ΥΓΕΙΑ

Πίεση αίματος: Τι συμβαίνει αν οδηγείτε συχνά στην κίνηση

Μιχάλης Θερμόπουλος

Η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει συσχετιστεί με μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία, όπως αυξημένος κίνδυνος καρδιαγγειακής νόσου, άσθματος, καρκίνου του πνεύμονα και θανάτου.

Πίεση αίματος: Τι συμβαίνει αν οδηγείτε συχνά στην κίνηση
Bigstock

Η εισπνοή μολυσμένου αέρα από την αυξημένη κίνηση στους δρόμους (ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής) θα μπορούσε να αυξήσει την αρτηριακή πίεση των επιβατών αυτοκινήτων για έως και 24 ώρες, αποκάλυψε μια νέα μελέτη.

Η ερευνητική ομάδα από το πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, η οποία αξιολόγησε τους κινδύνους για την υγεία των επιβατών που οδηγούν συχνά σε πολυσύχναστους δρόμους, διαπίστωσε ότι η ρύπανση από την έντονη κυκλοφορία είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της αρτηριακής πίεσης σε επίπεδο ισοδύναμο με το αποτέλεσμα μιας δίαιτας υψηλής περιεκτικότητας σε νάτριο (αλάτι). Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Annals of Internal Medicine.

"Το σώμα έχει ένα πολύπλοκο σύνολο συστημάτων για να διατηρεί την αρτηριακή πίεση στον εγκέφαλό σας ίδια όλη την ώρα. Είναι ένα πολύ περίπλοκο, αυστηρά ρυθμιζόμενο σύστημα και φαίνεται ότι κάπου, σε έναν από αυτούς τους μηχανισμούς, η ατμοσφαιρική ρύπανση που σχετίζεται με την κυκλοφορία στους δρόμους παρεμβαίνει στην αρτηριακή πίεση”, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας, επιδημιολόγος και ειδικός στην εσωτερική ιατρική, δρ. Joel D. Kaufman, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας.

Ρύπανση αέρα: Η πίεση αίματος των οδηγών επηρεάζεται άμεσα από την κυκλοφορία στους δρόμους

Οι ερευνητές παρακολούθησαν την αρτηριακή πίεση υγιών συμμετεχόντων μεταξύ 22 και 45 ετών, όταν διέσχιζαν την κυκλοφορία σε ώρες αιχμής στο Σιάτλ. Κατά τη διάρκεια δύο μετακινήσεων, αφιλτράριστος οδικός αέρας επετράπη να εισέλθει στο αυτοκίνητο, ενώ σε μία τρίτη μετακίνηση, χρησιμοποιήθηκαν φίλτρα HEPA (υψηλής απόδοσης σωματιδίων αέρα) που απέκλεισαν το 86% της σωματιδιακής ρύπανσης. Οι συμμετέχοντες δεν γνώριζαν αν ανέπνεαν καθαρό αέρα ή αφιλτράριστο.

"Η εισπνοή αφιλτράριστου αέρα είχε ως αποτέλεσμα την καθαρή αύξηση της αρτηριακής πίεσης κατά περισσότερο από 4,5 mm Hg (χιλιοστά υδραργύρου)", έγραψαν οι ερευνητές.

Η μελέτη δεν εξέτασε τη διακύμανση της αρτηριακής πίεσης πέρα από το όριο των 24 ωρών.

"Γνωρίζουμε ότι οι μέτριες αυξήσεις της αρτηριακής πίεσης -όπως αυτή- σε επίπεδο πληθυσμού, συνδέονται με σημαντική αύξηση των καρδιαγγειακών παθήσεων. Υπάρχει μια αυξανόμενη κατανόηση ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση συμβάλλει στα καρδιακά προβλήματα. Η ιδέα ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση κατά την αυξημένη κυκλοφορία στους δρόμους οδών σε σχετικά χαμηλά επίπεδα μπορεί να επηρεάσει την αρτηριακή πίεση τόσο πολύ είναι ένα σημαντικό κομμάτι του παζλ που προσπαθούμε να λύσουμε”, είπε ο δρ. Kaufman.

Αν και το συνολικό επίπεδο ρύπανσης που μετρήθηκε με τη συγκέντρωση λεπτών σωματιδίων (PM 2,5) ήταν σχετικά χαμηλό στην μελέτη, ο αφιλτράριστος αέρας περιείχε υψηλά επίπεδα εξαιρετικά λεπτών σωματιδίων. Τα εξαιρετικά λεπτά σωματίδια είναι μη-ρυθμιζόμενοι ρύποι με μέγεθος μικρότερο από 100 νανόμετρα σε διάμετρο και έχουν γίνει πηγή αυξανόμενης ανησυχίας μεταξύ των ειδικών της δημόσιας υγείας.

"Αυτή η μελέτη είναι σημαντική, επειδή χρησιμοποιεί το σχέδιο χρυσό πρότυπο διεξαγωγής με εργαστηριακές μελέτες και το εφαρμόζει σε ένα περιβάλλον στο δρόμο, απαντώντας σε μια σημαντική ερώτηση σχετικά με τις επιπτώσεις στην υγεία από τις πραγματικές εκθέσεις των ανθρώπων στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Οι μελέτες σχετικά με αυτό το θέμα συχνά διαχωρίζουν τις επιπτώσεις της ρύπανσης από άλλες εκθέσεις στους δρόμους όπως το άγχος και ο θόρυβος. Αλλά με την προσέγγισή μας, η μόνη διαφορά μεταξύ των ημερών οδήγησης ήταν η συγκέντρωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης”, δήλωσε ο δρ. Michael Young, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. “Τα ευρήματα είναι πολύτιμα γιατί μπορούν να αναπαράγουν καταστάσεις που εκατομμύρια άνθρωποι πραγματικά βιώνουν καθημερινά”, πρόσθεσε.