ΦΑΡΜΑΚO

Η Sophia, το ρομπότ AI στη Θεσσαλονίκη - Έχει θέση ένα ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης στο φαρμακείο;

Διονυσία Προκόπη

Ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ), Διονύσιος Ευγενίδης, μιλά στο Onmed για την Sophia, το ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης που φιλοξενεί φέτος το φαρμακευτικό συνέδριο PHARMApoint. 

Η Sophia, το ρομπότ AI στη Θεσσαλονίκη - Έχει θέση ένα ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης στο φαρμακείο;

Μπορούμε να εμπιστευόμαστε εφαρμογές ΑΙ για θέματα υγείας; Μπερδεύουν ή δίνουν σωστές συμβουλές; Έχει θέση ένα «ρομπότ» τεχνητής νοημοσύνης σε ένα φαρμακείο;

Σε αυτά και άλλα ερωτήματα μας απαντά ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ), Διονύσιος Ευγενίδης. Σε συνέντευξή του στο Onmed μιλά για το 25ο PHARMApoint, το οποίο ανοίγει τις πύλες του, το Σάββατο 11 Οκτωβρίου. Την Κυριακή 12 Οκτωβρίου, το συνέδριο θα φιλοξενήσει τη Sophia, το ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης που ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και απαντά σε εκατομμύρια ερωτήσεις. Ο κ. Ευγενίδης θα κάνει ερωτήσεις στη Sophia και θα προσπαθήσει να την «πιάσει» απροετοίμαστη.

- Ετοιμάζεστε για το 25ο PHARMApoint, ένα από τα μεγαλύτερα φαρμακευτικά συνέδρια της χώρας μας.

Ναι, το συνέδριό μας είναι διήμερο και το χαρακτηριστικό του είναι ότι συγκεντρώνει πολύ κόσμο από όλη την Ελλάδα, γιατί είναι και ευκαιρία για πολλούς φαρμακοποιούς, να βρεθούν στην πόλη που σπούδασαν, στη Θεσσαλονίκη.

Φτάνοντας αισίως στα 25 χρόνια, το PHARMApoint είναι ένα μεγάλο γεγονός τόσο για την πόλη όσο και για τη Βόρεια Ελλάδα, είναι πλέον ένας θεσμός για τη Θεσσαλονίκη. Το αγκαλιάζει όλος ο κόσμος που το επισκέπτεται: φαρμακοποιοί, βοηθοί φαρμακείων, φοιτητές της Φαρμακευτικής, Καθηγητές, άνθρωποι από τη βιομηχανία, όλος ο φαρμακευτικός κόσμος δίνει το «παρών» στο Pharmapoint.

- Φέτος μας έκανε εντύπωση ότι φιλοξενείτε το ρομπότ AI Sophia. Τι κάνει αυτό το ρομπότ και τι θα δούμε στο συνέδριο;

Είναι σαν να έχεις δίπλα σου κάποιον άνθρωπο, με τον οποίο κάνεις κουβέντα. Ακόμη και γκριμάτσες κάνει η Sophia και είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για να δούμε το τι μέλλει γενέσθαι και στον χώρο μας, αλλά και στην κοινωνία μας γενικότερα. Να δούμε τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση, χωρίς αφορισμούς, ότι υπάρχουν αυτά τα ρομπότ που θα αντικαταστήσουν τους ανθρώπους ή θα μας πάρουν τις δουλειές.

Νομίζω ότι όλοι πρέπει να προετοιμαζόμαστε για τα επόμενα χρόνια και αυτή είναι μια πάρα πολύ μεγάλη ευκαιρία στο Pharmapoint. Θα την έχουμε Sophia σε ένα στρογγυλό τραπέζι και θα είναι και για 4 ώρες στους χώρους του συνεδρίου και στο περίπτερο της εταιρείας ΒΙΑΝΕΞ, που την έχει φέρει στην Ελλάδα και στο Pharmapoint.

