Οι επιστήμονες αποκατέστησαν την όραση σε τυφλά ποντίκια

Για πρώτη φορά στα χρονικά, επιστήμονες από τις ΗΠΑ κατάφεραν να αποκαταστήσουν τη λειτουργία των οπτικών νεύρων σε ποντίκια, κάτι που μέχρι σήμερα είχε θεωρηθεί αδύνατο, επαναφέροντας την όραση στα πειραματόζωα.

Οι επιστήμονες αποκατέστησαν την όραση σε τυφλά ποντίκια

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή νευροβιολογίας Άντριου Χιούμπερμαν, περιγράφουν το επίτευγμά τους σε σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Nature Neuroscience.

Προκειμένου να εξετάσουν πώς αναπτύσσονται τα οπτικά νεύρα, οι επιστήμονες τα κατέστρεψαν εσκεμμένα στο ένα μάτι των πειραματόζωων. Όταν υποστούν βλάβη, οι προεκτάσεις των νευρικών κυττάρων (άξονες) που συνδέουν το μάτι με τον εγκέφαλο αρχίζουν να συρρικνώνονται, κόβοντας τις «γέφυρες» μεταξύ ματιού και εγκεφάλου και οδηγώντας κατ’ επέκταση στην τύφλωση.

Ο Χιούμπερμαν και οι συνεργάτες του κατάφεραν να αποδείξουν ότι η οπτική διέγερση του νεύρου, σε συνδυασμό με τη χορήγηση χημικών ουσιών που προωθούν την ανάπτυξη των νεύρων, μπορεί να κρατήσει ζωντανές τις προεκτάσεις των νεύρων και να τις κάνει να αρχίσουν να αναπτύσσονται ξανά. Μάλιστα, μετά την αναγέννησή τους οι άξονες καταφέρνουν να συνδεθούν με τις σωστές περιοχές του εγκεφάλου προς αποκατάσταση της όρασης. Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά ο Χιούμπερμαν, «τα νεύρα θυμούνται το δρόμο για το σπίτι τους» ώστε να αποκαταστήσουν την επικοινωνία με τον εγκέφαλο.

Περίπου τρεις εβδομάδες μετά την εφαρμογή της μεθόδου αποκατάστασης των οπτικών νεύρων, οι επιστήμονες κατέγραψαν σημάδια αναγέννησης των οπτικών νεύρων, με τους άξονες να αναπτύσσονται και πάλι ώστε να συνδεθούν εκ νέου με τον εγκέφαλο. Βέβαια, η αναγέννηση των νεύρων δεν ήταν επιτυχής σε όλα τα ποντίκια, όμως σε αυτά που αποκαταστάθηκε η όραση η ανάπτυξη των αξόνων έγινε με πολύ μεγάλη ταχύτητα.

Οι επιστήμονες είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι ότι θα καταφέρνουν να εφαρμόσουν τα επιτεύγματά τους και σε ανθρώπους ώστε να αντιμετωπιστούν παθήσεις όπως το γλαύκωμα. Ο Χιούμπερμαν εκτιμά πως κάτι τέτοιο θα αρχίσει να διαφαίνεται στο ορίζονται σε διάστημα πενταετίας.