Ένωση Ασθενών Ελλάδας: Προβλήματα με την κατ' οίκον παράδοση φαρμάκων από τον ΕΟΠΥΥ
Δυσλειτουργίες στην εφαρμογή του νέου συστήματος δωρεάν κατ’ οίκον αποστολής των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ

Αποδέκτης καταγγελιών και παραπόνων έχει γίνει τις τελευταίες ημέρες η Ένωση Ασθενών Ελλάδας, για δυσλειτουργίες στην εφαρμογή του νέου συστήματος δωρεάν κατ’ οίκον αποστολής των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
Οι καταγγελείες αφορούν κυρίως σε καθυστερήσεις στην παραλαβή της αγωγής τους ή δυσκολία στην επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού ή την τηλεφωνική γραμμή εξυπηρέτησης.
Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας βρίσκεται σε επικοινωνία με τις αρμόδιες Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ, για την αποκατάσταση των προβλημάτων. «Απαιτούνται άμεσες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις, λόγω της εξαιρετικής σοβαρότητας του ζητήματος, ώστε να μηδενιστούν οι αστοχίες και να διασφαλιστεί η εύρυθμη και καθολική του εφαρμογή» επισημαίνει η Ένωση και προσθέτει:
«Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας στήριξε από την πρώτη στιγμή τη θεσμοθέτηση της κατ’ οίκον αποστολής Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ), στο πλαίσιο των συνολικών προτάσεων της για τα φάρμακα αυτά, ως μια σημαντική μεταρρύθμιση που διευκολύνει τη ζωή χιλιάδων χρονίως πασχόντων, περιορίζοντας την ταλαιπωρία και ενισχύοντας την πρόσβαση στη θεραπεία με αξιοπρέπεια.
»Σε αυτό το πλαίσιο, βρισκόμαστε ήδη σε επικοινωνία με τις αρμόδιες Διευθύνσεις του ΕΟΠΥΥ, με τις οποίες συνεργαζόμαστε, και οι οποίες εργάζονται επιστάμενα για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του συστήματος, με στόχο την καταγραφή των επιμέρους ζητημάτων, τον εντοπισμό και την αποκατάσταση των προβλημάτων και την υποστήριξη της προσπάθειας για βελτίωση των διαδικασιών και ενίσχυση της εμπιστοσύνης των ασθενών.
»Η δωρεάν, έγκαιρη και απρόσκοπτη πρόσβαση στη θεραπεία αποτελεί βασικό πυλώνα της ισότητας στο σύστημα υγείας. Η αποστολή των ΦΥΚ στο σπίτι των ασθενών, όπως και κάθε άλλο σχετικό μέτρο, πρέπει να λειτουργεί με εχέγγυα διασφάλισης της ποιότητας και ασφάλειας, και συνεχή παρακολούθηση. Πιστεύουμε ότι, με συντονισμένες κινήσεις και θεσμική συνέπεια, η κατ’ οίκον διανομή των ΦΥΚ μπορεί να εξελιχθεί σε μια σταθερή και αξιόπιστη πρακτική του ΕΟΠΥΥ, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην εξυπηρέτηση των πολιτών».
Καταγγελίες και από τους εργαζόμενους του ΕΟΠΥΥ
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων ΕΟΠΥΥ, σε επιστολή του προς τη διοίκηση του Οργανισμού πριν από περίπου 10 ημέρες, αναφερόταν σε χιλιάδες συνταγές, οι οποίες παρέμεναν ανεκτέλεστες και σε δεκάδες ασθενείς που κατέθεσαν ηλεκτρονικό αίτημα κατ’ οίκον αποστολής του φαρμάκου τους, οι οποίοι έμειναν χωρίς φαρμακευτική αγωγή για μεγάλο διάστημα. Σύμφωνα με την καταγγελία, οι ασθενείς αναζητούσαν λύσεις στα φαρμακεία ΕΟΠΥΥ των όμορων νομών, ενώ την ίδια στιγμή με δυσκολία έβρισκαν οδό επικοινωνίας για να αναφέρουν τα προβλήματά τους.
Μάλιστα, ζητούσαν επανασχεδιασμό της υπηρεσίας, «καθώς δεν αποδίδει λόγω ελλιπούς οργάνωσης, τεχνικών αστοχιών και προβληματικής συνεργασίας με ιδιώτες παρόχους διανομής», καθώς και γενναία στελέχωση των υφιστάμενων φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ.
«Ουδέν πραγματικό στοιχείο αναφέρεται στην επιστολή σας που να τεκμηριώνει τα όσα ισχυρίζεστε», απάντησε η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, Θεανώ Καρποδίνη.
«Αρχές Ιουνίου 2025 εκκίνησαν όλες οι αναγκαίες προπαρασκευαστικές ενέργειες για την εύρυθμη λειτουργία του νέου Κεντρικού Φαρμακείου Β που πλέον θα αναλάμβανε τόσο την αποστολή φαρμάκων κατ’ οίκον όσο και των αποστολών φαρμάκων στα σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ (έως τότε ήταν αρμοδιότητα του Φαρμακείου Ρέντη και Ευόσμου).
»Κατά το στάδιο αυτό, εμφανίστηκαν ως δια μαγείας περί τις 7.600 "ξεχασμένες", ανέλεγκτες και ανεκτέλεστες συνταγές φαρμάκων ασθενών για αποστολή φαρμάκων σε σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ από τον Απρίλιο του 2025 και εντεύθεν, οι οποίες αποτελούσαν τις εκκρεμότητες του Φαρμακείου Ρέντη. Μάλιστα βάσει του χρόνου παραλαβής των συνταγών εκτιμάται ότι ήδη από 15/05/2025 ήτοι για περίπου ένα μήνα (15/5-12/6/2025) δεν εκτελέστηκε σχεδόν καμία από τις εν λόγω συνταγές!!. Οι συνάδελφοί σας στο Φαρμακείο Ρέντη δηλαδή είχαν "ξεχάσει" όχι μόνο να κάνουν τη δουλειά τους αλλά και να ενημερώσουν ότι είχαν αφήσει ασθενείς που λαμβάνουν τα φάρμακά τους σε Σημεία Διανομής του ΕΟΠΥΥ ανά την επικράτεια χωρίς φαρμακευτική αγωγή εδώ και πάνω από δύο (2) μήνες!!!» υποστηρίζει η κυρία Καρποδίνη, κατηγορώντας στην ουσία εργαζόμενους του Οργανισμού, ότι εσκεμμένα άφησαν ανεκτέλεστες τις συνταγές:
«Μάλλον για αυτές τις χιλιάδες ανεκτέλεστες συνταγές για διανομή φαρμάκων σε σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ θα μιλάτε στην επιστολή σας, αυτές που πριν καν ξεκινήσει το έργο της αποστολής φαρμάκων, "φρόντισαν" συνάδελφοί σας να αφήσουν να λήξουν και να κληθούν να τις διαχειριστούν άλλοι. Άλλοι που βέβαια είναι και περισσότεροι και συνάδελφοί και μέλη του Συλλόγου σας και για τους οποίους τηρείτε σιγή ιχθύος, καμία μνεία καμία επιβράβευση».
Βέβαια, προβλήματα προφανώς υπάρχουν, αφού πλέον τα επιβεβαιώνουν οι ίδιοι οι ασθενείς.