Οι επιστήμονες «απενεργοποιούν» τα γονίδια που μας γερνούν

Ένας αλγόριθμοςπου δημιουργήθηκε από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ θα αναγνωρίζει ταγονίδια που μπορούν να τροποποιηθούν ώστε να διακοπεί η διαδικασία τηςγήρανσης.

Οι επιστήμονες «απενεργοποιούν» τα γονίδια που μας γερνούν

Η υποψήφιαδιδάκτορας Κέρεν Γιζάκ και οι συνεργάτες της δημιούργησαν έναν αλγόριθμό που θαπροβλέπει ποια γονίδια μπορούν να «απενεργοποιηθούν» ώστε να σταματήσουν τηγήρανση.

Η πρωτοποριακήτεχνική μπορεί να οδηγήσει στην παρασκευή καινοτόμων αντιγηραντικών φαρμάκων.

«Οι περισσότεροιαλγόριθμοί που χρησιμοποιούνται αποσκοπούν στην ανακάλυψη φαρμακευτικών στόχωνπου θα καταστρέφουν τα κύτταρα, με στόχο την καταπολέμηση του καρκίνου ή μιαςβακτηριακής λοίμωξης», δηλώνει η Γιζάκ. «Ο δικός μας αλγόριθμος είναι ο πρώτοςπου θα αναζητά τα κύτταρα που θα μπορεί να τροποποιήσει ώστε να τα θεραπεύσει.»

Ο επονομαζόμενοςΑλγόριθμος Μεταβολικής Μετάπλασης μπορεί να αντλεί πληροφορίες για τηνμεταβολική κατάσταση ενός γονιδίου και στη συνέχεια να προβλέπει τιςαπαιτούμενες περιβαλλοντικές ή γενετικές αλλαγές που θα οδηγήσουν στηντροποποίηση της μεταβολικής κατάστασης.

Η Γιζάκ και οισυνεργάτες της εφάρμοσαν τον ΑΜΜ ώστε να προβλέψουν ποια γονίδια μπορούν νααπενεργοποιηθούν, έτσι ώστε η λειτουργία τους σε μύκητες να προσομοιάζει τη μικρότερηηλικία. Οι μύκητες είναι το συνηθέστερο γονιδιακό μοντέλο που χρησιμοποιείταιστις εργαστηριακές έρευνες, καθώς το DNA τους μοιάζει σε ορισμένα σημεία με αυτό του ανθρώπου.

Ο νέος αλγόριθμοςπαρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα για το μεταβολισμό των κυττάρων κι έτσι μπορείνα ρίξει περισσότερο φως στον τρόπο με τον οποίο τα γονίδια συμβάλλουν στιςπροκλητές μεταβολές.

Το επόμενο βήμαθα είναι να εφαρμοστεί ο αλγόριθμος σε γενετικά τροποποιημένα ποντίκια. Οιερευνητές ευελπιστούν ότι η νέα τεχνική θα βοηθήσει μελλοντικά ώστε ναπαρασκευαστούν φάρμακα που θα αντιμετωπίζουν διαταραχές στις οποίες ομεταβολισμός παίζει σημαντικό ρόλο, όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης, οινευροεκφυλιστικές ασθένειες και ο καρκίνος.

Τα ευρήματα της νέας μελέτης δημοσιεύονται στοεπιστημονικό περιοδικό Nature Communications .