ΥΓΕΙΑ

Η επικοινωνία γιατρού-ασθενή λειτουργεί ως εικονικό φάρμακο

Aκόμη και η επαφή των ασθενών με τον γιατρό είναι δυνατό να λειτουργήσει ως «εικονικό φάρμακο», τη στιγμή, μάλιστα, που ο ασθενής εναποθέτει τις ελπίδες του στα χέρια του γιατρού, όπως επισημαίνει ο αναπληρωτής καθηγητής Μαιευτικής Γυναικολογίας στο ΑΠΘ, Θεοχάρης Ταντανάσης, επικαλούμενος τον ψυχαναλυτή Michael Balint.

Η επικοινωνία γιατρού-ασθενή λειτουργεί ως εικονικό φάρμακο

Στη σχέση γιατρού-ασθενή, στο αν ο ο γιατρός αποτελεί μέρος της θεραπείας και στους παράγοντες καλύτερης επικοινωνίας γιατρού-ασθενή θα αναφερθεί ο κ. Ταντανάσης, κατά διάρκεια ομιλίας του στο 2ο Πανελλήνιο Σεμινάριο Ψυχοσωματικής στη Μαιευτική Γυναικολογία, το οποίο διοργανώνει η Β' Πανεπιστημιακή Μαιευτική Γυναικολογική Κλινική του Ιπποκρατείου, στις 11 Ιουνίου, ώρα 9:00, στο ξενοδοχείο Porto Palace, στη Θεσσαλονίκη.

«Το "κλειδί" στη σχέση ιατρού–ασθενούς είναι η επικοινωνία. Η σχέση ιατρού-ασθενούς έχει ιδιαίτερη σημασία. Ένα από τα στοιχεία που είναι εξαιρετικά σημαντικό αναφέρεται στη μεταξύ τους επικοινωνία. Η διερεύνηση της θεραπευτικής σχέσης είναι αρκετά πρόσφατη στην ιατρική. Παραδοσιακά, το ενδιαφέρον των γιατρών ήταν στραμμένο σε αντικειμενικές παραμέτρους της ασθένειας, όπως για παράδειγμα, ανατομικές βλάβες, διάγνωση και εργαστηριακές εξετάσεις. Η δημιουργία της απαραίτητης συναισθηματικής σχέσης ιατρού-ασθενούς είναι ένα από τα κυριότερα συστατικά για την αποτελεσματική μεταξύ τους επικοινωνία, η οποία με τη σειρά της θα συμβάλλει στην επιτυχία της θεραπευτικής αντιμετώπισης», υπογραμμίζει ο κ. Ταντανάσης.

Κάνοντας αναφορά στη διεθνή βιβλιογραφία, ο ίδιος τονίζει επισημαίνει ότι η ικανοποίηση των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας είναι ένας από τους σημαντικότερους δείκτες για τη μέτρηση της ποιότητας υγείας.

«Ένας από τους πλέον συνήθεις δείκτες της ποιότητας παροχής υπηρεσιών υγείας είναι η μέτρηση της ικανοποίησης των χρηστών-ασθενών, αλλά και ο υπολογισμός της συμπεριφοράς αυτών σε σχέση με τους επαγγελματίες υγείας. Τα δεδομένα της νεότερης βιβλιογραφίας για την αξία και την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας στην ιατρική πρακτική, καθιστούν αναπόσπαστο τμήμα την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας στις τεχνικές επικοινωνίας. Τα αποτελέσματα και τα πλεονεκτήματα της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης στην επικοινωνία, μέσα από τη μορφή σεμιναρίου σε επαγγελματίες υγείας, είναι ανεκτίμητης αξίας. Στην Ελλάδα, η εκπαίδευση στην επικοινωνία των επαγγελματιών υγείας είναι εντελώς υποθετική, γιατί θεωρείται λανθασμένα ότι τα επικοινωνιακά χαρακτηριστικά του κάθε ατόμου άπτονται σαφώς της προσωπικότητάς του και δεν αποκτώνται με τη μάθηση. Η εκπαίδευση των τεχνικών της επικοινωνίας μέσα από τη μορφή σεμιναρίων είναι η πρόταση για τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση των ιατρών», σημειώνει ο κ. Ταντανάσης.

Η θεματολογία του 2ου Πανελλήνιου Σεμιναρίου Ψυχοσωματικής στη Μαιευτική Γυναικολογία αφορά την ποιότητα ζωής των ασθενών με καρκίνο μαστού και γενικότερα τους καρκίνους που πλήττουν τις γυναίκες, τον ιό των ανθρωπίνων θηλαμάτων (HPV), τη σχέση ιατρού-ασθενούς, την ψυχοσωματική εκπαίδευση των μαιών και τη χρησιμότητα των ομάδων Balint. Ομιλητές θα είναι διακεκριμένοι επιστήμονες από τον χώρο της ψυχολογίας, της γυναικολογίας, της παιδοψυχολογίας, της σεξολογίας, της ενδοκρινολογίας, της ογκολογίας και της ουρογυναικολογίας, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να προσεγγίσουν τη σχέση ανάμεσα στη σωματική και τη ψυχική υγεία.