Έλληνας επιστήμονας δημιούργησε τον πληρέστερο γενετικό χάρτη

Τον πληρέστερο, μέχρι σήμερα, χάρτη γενετικώναιτιών των διαφορών που παρατηρούνται ανάμεσα στους ανθρώπους δημιούργησε ένας Έλληναςεπιστήμονας της διασποράς, ο καθηγητής γενετικής Εμμανουήλ Δερμιτζάκης, τηςΙατρικής Σχολής του πανεπιστημίου της Γενεύης, που ηγήθηκε μιας μεγάληςδιεθνούς ερευνητικής κοινοπραξίας.
Έλληνας επιστήμονας δημιούργησε τον πληρέστερο γενετικό χάρτη

Αυτά τα διαφορετικά γενετικά«προφίλ» επηρεάζουν το αν και κατά πόσο ορισμένα γονίδια θα ενεργοποιηθούν ήόχι σε έναν άνθρωπο, πράγμα που μπορεί να έχει συνέπειες για την υγεία του.

Στόχος της δημιουργίας του γενετικού«χάρτη», είναι να βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση του γονιδιώματος του κάθεανθρώπου, που τον κάνει λιγότερο ή περισσότερο ευάλωτο στις ασθένειες, γεγονόςπου θα διευκολύνει περαιτέρω την ανάπτυξη πιο εξατομικευμένων γενετικώνθεραπειών στο μέλλον.

Πάνω από 50 ερευνητές από εννέαευρωπαϊκά ερευνητικά ινστιτούτα, που έκαναν τις σχετικές δημοσιεύσεις σταπεριοδικά "Nature" και "Nature Biotechnology", κατέγραψανεξονυχιστικά τη γονιδιακή δραστηριότητα σε 462 άτομα, στο πλαίσιο του προγράμματοςGEUVADIS (Genetic European Variation in Health and Disease), το οποίοχρηματοδοτείται από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο για την Έρευνα της ΕΕ.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη βάσηδεδομένων που έχει ποτέ δημιουργηθεί και η οποία συνδέει τα ανθρώπιναγονιδιώματα με τη δραστηριότητα των γονιδίων στο επίπεδο του RNA των κυττάρων.Τα δεδομένα του «χάρτη» είναι ελεύθερα προσβάσιμα σε κάθε ενδιαφερόμενοεπιστήμονα, ώστε να τα αναλύσει περαιτέρω.

Όπως δήλωσε ο Εμμανουήλ Δερμιτζάκης,ο «χάρτης» θα έχει σημαντικές συνέπειες για τη γενωμική ιατρική, καθώς θα ρίξειφως στους μηχανισμούς των ασθενειών σε πιο προσωπικό επίπεδο.