ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Γιατί τα vegan προϊόντα είναι συχνά πιο επικίνδυνα για την υγεία από τα αντίστοιχα ζωικής προέλευσης

Πριν από 20 χρόνια θα δυσκολευόμασταν να βρούμε κατάστημα που πουλάει γάλα βρόμης.

Γιατί τα vegan προϊόντα είναι συχνά πιο επικίνδυνα για την υγεία από τα αντίστοιχα ζωικής προέλευσης

Σήμερα ωστόσο είναι πιο εύκολο από ποτέ για κάποιον να γίνει vegan, καθώς οι κατασκευαστές τροφίμων έχουν φτιάξει vegan εναλλακτικές σχεδόν όλων των τροφών.

Ολόκληροι διάδρομοι στα σούπερ μάρκετ είναι αφιερωμένοι αποκλειστικά σε προϊόντα φυτικής προέλευσης, από τυριά vegan μέχρι μπιφτέκια χωρίς κρέας και παγωτά χωρίς γαλακτοκομικά.

Παρά τα οφέλη που έχει για την υγεία η αποχή από την τακτική κατανάλωση ζωικών προϊόντων, οι ειδικοί προειδοποιούν για την έλλειψη θρεπτικών συστατικών σε πολλά vegan είδη.

Ο λόγος είναι ότι για να επιτευχθεί η παρασκευή αυτών των τροφίμων χρησιμοποιούνται ανθυγιεινά έλαια, άμυλο και άλλα συστατικά με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι. Το αποτέλεσμα είναι αυτές οι τροφές να δίνουν σε πολλές περιπτώσεις, περισσότερες θερμίδες και λιγότερα θρεπτικά συστατικά από τα προϊόντα ζωικής προέλευσης.

Λουκάνικα και μπέικον

Παρότι τα vegan λουκάνικα και το μπέικον τείνουν να έχουν λιγότερα λιπαρά, έχουν περισσότερο αλάτι και ζάχαρη από τα αντίστοιχα προϊόντα ζωικής προέλευσης και συχνά στερούνται βασικών βιταμινών.

Ο Δρ. Duane Mellor, διαιτολόγος στην Ιατρική Σχολή Aston στο Μπέρμιγχαμ, σημειώνει ότι οι καταναλωτές πιστεύουν ότι τα vegan προϊόντα είναι υγιεινά, είναι όμως σημαντικό να ελέγχουν την ετικέτα και να γνωρίζουν ότι «επειδή είναι φυτικής προέλευσης δεν σημαίνει ότι είναι και υγιεινά».

«Ελέγξτε την περιεκτικότητα σε αλάτι και να θυμάστε ότι σε αντίθεση με το κρέας, πολλά βίγκαν υποκατάστατα κρέατος δεν περιέχουν τα ίδια επίπεδα σιδήρου και βιταμίνης Β12 που είναι απαραίτητα για την υγεία», προσθέτει.

Τα vegan λουκάνικα και το μπέικον συνήθως παρασκευάζονται από πρωτεΐνη σόγιας και σίτου ή πρωτεΐνη μπιζελιού.

Σε αντίθεση με το κρέας, αυτές οι μορφές πρωτεΐνης έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε αμινοξέα απαραίτητα για την υγεία των οστών, την αποκατάσταση και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Μελέτες έχουν δείξει επίσης ότι το σώμα απορροφά περίπου 2% λιγότερη πρωτεΐνη από vegan υποκατάστατα σε σύγκριση με το πραγματικό κρέας.

Τα προϊόντα αυτά είναι πλούσια σε αλάτι και τρανς λιπαρά, τα οποία βλάπτουν την υγεία της καρδιάς, καθώς αυξάνουν την κακή χοληστερόλη και μειώνουν την καλή.

Έτοιμα γεύματα

Τα έτοιμα γεύματα με βάση τα λαχανικά περιέχουν περισσότερο αλάτι και συχνά διπλάσια ποσότητα ζάχαρης από αυτά που έχουν ως βάση το κρέας.

Η υπερβολική ποσότητα νατρίου στη διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε υψηλή αρτηριακή πίεση, καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικό.

Όσοι ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή μπορεί επίσης να έχουν έλλειψη σιδήρου ή βιταμίνης Β12.

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων, τα οποία μεταφέρουν οξυγόνο σε όλο το σώμα. Η έλλειψη σιδήρου μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία.

Η Β12 είναι επίσης απαραίτητη για τη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων, τη διατήρηση της υγείας του νευρικού συστήματος και την απορρόφηση ενέργειας από τα τρόφιμα. Υπάρχει φυσικά μόνο σε ζωικά προϊόντα, όπως κρέας, ψάρι, γάλα και τυρί.

fatty-foods.jpg

Τυρί

Για πολλούς ανθρώπους, το πιο δύσκολο πράγμα στη vegan διατροφή είναι η αποχή από την κατανάλωση τυριών.

Τα υποκατάστατα τυριών φυτικής προέλευσης έχουν «μικρή θρεπτική αξία».

Για να μοιάζουν στα πραγματικά, περιέχουν άμυλο και φυτικά έλαια, όπως λάδι καρύδας και φοινικέλαιο.

Το έντερο διασπά το άμυλο σε ζάχαρη και η υπερβολική πρόσληψη μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους, διαβήτη τύπου 2 και καρδιακές παθήσεις.

Τα φυτικά έλαια, όπως το λάδι καρύδας, αποτελείται στο μεγαλύτερο μέρος του από κορεσμένα λιπαρά, τα οποία αυξάνουν τα επίπεδα της «κακής χοληστερόλης» και τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Όσοι τρώνε vegan τυριά χάνουν τα θρεπτικά οφέλη των τυριών ζωικής προέλευσης, τα οποία περιέχουν πρωτεΐνες, ασβέστιο, ιώδιο, βιταμίνη Β12 και βιταμίνη D.

Γιαούρτια

Τα παραδοσιακά γιαούρτια είναι εξαιρετική πηγή πρωτεϊνών και βιταμινών όπως το ασβέστιο, η βιταμίνη D και ο ψευδάργυρος.

Τα vegan συνήθως παρασκευάζονται με γάλα σόγιας ή καρύδας που υφίσταται ζύμωση, αλλά έχουν μόλις το ένα δέκατο της πρωτεΐνης του κανονικού γιαουρτιού, διπλάσιες θερμίδες και πολλά κορεσμένα λιπαρά.

Η υπερβολική κατανάλωσή τους μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της κακής χοληστερόλης, αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού.

Κάποια από αυτά έχουν επίσης τεχνητά χρώματα και γλυκαντικά.

Ντόνατς και άλλα γλυκά σνακ

Μπορεί να γράφουν στην ετικέτα ότι είναι vegan, δεν έχουν όμως καμία θρεπτική αξία. Αντίθετα έχουν τις ίδιες θερμίδες, ζάχαρη και αλάτι με τις κλασικές εκδοχές. Τα σνακ φυτικής προέλευσης είναι σχεδόν πάντα υπερβολικά επεξεργασμένα τρόφιμα.

Περιέχουν δηλαδή φθηνά συστατικά όπως φυτικό λάδι, άμυλο και ζάχαρη που συνδυάζονται με τεχνητά χρώματα και γεύσεις.

Το πρόχειρο φαγητό συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας και πολλών χρόνιων παθήσεων, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων και των καρκίνων.

Πηγή: Mai Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