ΠΕΔΥ – ΕΟΠΥΥ

καθηγ. Νιάκας: με τι πόρους θα «περπατήσει» ως αγοραστής ο ΕΟΠΥΥ;

Τον ρόλο του ΕΟΠΥΥ ως αγοραστή υπηρεσιών υγείας, στηλιτεύειο  Δημήτρης Νιάκας καθηγητής Οικονομικώνκαι Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, και ερωτά με ποιουςπόρους θα συμβεί αυτό.
καθηγ. Νιάκας: με τι πόρους θα «περπατήσει» ως αγοραστής ο ΕΟΠΥΥ;

Τον ρόλο του ΕΟΠΥΥ ως αγοραστή υπηρεσιών υγείας, στηλιτεύειο Δημήτρης Νιάκας καθηγητής Οικονομικώνκαι Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, και ερωτά με ποιουςπόρους θα συμβεί αυτό.

Αναφέρει μεταξύ άλλων στο ygeianet ο καθηγητής:

«…η μετατροπή του ΕΟΠΥΥ ως αγοραστή των υπηρεσιών υγείαςαπό το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ίσως να φαίνεται ότι εξυπηρετεί καλύτερα τασυμφέροντα των ασφαλισμένων, αφού θα έχουν το δικαίωμα της επιλογής στην χρήσητων κάθε φορά αναγκαίων υπηρεσιών τους.

Για να έχει κάποιος το δικαίωμα της επιλογής εξυπακούεταιότι έχει στη διάθεσή του τα μέσα (τους πόρους) για να το κάνει. Επιλέγωσημαίνει ότι δύναμαι, είμαι σε θέση οικονομική να αποζημιώσω. Αν οιασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ υπό την παρούσα οικονομική συγκυρία έχουν τη δυνατότητανα επιλέγουν που και πως θα νοσηλευτούν ή που θα προσφύγουν για ιατρικέςυπηρεσίες, αυτό προϋποθέτει ότι ο ΕΟΠΥΥ ως αγοραστής των υπηρεσιών αποζημιώνειτους προμηθευτές του. Δηλαδή ο ΕΟΠΥΥ αναλαμβάνει να αποζημιώνει:


1) Τα δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία με τα Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια και ναελέγχει με τις υπηρεσίες του τα νοσοκομεία για να μη τον υπερ-χρεώνουν.
2) Τις υπηρεσίες ΠΦΥ που θα δημιουργήσει το δημόσιο με τη μεταφορά των γιατρώνκαι πολυϊατρείων στις Υγειονομικές Περιφέρειες.
3) Τις υπηρεσίες των συμβεβλημένων ιδιωτικών εργαστηρίων για την παροχήεξετάσεων βιοϊατρικής τεχνολογίας
4) Τις υπηρεσίες των επαγγελματιών γιατρών που συμβάλλονται μαζί του καιδέχονται το πλαφόν των 400 επισκέψεων ανά μήνα.
5) Τους φαρμακοποιούς που φροντίζουν για την διανομή των φαρμακευτικών σκευασμάτων.


Είναι σε θέση ο ΕΟΠΥΥ να αποζημιώνει όλους τους παραπάνω προμηθευτές του και νααγοράζει υπηρεσίες υγείας, ως σχεδιάζει το Υπουργείο Υγείας και η τρέχουσακυβερνητική πολιτική; Έχει πράγματι τους πόρους για να το κάνει;

Για να διαπιστωθεί ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν είναι σε θέση να καλύψειτις δαπάνες που πρόκειται να δημιουργήσει το 2014, ας ρίξει κανείς μια ματιάστα δεδομένα, δηλ. τα στοιχεία του προϋπολογισμού του. Όταν για παράδειγμα μεβάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το 2011, έτος περιορισμού των εξόδων και μνημονικήςυποχρέωσης τα έξοδα των φορέων της κοινωνικής ασφάλισης (σημερινού ΕΟΠΥΥ),ανήλθαν σε 7,9 δις ευρώ είναι δυνατό το έτος 2014 να ξοδέψει ο ΕΟΠΥΥ 4,4 διςγια να καλύψει τις ανάγκες των ασφαλισμένων του; Με αυτό το πενιχρό ποσό οΕΟΠΥΥ θα καλύψει όλους τους παραπάνω προμηθευτές και θα τους αποζημιώνει,παίζοντας τον ρόλο δήθεν του αγοραστή των υπηρεσιών υγείας;

