ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Συμπεριφορά προσωπικού και λειτουργία κρίσιμων τμημάτων, τα μεγάλα παράπονα των ασθενών του ΕΣΥ

Τι δείχνουν τα στοιχεία από τα «γραφεία παραπόνων» των νοσοκομείων.

 

Συμπεριφορά προσωπικού και λειτουργία κρίσιμων τμημάτων, τα μεγάλα παράπονα των ασθενών του ΕΣΥ

Για τη συμπεριφορά ιατρικού και λοιπού προσωπικού και τη λειτουργία συγκεκριμένων τμημάτων παραπονιούνται συχνότερα οι ασθενείς στο ΕΣΥ.

Αυτό προκύπτει από τις καταγγελίες που συγκεντρώθηκαν το 2018 στα «γραφεία προστασίας δικαιωμάτων ληπτών υπηρεσιών υγείας», όπως ονομάζονται εδώ και δυόμιση περίπου χρόνια τα γραφεία παραπόνων στο δημόσιο σύστημα Υγείας.

Ως σήμερα έχουν δημοσιοποιηθεί αναλυτικά στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2018. Με βάση τα στοιχεία αυτά, τα νοσοκομεία των 7 υγειονομικών περιφερειών της χώρας δέχτηκαν το παραπάνω διάστημα συνολικά 4.621 καταγγελίες.

Οι περισσότερες αφορούν βέβαια τα νοσοκομεία του λεκανοπεδίου Αττικής, με την πρώτη υγειονομική περιφέρεια να συγκεντρώνει 1.896 παράπονα.

Όπως προκύπτει από την καταγραφή, λίγοι ασθενείς μπαίνουν στη διαδικασία της γραπτής καταγγελίας κι έτσι όσοι αποφασίζουν να διατυπώσουν κάποιο παράπονο, συνήθως το κάνουν προφορικά είτε στα αρμόδια γραφεία είτε στις διοικήσεις ή ακόμη και σε άλλες υπηρεσίες των νοσοκομείων.

Με την πρώτη ματιά, στα μεγάλα νοσοκομεία, τα παράπονα για τη συμπεριφορά του προσωπικού (κυρίως των γιατρών) φαίνονται περισσότερα. Αθροιστικά ωστόσο, αυτά που σχετίζονται με τη λειτουργία διαφόρων τμημάτων και την αναμονή για εξυπηρέτηση είναι περισσότερα.

Ενδεικτικά, στην πρώτη υγειονομική περιφέρεια που περιλαμβάνει τα μεγαλύτερα νοσοκομεία της χώρας, υπήρξαν (το πρώτο εξάμηνο του 2018) 367 καταγγελίες για ανάρμοστη συμπεριφορά του προσωπικού και συνολικά 450 παράπονα για τη λειτουργία διαφόρων τμημάτων των νοσοκομείων. Τα περισσότερα από τα παράπονα αυτά αφορούσαν το τμήμα επειγόντων περιστατικών και τα τακτικά εξωτερικά ιατρεία και τα υπόλοιπα σχετίζονταν με τη λειτουργία των μονάδων εντατική θεραπείας, των χειρουργείων, των εργαστηρίων και διαφόρων κλινικών.

Παράλληλα, 153 ασθενείς παραπονέθηκαν για τους χρόνους αναμονής στα ραντεβού για εξετάσεις, επεμβάσεις και διαγνωστικές εξετάσεις.

Στη 2η υγειονομική περιφέρεια – που περιλαμβάνει τα νοσοκομεία του Πειραιά – διατυπώθηκαν 184 παράπονα για τη συμπεριφορά του προσωπικού και 218 για τη λειτουργία ενός και μόνο τμήματος, των διαγνωστικών εργαστηρίων!

Φακελάκι

Τα στοιχεία των καταγγελιών δείχνουν πως το «φακελάκι» είτε δεν υπάρχει στην έκταση που πιστεύεται είτε δεν καταγγέλλεται. Το πρώτο εξάμηνο του 2018, καταγγέλθηκαν σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας 16 περιπτώσεις χρηματισμού – οι μισές στα νοσοκομεία της πρώτης υγειονομικής περιφέρειας, δηλαδή της Αθήνας.

Φαίνεται, δε, από τις ενέργειες που ακολούθησαν, πως σχεδόν στο σύνολό τους οι καταγγελίες αυτές δεν στοιχειοθετήθηκαν ώστε να επισύρουν συνέπειες.

Καταγράφονται και σποραδικά παράπονα για ρατσιστική συμπεριφορά, παραβίαση ιατρικού απορρήτου, ακόμη και για την τήρηση της αντικαπνιστικής νομοθεσίας στους χώρους των νοσοκομείων.

Οι διοικήσεις δεν βλέπουν παραβίαση δικαιωμάτων

Σύμφωνα με τα στοιχεία, για τη συντριπτική πλειονότητα των καταγγελιών (από 70% μέχρι και 99%!) δεν διαπιστώνεται παραβίαση δικαιωμάτων των ασθενών. Στις περισσότερες περιπτώσεις γίνονται απλές συστάσεις προς το προσωπικό ή λαμβάνονται μέτρα βελτίωσης (χωρίς να αναλύεται ποια είναι αυτά) ενώ ελάχιστες είναι οι καταγγελίες που έχουν σαν αποτέλεσμα την επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων.

Τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας άρχισαν να δημιουργούνται από το 2016 στα νοσοκομεία της χώρας. Σε πολλές περιπτώσεις, βέβαια, δεν έχουν επαρκή στελέχωση, ούτε καν στοιχειώδη εξοπλισμό. Υπάρχουν, μάλιστα, περιπτώσεις γενικής εφημερίες που τα γραφεία δεν λειτουργούν!

Δείτε εδώ αναλυτικά όλα τα στοιχεία για τις καταγγελίες ασθενών στα νοσοκομεία.