Γλαύκωμα: Επιστήμονες ανακάλυψαν 127 γονίδια κινδύνου

Μία διεθνής ομάδα επιστημόνων, η οποία έκανε τη μεγαλύτερη έως τώρα γενετική έρευνα πάνω στο γλαύκωμα, εντόπισε 127 γονίδια που αυξάνουν τον σχετικό κίνδυνο.

Γλαύκωμα: Επιστήμονες ανακάλυψαν 127 γονίδια κινδύνου

Τα 83, ήδη, ήταν γνωστά, ενώ τα 44 συσχετίστηκαν για πρώτη φορά με το γλαύκωμα, μία ανίατη πάθηση που αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες τύφλωσης παγκοσμίως.

Οι ερευνητές από πολλές χώρες, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications», ανέλυσαν τα γονιδιώματα 34.179 ανθρώπων με γλαύκωμα και -για λόγους σύγκρισης- άλλων 349.321 ατόμων χωρίς τέτοια πάθηση. Η διεύρυνση του γενικού υπόβαθρου του γλαυκώματος μπορεί να οδηγήσει σε νέες θεραπείες των ασθενών.

Περισσότεροι από 75 εκατομμύρια άνθρωποι πάσχουν από γλαύκωμα παγκοσμίως, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί στο μέλλον, καθώς θα γερνάει ολοένα περισσότερο ο πληθυσμός. Το γλαύκωμα προκαλεί μη αναστρέψιμη βλάβη στο οπτικό νεύρο των ματιών, η οποία συχνά είναι ανώδυνη και δύσκολο να γίνει αντιληπτή στο ξεκίνημα, όμως σταδιακά οδηγεί σε απώλεια όρασης. Συχνά η πάθηση είναι άκρως κληρονομική (το γλαύκωμα θεωρείται από τις παθήσεις με την ισχυρότερη γενετική επίδραση), γι' αυτό έχει σημασία η κατανόηση των γενετικών παραγόντων κινδύνου.

Χάρη στη νέα μελέτη, έρχονται στο φως άγνωστες έως τώρα βιολογικές διαδικασίες που εμπλέκονται στην ανάπτυξη γλαυκώματος. Μελλοντικές έρευνες θα εστιάσουν σε αυτές, με στόχο να βελτιωθεί αρχικά η διάγνωση της πάθησης και, σε επόμενο χρόνο, να αναπτυχθούν θεραπείες νέου τύπου.

Ο έγκαιρος εντοπισμός ανθρώπων με υψηλό γενετικό κίνδυνο για γλαύκωμα θα συμβάλει στην έγκαιρη ιατρική παρέμβαση με φάρμακα ή χειρουργική επέμβαση. Οι σημερινές θεραπείες εστιάζουν στη μείωση της πίεσης στο μάτι, προκειμένου να επιβραδυνθεί η επιδείνωση της πάθησης και να αποτραπεί η μόνιμη βλάβη στο οπτικό νεύρο. Όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί καμία θεραπεία που να μπορεί πραγματικά να σταματήσει ή να θεραπεύσει το γλαύκωμα.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)