ΥΓΕΙΑ

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης “βαλτώνουν” την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών - Έρευνα

Καθώς τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής, αυξανόμενα στοιχεία υποδηλώνουν ότι έχουν διάφορες επιπτώσεις για τα νεαρά, αναπτυσσόμενα μυαλά.

Συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο JAMA Network Open διαπίστωσε, ότι τα παιδιά που περνούν υπερβολικό χρόνο σε πλατφόρμες ΜΚΔ μπορεί να εμφανίσουν βραδύτερη γνωστική ανάπτυξη και ασθενέστερη πνευματική ανάπτυξη σε σύγκριση με συνομήλικα παιδιά με χαμηλότερη χρήση ΜΚΔ.

Αυτό το άρθρο περιγράφει τα ευρήματα της μελέτης, εξετάζει πώς τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης μπορεί να επηρεάσουν την λειτουργία του εγκεφάλου και την μάθηση στα παιδιά και παραθέτει τι προτείνουν ειδικοί για την προστασία των νεαρών μυαλών στην ψηφιακή εποχή.

Τι έδειξε η νέα έρευνα για τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και τη νοημοσύνη των παιδιών

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από χιλιάδες μαθητές ηλικίας 10 έως 14 ετών, παρακολουθώντας τη χρήση των ΜΚΔ και την πνευματική τους απόδοση με την πάροδο του χρόνου. Τα ευρήματα αποκάλυψαν ένα σαφές μοτίβο: τα παιδιά που περνούσαν περισσότερες από 3 ώρες την ημέρα σε πλατφόρμες όπως το TikTok, το Instagram και το Snapchat παρουσίασαν μειωμένη βελτίωση στη συλλογιστική, την μνήμη και τις ακαδημαϊκές δεξιότητες σε σύγκριση με παιδιά περνούσαν λιγότερο χρόνο στα ΜΚΔ.

Η μελέτη, που διεξήχθη από μια διεθνή ερευνητική, υποδηλώνει ότι η συνεχής έκθεση στα ΜΚΔ μπορεί να επηρεάσει βασικές αναπτυξιακές διεργασίες κατά την προεφηβεία: μια περίοδο κατά την οποία ο εγκέφαλος είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος σε κοινωνικά και γνωστικά ερεθίσματα.

Βασικά αποτελέσματα:

  • Τα παιδιά με υψηλή συχνότητα χρήσης ΜΚΔ παρουσίασαν καθυστερημένη ανάπτυξη της μνήμης εργασίας και των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων.
  • Οι μαθητές που μείωσαν τη χρήση ΜΚΔ κατά τη διάρκεια της περιόδου μελέτης έδειξαν βελτιωμένο εύρος προσοχής και ικανότητα μάθησης.
  • Οι αρνητικές επιπτώσεις φάνηκαν ισχυρότερες σε μικρότερα παιδιά και κορίτσια, τα οποία τείνουν να ασχολούνται περισσότερο με μηχανισμούς κοινωνικής ανατροφοδότησης στο Διαδίκτυο.

Πώς τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επηρεάζουν τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι τα ΜΚΔ επηρεάζουν τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο μέσω επαναλαμβανόμενης έκθεσης σε άμεση ικανοποίηση, υπερφόρτωση πληροφοριών και κύκλους κοινωνικής σύγκρισης. Κάθε ένας από αυτούς τους παράγοντες μπορεί να διαταράξει τη συγκέντρωση και να περιορίσει τις ευκαιρίες για βαθύτερη, αναστοχαστική σκέψη, και τα δύο απαραίτητα για την πνευματική ανάπτυξη.

