Τεστ αίματος στις εγκύους θα εντοπίζει εκ γενετής ανωμαλίες στα βρέφη

Μια απλή εξέταση αίματος θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη εκ γενετής αναπτυξιακών ανωμαλιών/δυσπλασιών του νευρικού σωλήνα στα βρέφη, όπως η δισχιδής ράχη (spina bifida), σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση BMJ.

Το νέο τεστ θα μετράει τη συγκέντρωση φυλλικού οξέος (μιας μορφής βιταμίνης Β) στο αίμα εγκύων γυναικών. Εκτός από τις ποσότητες φυλλικού οξέος που βρίσκονται με φυσικό τρόπο στα τρόφιμα, μια συνθετική μορφή του φυλλικού οξέος, η οποία είναι γνωστή ως φολικό οξύ, εμπεριέχεται σε ορισμένες εμπλουτισμένες τροφές και συμπληρώματα διατροφής.

Παρά το γεγονός ότι η λήψη συμπληρωμάτων φυλλικού οξέος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι γνωστό ότι μειώνει τον κίνδυνο των βλαβών του νευρικού σωλήνα, δεν είναι σαφές πόσα από αυτά τα θρεπτικά συστατικά είναι απαραίτητα για να τις αποτρέψει εντελώς. Η ισχύουσα άποψη είναι ότι οι έγκυες γυναίκες πρέπει καταναλώνουν 400 μικρογραμμάρια φυλλικού οξέος την ημέρα.

Τα ευρήματα από τη νέα μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από μια διεθνή ομάδα επιστημόνων, θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους γιατρούς να προβλέψουν τον κίνδυνο ορισμένων σοβαρών γενετικών ανωμαλιών, γνωστών ως "ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα", επειδή το φυλλικό οξύ είναι ζωτικής σημασίας για τη σωστή ανάπτυξη του εμβρύου.

Προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι ο κίνδυνος για ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα αυξάνεται, καθώς οι συγκεντρώσεις φυλλικού οξέος στο αίμα μιας εγκύου γυναίκας μειώνονται. Για να προσδιορίσουν αν υπάρχει μια ιδανική κυτταρική συγκέντρωση φυλλικού οξέος στο αίμα που θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόβλεψη γεντικών ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα, οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από δύο επιμέρους έρευνες. Σε αυτές υπήρχαν πληροφορίες για περισσότερες από 220.000 γεννήσεις στην Κίνα. Από αυτά τα μωρά, τα 250 είχαν γεννηθεί με ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα.

Οι ερευνητές υπολόγισαν τη σχέση μεταξύ της συγκέντρωσης των κυττάρων φυλλικού οξέος στο αίμα την 28η ημέρα της κύησης και του κινδύνου για ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα. Διαπίστωσαν ότι η χαμηλή συγκέντρωση φυλλικού οξέος εκείνη τη στιγμή της κύησης συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εκ γενετής ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα στα βρέφη, σε ποσοστό 25,4 τέτοιων περιπτώσεων ανά 10.000 γεννήσεων.

Αντίστοιχα, ο κίνδυνος αυτός είναι μειωμένος όταν η συγκέντρωση φυλλικού οξέος είναι υψηλή.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η συγκεκριμένη μελέτη μπορεί να βοηθήσει στην έρευνα και ανάπτυξη εξειδικευμένων προγραμμάτων πρόληψης ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα σε έγκυες γυναίκες σε όλο τον κόσμο.