ΥΓΕΙΑ

Ακόμα μία σοβαρή νόσος συνδέθηκε επιστημονικά με την παχυσαρκία

Η παχυσαρκία έχει συνδεθεί μέχρι σήμερα με πολλές σοβαρές ασθένειες, όπως ο αυξημένος κίνδυνος καρδιακής νόσου, ο διαβήτης τύπου 2 και μερικές μορφές καρκίνου. Τώρα, για πρώτη φορά, επιστήμονες από την Σχολή Ιατρικής David Geffen του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, υποστηρίζουν ότι η παχυσαρκία συνδέεται επίσης και με την επιτάχυνση της γήρανσης του ήπατος.

Ακόμα μία σοβαρή νόσος συνδέθηκε επιστημονικά με την παχυσαρκία

Για χρόνια οι επιστήμονες υπέθεταν ότι η παχυσαρκία συμβάλλει στην πρόωρη γήρανση του οργανισμού, αλλά δεν ήταν σε θέση να υποστηρίξουν τη θεωρία αυτή με επιστημονικό τρόπο. Πέρυσι, η επιστημονική ομάδα του δρ Steve Horvath στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια ανέπτυξε ένα "ρολόι" που υπολογίζει το επίπεδο γήρανσης του οργανισμού. Πρόκειται για ένα μηχανισμό που μπορεί με ακρίβεια να υπολογίσει την βιολογική ηλικία πολλών οργάνων του σώματος, ιστών και κυττάρων, μέσω της παρακολούθησης της διαδικασίας της μεθυλίωσης του DNA.

Χρησιμοποιώντας αυτή την τεχνική, οι επιστήμονες κατάφεραν να συνδέσουν με αποδείξεις την παχυσαρκία με την επιτάχυνση της γήρανσης στο συκώτι.

Για τις ανάγκες της έρευνας, εξέτασαν 1.200 δείγματα ανθρωπίνων ιστών, εκ των οποίων τα 140 προέρχονταν από το συκώτι. Επίσης, κατέγραψαν στοιχεία όπως το σωματικό βάρος, το ύψος και ο Δείκτης Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) καθενός από τους συμμετέχοντες που είχαν δώσει δείγματα ιστού.

Διαπίστωσαν ότι για κάθε 10 επιπλέον μονάδες στον ΔΜΣ, η βιολογική ηλικία του ήπατος αυξάνεται κατά 3,3 έτη. Για παράδειγμα, μια γυναίκα που έχει ύψος 1,65μ και βάρος 64kg, θα έχει ΔΜΣ 23,3. Μια γυναίκα με το ίδιο ύψος, που ζυγίζει 90kg θα έχει ΔΜΣ 33,3. Αυτό συνεπάγεται ότι το συκώτι της θα έχει βιολογική ηλικία 3 χρόνια μεγαλύτερη από εκείνη της γυναίκας με το χαμηλότερο ΔΜΣ.

Οι ερευνητές προσθέτουν ότι η απότομη απώλεια σωματικού βάρους ως αποτέλεσμα βαριατρικής χειρουργικής επέμβασης δεν αντιστρέφει την πρόσκαιρη επιτάχυνση της γήρανσης του ήπατος, η οποία προκλήθηκε από την περίοδο της παχυσαρκίας.

Δεν αποδείχτηκε καμία σχέση μεταξύ της παχυσαρκίας και της αυξημένης βιολογικής ηλικίας των ιστών των μυών ή/και του αίματος.

Σύμφωνα με την έκθεση των ερευνητών, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), η αυξημένη επιγενετική ηλικία του ηπατικού ιστού σε παχύσαρκα άτομα είναι πιθανό να συνδέεται με κοινές νόσους του ήπατος που σχετίζονται με την παχυσαρκία, όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη και ο καρκίνος του ήπατος.

Τα αποτελέσματα αυτά υποστηρίζουν την υπόθεση ότι η παχυσαρκία σχετίζεται με την επιτάχυνση των επιπτώσεων της γήρανσης και τονίζει για μια ακόμη φορά τη σημασία της διατήρησης ενός υγιούς σωματικού βάρους.