ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οι πολλές ζωικές πρωτεΐνες αυξάνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου

Οι πολλές ζωικές πρωτεΐνες αυξάνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου
Τροφές που είναι πλούσιες σε ζωικές πρωτεΐνες, όπως κρέατα, τυριά, αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα, είναι το ίδιο επιβλαβή για την υγεία όσο και το κάπνισμα και σχεδόν

Τροφές που είναι πλούσιες σε ζωικές πρωτεΐνες, όπως κρέατα, τυριά, αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα, είναι το ίδιο επιβλαβή για την υγεία όσο και το κάπνισμα και σχεδόν διπλασιάζουν την πιθανότητα πρόωρου θανάτου από οποιαδήποτε αιτία και τετραπλασιάζουν τον κίνδυνο θανάτου ειδικά από καρκίνο ή διαβήτη, σύμφωνα με μια νέα μεγάλη αμερικανική επιστημονική έρευνα, που διήρκεσε σχεδόν δύο δεκαετίες.

Όπως δημοσιεύεται στο περιοδικό βιολογίας «Cell Metabolism», τα ευρήματα αυτά δημιουργούν ερωτηματικά για τις μακροπρόθεσμες συνέπειες που έχουν στην υγεία δημοφιλείς δίαιτες όπως του Άτκινς, που βασίζονται κατεξοχήν στην κατανάλωση πρωτεϊνών.

Ωστόσο, όπως διαπιστώθηκε, η λελογισμένη κατανάλωση πρωτεϊνών μάλλον κάνει καλό για την υγεία μετά την ηλικία των 65 ετών.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή γεροντολογίας Βάλτερ Λόνγκο, διευθυντή του Ινστιτούτου Μακροζωίας του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια Ντέιβις, μελέτησαν επί 18 χρόνια περίπου 6.300 άτομα άνω των 50 ετών.

Όταν οι πρωτεΐνες στη διατροφή προέρχονται από φυτικές πηγές, όπως τα όσπρια, τότε οι επιβλαβείς επιπτώσεις μειώνονται σημαντικά. Παρ’ όλα αυτά, ο κίνδυνος καρκίνου είναι τριπλάσιος για έναν άνθρωπο που τρέφεται όχι με πολλές, αλλά με μεσαίες πρωτεΐνες (ζωικές και φυτικές), σε σχέση με κάποιον που τις αποφεύγει γενικά.

Από την άλλη, ενώ οι μεσήλικες που τρώνε πολλές ζωικές πρωτεΐνες, πεθαίνουν πιο νέοι από καρκίνο, διαβήτη ή άλλες παθήσεις, η ίδια ακριβώς πρωτεϊνούχα διατροφή φαίνεται να λειτουργεί προστατευτικά για τους ανθρώπους άνω των 65 ετών.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι οι άνθρωποι μέχρι τα 65 τους πρέπει να τρώνε λίγες πρωτεΐνες και όταν πια αρχίζουν να χάνουν βάρος και να γίνονται πιο αδύναμοι, τότε πρέπει να αυξάνουν την ποσότητα πρωτεϊνών, ώστε να ενισχύσουν την υγεία τους. Στα άτομα της τρίτης ηλικίας, η πλούσια διατροφή σε πρωτεΐνες -όταν τουλάχιστον το 20% των θερμίδων προέρχονται από ζωικές και φυτικές πρωτεΐνες- μείωσε τον κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία κατά 28% και από καρκίνο ειδικά κατά 60%.

Ο Βάλτερ Λόνγκο δήλωσε ότι, με βάση τη νέα μελέτη και προηγούμενες, οι 50άρηδες που θέλουν να ζήσουν περισσότερα χρόνια, πρέπει να μην τρώνε πάνω από 0,8 γραμμάρια πρωτεΐνης την ημέρα για κάθε κιλό του βάρους τους, που πρακτικά σημαίνει όχι πάνω από 64 γραμμάρια πρωτεϊνών για έναν άνθρωπο που ζυγίζει 80 κιλά.

«Οι άνθρωποι πρέπει να ρυθμίσουν τη διατροφή τους έτσι ώστε μόνο το 9% έως 10% των θερμίδων τους να προέρχεται από πρωτεΐνες, κατά προτίμηση φυτικές», δήλωσε ο Αμερικανός γεροντολόγος. «Αφιερώστε μερικούς μήνες να μελετάτε τις ετικέτες των τροφίμων, καθώς υπάρχει λίγη πρωτεΐνη παντού».


 

Links

BEST OF NETWORK

Ρωτήστε τον γιατρό

PlusQueen