  • Απόσπαση προσοχής και μειωμένο εύρος εστίασης: Οι συνεχείς ειδοποιήσεις και οι ροές που βασίζονται σε αλγόριθμους εκπαιδεύουν τον εγκέφαλο να αναζητά γρήγορη διέγερση. Αυτή η συνήθεια μειώνει την ικανότητα εστίασης σε εργασίες διαρκείας, όπως η ανάγνωση ή η επίλυση προβλημάτων.
  • Κύκλοι ανταμοιβής με καταλύτη την ντοπαμίνη: Τα likes, τα σχόλια και οι κοινοποιήσεις ενεργοποιούν τις οδούς ντοπαμίνης, ενισχύοντας τη βραχυπρόθεσμη ευχαρίστηση και μειώνοντας το εσωτερικό κίνητρο για μάθηση, που απαιτεί επιμονή και προσπάθεια.
  • Συναισθηματική υπερδιέγερση: Η έκθεση σε δημοφιλές/viral περιεχόμενο και η σύγκριση με συνομηλίκους μπορεί να αυξήσει το στρες και το άγχος, επηρεάζοντας την μνήμη εργασίας, ενός βασικού συστατικού της μάθησης.
  • Μειωμένη διάδραση πρόσωπο-με-πρόσωπο: Οι διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις αντικαθιστούν την επικοινωνία στον πραγματικό κόσμο, περιορίζοντας τις συναισθηματικές και γνωστικές δεξιότητες, οι οποίες αναπτύσσονται μέσω μη λεκτικών σημάτων και σύνθετων συνομιλιών.

Σύμφωνα με τους νευροεπιστήμονες, αυτά τα μοτίβα, όταν σχηματίζονται νωρίς, μπορεί να εμποδίσουν (και) τις εκτελεστικές λειτουργίες του εγκεφάλου, όπως ο σχεδιασμός, ο έλεγχος των παρορμήσεων και η κριτική σκέψη, όλες ζωτικής σημασίας για την μακροπρόθεσμη ακαδημαϊκή επιτυχία.

Ποιες γνωστικές λειτουργίες επηρεάζονται περισσότερο από την υπερβολική χρήση ΜΚΔ

Γνωστικός τομέαςΠώς επηρεάζεταιΕμφανής επίδραση
Μνήμη εργασίαςΥπερφόρτωση από διαρκή προσπάθεια διαχείρισης πολλών εργασιών ταυτόχροναΔυσκολία στη διατήρηση νέων πληροφοριών
Έλεγχος προσοχήςΚατακερματισμένη προσοχή λόγω συνεχούς εισροής ψηφιακής πληροφορίαςΜειωμένο εύρος προσοχής
Επίλυση προβλημάτωνΜειωμένη έκθεση σε βαθιά σκέψηΔυσκολία με τις αναλυτικές εργασίες
Λεκτική συλλογιστικήΑντικαταστάθηκε από επικοινωνία βασισμένη σε εικόνεςΑσθενέστερη γλωσσική ανάπτυξη
Συναισθηματική ρύθμισηΕπηρεάζεται από κύκλους κοινωνικής σύγκρισης και επικύρωσηςΑυξημένο άγχος και αυτοαμφισβήτηση

Οι ερευνητές τονίζουν ότι οι επιπτώσεις είναι συσχετιστικές, όχι απόλυτες: τα ΜΚΔ δεν προκαλούν αυτόματα γνωστική παρακμή, αλλά η υπερβολική, αδόμητη χρήση τους φαίνεται να σχετίζεται έντονα με βραδύτερη πνευματική πρόοδο.

Τι μπορούν να κάνουν γονείς και εκπαιδευτικοί

Οι ειδικοί προτείνουν μια ισορροπημένη προσέγγιση (όχι πλήρη περιορισμό/απαγόρευση) για να βοηθήσουν τα παιδιά να αποκομίσουν τα οφέλη του ψηφιακού κόσμου χωρίς να θυσιάσουν την πνευματική τους ανάπτυξη.