- Μπορούμε σε αυτή τη φάση, να εμπιστευόμαστε εφαρμογές ΑΙ για θέματα υγείας;

Νομίζω ότι για θέματα υγείας είναι πολύ νωρίς ακόμη, ο γενικός πληθυσμός να εμπιστεύεται εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης.

Οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να πάρουν πραγματικά σημαντικές πληροφορίες από την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά μπορούν και να τις «χτενίσουν». Ο κόσμος που δεν μπορεί να τις «χτενίσει», γιατί δεν έχει τις γνώσεις, μπορεί να βρεθεί προ εκπλήξεων. Άρα λοιπόν λέμε «ναι» στην τεχνητή νοημοσύνη όταν απευθύνεται σε ειδικούς.

- Θα μπορούσε ένα ψηφιακός βοηθός ΑΙ να ενταχθεί στα φαρμακεία;

Βλέποντας το μέλλον -όχι άμεσα- ένας ψηφιακός βοηθός ΑΙ στο φαρμακείο, θα μπορούσε να προσφέρει πραγματικά σημαντική βοήθεια, χωρίς να αντικαταστήσει το ανθρώπινο δυναμικό των βοηθών των φαρμακείων, που είναι πάρα πολύ σημαντικό επίσης -και που τους ψάχνουμε και δεν τους βρίσκουμε, υπάρχει μηδενική ανεργία στον κλάδο τους.

- Ασθενείς που έρχονται στα φαρμακεία, σας ρωτούν για πληροφορίες που έχουν πάρει από εφαρμογές ΑΙ, όπως το ChatGPT, προκειμένου να τις επιβεβαιώσουν;

Φυσικά, καθημερινά. Πιο παλιά είχαμε τον φίλο μας το Google, τώρα μετεξελίχθηκε σε ChatGPT. Παραπάνω από τις μισές φορές είναι λάθος τα αποτελέσματα που παίρνουν, όχι γιατί φταίει η εφαρμογή αλλά ο τρόπος που θέτεις την ερώτηση. Γενικά, οι παράμετροι κάθε προβλήματος μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο από την ανθρώπινη νοημοσύνη και όχι από την τεχνητή. Σε αρκετές περιπτώσεις δημιουργούν σύγχυση.

- Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε μέσα από τη φετινή διοργάνωση και τη φιλοξενία της Sophia;

Κοιτάζουμε στο μέλλον, προσπαθούμε αυτό το μέλλον να το διαμορφώσουμε εμείς. Σε μεγάλο βαθμό, αυτό γίνεται κάθε χρόνο στο PHARMApoint, σε επίπεδο αποφάσεων που αφορούν τη λειτουργία των φαρμακείων.

Θέλουμε να πάμε και ένα βήμα παρακάτω με τη Sophia, με το τι μπορεί να γίνει αργότερα στο επάγγελμα, γενικότερα. Είμαι πολύ αισιόδοξος και πιστεύω ότι η συνεργασία των μηχανημάτων με τον άνθρωπο, θα φέρει σπουδαία αποτελέσματα.

Θυμάμαι τον εαυτό μου, την πρώτη φορά που πήρα ηλεκτρονικό υπολογιστή στο φαρμακείο, στις αρχές του 1990. Δεν ήμουν από τους πρώτους, γιατί ακόμη δεν είχαν εξελιχθεί τα προγράμματα του φαρμακείου και δεν ήθελα να είμαι «δούλος» του, να πρέπει δηλαδή να του περνάω εγώ πληροφορίες. Από τη στιγμή που έγιναν αυτοματοποιημένα, είπα «ναι», αυτό είναι ένα εργαλείο που μπορεί να με βοηθήσει. Έτσι πρέπει να βλέπουμε αυτές τις εξελίξεις, ότι έρχονται για να μας βοηθήσουν και όχι να είμαστε εμείς οι «δούλοι» τους.

Διονύσιος Ευγενίδης

Ο πρόεδρος του ΦΣΘ, Διονύσιος Ευγενίδης