έγινε η έρευνα

Στη νέα μελέτη, οι επιστήμονες συνέλεξαν δείγματα πλάσματος αίματος από 440 άτομα που είχαν διαγνωστεί με 18 διαφορετικούς τύπους καρκίνου πριν από τη θεραπεία και από 44 υγιείς αιμοδότες (ομάδα ελέγχου).

Μέτρησαν πάνω από 3.000 πρωτεΐνες που συνδέονται ισχυρά με τις χημικές οδούς του καρκίνου σε κάθε δείγμα.

Οι ερευνητές ακολούθησαν μια διαδικασία δύο βημάτων: πρώτα ανίχνευσαν τη βιολογική υπογραφή οποιουδήποτε καρκίνου και στη συνέχεια ταυτοποίησαν τον ιστό προέλευσης με τους υποτύπους κάθε καρκίνου.

Εντόπισαν πρωτεΐνες που υπάρχουν μόνο σε πρώιμα στάδια καρκίνων

Πέτυχαν να προσδιορίσουν μια ομάδα 10 πρωτεϊνών (με ξεχωριστή υπογραφή ανάμεσα στα δύο φύλα) που διέφεραν στα δείγματα πλάσματος μεταξύ καρκινοπαθών και υγιών συμμετεχόντων.

Η παραλλαγή αυτών των πρωτεϊνικών υπογραφών μεταξύ ανδρών και γυναικών υποδηλώνει ότι είναι πιθανότατα εξαρτώμενες από το φύλο για όλους τους καρκίνους, λένε οι επιστήμονες.

Σχεδόν όλες οι πρωτεϊνικές υπογραφές ήταν παρούσες σε πολύ χαμηλά επίπεδα, υποδεικνύοντας τη σημασία τέτοιων πρωτεϊνών χαμηλού επιπέδου για τον εντοπισμό του καρκίνου σε πρώιμο στάδιο πριν αναπτυχθεί ένας όγκος και προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία.

Οι επιστήμονες αναγνωρίζουν ότι η μελέτη έχει σχετικά μικρό μέγεθος δείγματος, που πιθανότατα περιορίζει την ευρύτερη δυνατότητα εφαρμογής των ευρημάτων.

Ωστόσο, υποστηρίζουν ότι το τεστ πλάσματος αίματος που βασίζεται σε πρωτεΐνες νέας γενιάς έχει υψηλή ευαισθησία στην ανίχνευση μιας ποικιλίας όγκων πρώιμου σταδίου σε ασθενείς που δεν παρουσιάζουν συμπτώματα.

Προσθέτουν, ότι αυτό καθιστά το νέο τεστ ισχυρό υποψήφιο για χρήση ως εργαλείο προσυμπτωματικού ελέγχου σε όλον τον πληθυσμό, κάτι που δεν είναι επί του παρόντος εφικτό με τις υπάρχουσες εξετάσεις ή τεχνικές.

Πηγή: independent.co.uk