  • Περιορίστε τον χρόνο μπροστά σε οθόνες σε λιγότερο από 2 ώρες την ημέρα: Τα παιδιά κάτω των 13 ετών είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στην υπερδιέγερση. Ο συνεπής σεβασμός χρονικών ορίων βοηθά στη διατήρηση του ελέγχου της προσοχής και υποστηρίζει την μάθηση στον πραγματικό κόσμο.
  • Ενθαρρύνετε την ενσυνείδητη χρήση ΜΚΔ: Διδάξτε στα παιδιά να αναγνωρίζουν τη διαφορά μεταξύ της παθητικής θέασης (doom scrolling) και της σκόπιμης χρήσης, όπως η έρευνα, η δημιουργικότητα και η επικοινωνία.
  • Δώστε προτεραιότητα στις δράσεις μακριά από οθόνες: Δραστηριότητες όπως η ανάγνωση, το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους και η μουσική δημιουργούν νευρωνικές συνδέσεις καίριας σημασίας για τη συγκέντρωση και τη συλλογιστική.
  • Ενθαρρύνετε τις ανοιχτές συζητήσεις: Συζητήστε διαδικτυακές εμπειρίες, για να μειώσετε τους κινδύνους άγχους ή κοινωνικής σύγκρισης.
  • Δώστε το παράδειγμα: Τα παιδιά αντιγράφουν τα πρότυπα συμπεριφοράς των γονέων. Η προσεκτική χρήση συσκευών από τους γονείς ενισχύει τις υγιεινές συνήθειες των παιδιών.

Ισορροπία, όχι απαγορεύσεις

Αν και η μελέτη υποδεικνύει εύλογες ανησυχίες, οι παιδοψυχολόγοι προειδοποιούν να μην θεωρούνται τα ΜΚΔ ως εγγενώς επιβλαβή.

Η μέτρια -κατάλληλη για την ηλικία- εμπλοκή μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργικότητα, την αυτοέκφραση, ακόμη και την κοινωνική υποστήριξη, όταν παρακολουθείται προσεκτικά.

Το κλειδί, σημειώνουν, είναι η ποιότητα έναντι της ποσότητας: η χρήση της τεχνολογίας για ενεργή μάθηση ή σύνδεση, όχι για παθητική θέαση. Η έγκαιρη και συνεπής καθιέρωση ορίων βοηθά τα παιδιά να εσωτερικεύσουν πιο υγιεινές συνήθειες, που προστατεύουν τόσο τη συναισθηματική όσο και την πνευματική τους ανάπτυξη.

Συχνές Ερωτήσεις

Τα ΜΚΔ βλάπτουν μόνιμα την ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου;

Τα τρέχοντα στοιχεία δείχνουν συσχετίσεις, όχι μόνιμη βλάβη. Ο εγκέφαλος παραμένει προσαρμόσιμος (νευροπλαστικός), που σημαίνει ότι οι υγιεινές συνήθειες και η μειωμένη ώρα μπροστά σε οθόνες μπορούν να αποκαταστήσουν την εστίαση και την μαθησιακή απόδοση.

Είναι ωφέλιμο το εκπαιδευτικό περιεχόμενο στα ΜΚΔ;

Ναι, αρκεί να καταναλώνεται σκόπιμα. Οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες και το εποπτευόμενο περιεχόμενο μπορούν να ενισχύσουν την μάθηση, ειδικά όταν εξισορροπούνται με την μελέτη μακριά από οθόνες.

Σε ποια ηλικία πρέπει τα παιδιά να αρχίσουν να χρησιμοποιούν τα ΜΚΔ;

Οι περισσότεροι ειδικοί συνιστούν να περιμένετε μέχρι την ηλικία των 13 ετών ή και περισσότερο, καθώς τα μικρότερα παιδιά μπορεί να μην έχουν την συναισθηματική και γνωστική ωριμότητα, για να διαχειριστούν τις διαδικτυακές πιέσεις.

Συμπέρασμα

Η νέα έρευνα υπογραμμίζει μια αυξανόμενη ανησυχία μεταξύ των ειδικών στην παιδιατρική: ενώ τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης συνδέουν τα παιδιά με τον κόσμο, η υπερβολική χρήση τους μπορεί να επιβραδύνει αθόρυβα την πνευματική τους ανάπτυξη. Καθώς τα ψηφιακά περιβάλλοντα συνεχίζουν να εξελίσσονται, η διατήρηση μιας υγιούς ισορροπίας μεταξύ της διαδικτυακής εμπλοκής και της μάθησης στον πραγματικό κόσμο είναι ζωτικής σημασίας.

Πηγές:
healthday.com
healthline.com
cdc.gov
apa.org

© 2014-2025 Onmed.gr - All rights reserved