Φυσικά κάποιους από τους προμηθευτές του θα τουςαποζημιώνει. Αυτοί, με rebate ή χωρίς με clawback ή χωρίς, θα είναι οι προμηθευτές τουιδιωτικού τομέα. Αυτό σημαίνει ότι ο δημόσιος τομέας (νοσοκομεία και νέα δομήτης ΠΦΥ) δεν θα μπορούν να εισπράξουν ούτε ένα ευρώ από τον υποτιθέμενοαγοραστή των υπηρεσιών υγείας.

Ήδη ο ΕΟΠΥΥ έχεισυσσωρευμένα χρέη προς τα δημόσια νοσοκομεία που ξεπερνούν το 1,1 δις ευρώ.Τούτο σημαίνει ότι ο ΕΟΠΥΥ μετατρέπεται σε αγοραστή των υπηρεσιών του ιδιωτικούτομέα γιατί οι πόροι του δεν του επιτρέπουν να αποζημιώνει τις δημόσιες δομές.Αυτή είναι πράγματι η «μεγάλη μεταρρύθμιση» την οποία εισηγείται ο ΥπουργόςΥγείας και υποστηρίζουν τα κόμματα που συγκυβερνούν; Ο ΕΟΠΥΥ ως αποκλειστικόςαγοραστής των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα!

Οι δημόσιες δομές δεν πρόκειται να αποζημιωθούν από τονΕΟΠΥΥ (λόγω έλλειψης πόρων) και θα είναι υποχρεωμένες να αρκούνται στηνχρηματοδότηση του κρατικού προϋπολογισμού και μόνο. Αυτό θα σημάνει τηνπαραπέρα υποβάθμισή τους, αφού θα αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο (τοναντιμετωπίζουν ήδη) της έλλειψης των αναγκαίων υλικών και προμηθειών μεαποτέλεσμα την φυσιολογική συρρίκνωσή τους.

Δυστυχώς, ένα διττό υγειονομικό σύστημα φαίνεται τελικά νααναπτύσσεται και στην χώρα μας μακριά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα τουκράτους-πρόνοιας. Μάλλον οι κυβερνώντες με την προτροπή της τρόϊκαςεγκαθιδρύουν ένα σύστημα δύο ταχυτήτων. Ένα δημόσιο σύστημα για τους φτωχούς καιένα ιδιωτικό που θα το χρησιμοποιούν οι έχοντες. Οι τελευταίοι χρησιμοποιώνταςτις «αγοραστικές δυνατότητες του ΕΟΠΥΥ» θα συνεισφέρουν και με ίδιους πόρους μετο εισόδημά τους ή την αγορά νέων πακέτων ιδιωτικής ασφάλισης υγείας, τα οποίαήδη διαφημίζονται για να καλύψουν το κενό.

Ελπίζω ότι οι βουλευτές όλων των δημοκρατικών κομμάτων θααρθούν στο ύψος των περιστάσεων, θα δουν το μεγάλο και όχι το μικρό πουδιακυβεύεται και θα πουν όχι σε μια μεταρρύθμιση που εξυπηρετεί τους λίγους καιέχει ως βασικό σκοπό να υπηρετήσει τα συμφέροντα των προμηθευτών των υπηρεσιώνυγείας του ιδιωτικού τομέα. Αρκεί και μόνο να σκεφτούν ότι πάνω από 1,5εκατομμύρια συμπολίτες μας δεν έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και γιααυτούς ο αρμόδιος Υπουργός Υγείας, συζητά δήθεν με τον Παγκόσμιο ΟργανισμόΥγείας... για να δει πως θα καλυφθούν με ένα βασικό πακέτο παροχών!