ΥΓΕΙΑ Α-Ω

Πώς θα εξουδετερώσετε την αρνητική επίδραση του αλατιού στην αρτηριακή πίεση

Πώς θα εξουδετερώσετε την αρνητική επίδραση του αλατιού στην αρτηριακή πίεση

Είναι γνωστό και χιλιοειπωμένο ότι η υπερβολική κατανάλωση αλατιού αυξάνει την πίεση και μπορεί μακροπρόθεσμα να οδηγήσει στην υπέρταση. Τα νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν όμως ότι είναι δυνατό να μετριάσουμε αυτή την αρνητική επίδραση και μάλιστα σχετικά εύκολα.

Το «κλειδί», σύμφωνα με νέα μελέτη από ερευνητές του Tεχνολογικού Iνστιτούτου της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ) σε συνεργασία με ερευνητικά ιδρύματα της Γερμανίας, βρίσκεται στα βακτήρια του εντέρου.

bigstock 204290089

Στο πλαίσιο της νέας μελέτης, οι ερευνητές εξέτασαν την επίδραση της υπερβολικής κατανάλωσης αλατιού στη λεγόμενη μικροχλωρίδα του εντέρου σε πειραματόζωα (ποντίκια) και διαπίστωσαν ότι το αλάτι εξουδετερώνει ένα ωφέλιμο βακτήριο που ονομάζεται Lactobacillus murinus, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει την παραγωγή των κυττάρων Th-17 του ανοσοποιητικού, τα οποία προωθούν την εκδήλωση της φλεγμονής. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι τα ποντίκια που λάμβαναν μεγάλες ποσότητες αλατιού μέσω της διατροφής τους είχαν υψηλότερα επίπεδα αρτηριακής πίεσης.

Σε μια προσπάθεια να αντιστρέψουν τις αρνητικές επιδράσεις του αλατιού στα πειραματόζωα, οι ερευνητές τούς χορήγησαν προβιοτικά (της οικογένειας Lactobacillus) και τότε διαπίστωσαν πως τα κύτταρα Th-17 μειώθηκαν και η πίεσή τους έπεσε.

Σε δεύτερη φάση, οι ερευνητές πραγματοποίησαν πιλοτική μελέτη σε 12 ανθρώπους, στο πλαίσιο της οποίας αύξησαν κατά 6.000 mg ημερησίως την πρόσληψή τους σε αλάτι για διάστημα 2 εβδομάδων. Η αύξηση της πρόσληψης αλατιού οδήγησε ακριβώς στις ίδιες αρνητικές επιδράσεις όπως στα πειραματόζωα, δηλαδή σε αύξηση της αρτηριακής πίεσης και των κυττάρων Th-17, καθώς και σε μείωση των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο.

Αυτό που εντυπωσίασε όμως του ερευνητές ήταν πως όσοι συμμετέχοντες κατανάλωσαν προβιοτικά για διάστημα μίας εβδομάδας πριν αυξήσουν την κατανάλωση αλατιού δεν παρουσίασαν ούτε αύξηση της πίεσής τους ούτε μείωση της παρουσίας του Lactobacillus murinus στο έντερό τους.

Οι ακριβείς μηχανισμοί μέσω των οποίων τα προβιοτικά «εξουδετερώνουν» τις αρνητικές επιδράσεις του αλατιού δεν έχουν εντοπιστεί ακόμη, γράφουν οι ερευνητές στη μελέτη τους στο περιοδικό Nature, ωστόσο τα νέα ευρήματα μοιάζουν ιδιαίτερα ενθαρρυκτικά.

Βέβαια, όπως επισημαίνει ο Έρικ Αλμ, ένας εκ των βασικών συντακτών της μελέτης, «αν και είναι πολλά υποσχόμενη η δυνατότητα χρήσης των προβιοτικών ώστε να περιοριστεί ο αντίκτυπος μιας διατροφής με πολύ αλάτι, ο κόσμος δεν πρέπει να το χρησιμοποιεί αυτό σαν δικαιολογία, πιστεύοντας ότι μπορεί να τρώει fast food και στη συνέχεια να εξουδετερώνει κάθε αρνητική επίδραση λαμβάνοντας ένα προβιοτικό».

Δείτε κι αυτό:

Αρτηριακή πίεση: Η διατροφή που θεραπεύει την προϋπέρταση και την υπέρταση 1ου σταδίου

Πέντε σημάδια που δείχνουν ότι το σώμα σου «ζητάει» να κόψεις το αλάτι

Απλοί τρόποι να μειώσετε το αλάτι στη διατροφή σας