Έλληνας επιστήμονας ανακάλυψε δεύτερο κώδικα στο DNA

Έναν δεύτερο γενετικό κώδικα μέσα στο DNA εντόπισανεπιστήμονες στις ΗΠΑ, με επικεφαλής τον Έλληνα καθηγητή γενετικής της ΙατρικήςΣχολής του πανεπιστημίου Ουάσιγκτον του Σιάτλ, Γιάννη Σταματογιαννόπουλο.
Έλληνας επιστήμονας ανακάλυψε δεύτερο κώδικα στο DNA

O κώδικας αυτός περιέχει πρόσθετες πληροφορίες που αλλάζουντον τρόπο με τον οποίο οι επιστήμονες «διαβάζουν» τον κανονικό κώδικα του DNAκαι εξηγούν τις μεταλλάξεις του από άποψη υγείας. Έτσι η ανακάλυψη μπορεί ναανοίξει νέους δρόμους για τη διάγνωση και θεραπεία πολλών ασθενειών, σύμφωνα μετο ΑΜΠΕ.

Από τότε που αποκωδικοποιήθηκε για πρώτη φορά ο γενετικόςκώδικας στη δεκαετία του ΄60, οι βιολόγοι υπέθεσαν ότι αυτός χρησιμοποιείτοαποκλειστικά για να καθοδηγεί τη δημιουργία των πρωτεϊνών. Όμως η ομάδα τουΣταματογιαννόπουλου ανακάλυψε πως το γονιδίωμα χρησιμοποιεί τον γενετικό κώδικαγια να «γράψει» δύο διαφορετικές «γλώσσες» βιολογικού προγραμματισμού.

Η μία κωδικοποιεί και κατευθύνει τις πρωτεΐνες και η άλληκαθοδηγεί το κύτταρο σχετικά με το πώς τα γονίδια θα ελέγχονται. Η μια «γλώσσα»είναι «γραμμένη» πάνω στην άλλη και γι' αυτό ο δεύτερος κώδικας είχε παραμείνειγια τόσο καιρό κρυφός.

«Εδώ και πάνω από 40 χρόνια», δήλωσε ο κ. ΓιάννηςΣταματογιαννόπουλος, «υποθέταμε ότι οι αλλαγές στο DNA που επιδρούν στον γενετικόκώδικα, έχουν επίπτωση απλώς στη δημιουργία των πρωτεϊνών. Τώρα ξέρουμε ότιαυτή η έως τώρα κεντρική υπόθεση για την ανάγνωση του ανθρωπίνου γονιδιώματοςαποτελούσε μόνο το ήμισυ της εικόνας. Τα νέα ευρήματα φανερώνουν πως το DNAείναι μια απίστευτα ισχυρή συσκευή αποθήκευσης πληροφοριών, την οποία η φύσηέχει αξιοποιήσει με απρόσμενους τρόπους».

Ο ελληνικής καταγωγής επιστήμονας σπούδασε βιολογία στοπανεπιστήμιο Στάνφορντ της Καλιφόρνια και ιατρική στο πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον,ενώ ειδικεύτηκε στην Ιατρική Σχολή του πανεπιστημίου Χάρβαρντ και στο ΓενικόΝοσοκομείο της Μασαχουσέτης.