ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ

Ανασφάλιστοι: Λήγει σήμερα η δημόσια διαβούλευση - Λίγα αλλά ουσιαστικά τα σχόλια

Με ελάχιστες μεν ουσιαστικές δε παρατηρήσεις λήγει σήμερα η ημερομηνία που είχε θέσει ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Ξανθός αναφορικά με το σχέδιο της Κοινής υπουργικής απόφασης για τους ανασφάλιστους, το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Ανασφάλιστοι: Λήγει σήμερα η δημόσια διαβούλευση - Λίγα αλλά ουσιαστικά τα σχόλια

Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου

Αφού συγκεντρωθούν τα σχόλια και οι παρατηρήσεις, στη συνέχεια θα γίνουν διορθώσεις προκειμένου να εκδοθεί η τελική υπουργική απόφαση.

Να σημειώσουμε ότι αιχμή του δόρατος της απόφασης για τους ανασφάλιστους είναι το Βιβλιάριο Υγείας των Ανασφάλιστων χωρίς εισοδηματικό κριτήριο, το οποίο θα λαμβάνουν οι πολίτες χωρίς κάλυψη από τα ΚΕΠ. Μάλιστα, τόσο ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας κ. Ξανθός όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Γ. Κατρούγκαλος, σε σχετική συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν την περασμένη εβδομάδα, ανέφεραν ότι οι διαδικασίες θα είναι συνοπτικές και το Βιβλιάριο θα το λαμβάνουν οι ανασφάλιστοι σύντομα, χωρίς γραφειοκρατία.

Το Βιβλιάριο Υγείας θα μπορούν να λαμβάνουν όλοι οι ανασφάλιστοι, ακόμη και οι μετανάστες, οι οποίοι είναι τυπικά εντάξει με τα χαρτιά τους. Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Ξανθός, έχει πολλές φορές αναφέρει ότι το θέμα της κάλυψης των ανασφάλιστων αποτελεί «ζήτημα δημοκρατίας όμως όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για όλη την Ευρώπη, η οποία θα πρέπει να αντιληφθεί ότι είναι και η ίδια υπεύθυνη σε μεγάλο βαθμό που το δημιούργησε και το εξέθρεψε».

Ας δούμε στη συνέχεια μερικές παρατηρήσεις που έχουν καταθέσει φορείς και φυσικά πρόσωπα:

Προβληματισμός αναφορικά με ασθενείς χρονίων παθήσεων:

«Να ληφθεί υπόψη και ο βαριά ασθενής με Ψυχικό Νόσημα ο οποίος είναι ανασφάλιστος και δεν υπάρχει δυνατότητα να ασφαλιστεί από οικείο πρόσωπο ως έμμεσα ασφαλισμένος».

Προβληματισμός αναφορικά με τα ΚΕΠ, τη λειτουργία τους και πρόταση η έκδοση βιβλιαρίου να πραγματοποιείται ηλεκτρονικά μέσω ΑΜΚΑ:

«ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΔΙΑΡΚΩΣ ΤΑ ΚΕΠ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΡΚΩΣ ΓΕΜΑΤΑ ΜΕ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ, ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ, ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ "ΟΥΡΕΣ", ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥΣ. ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑΡΙΑ (ΒΥΑ), ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟΤΑΤΗ ΚΑΙ ΜΕ ΚΟΣΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗ ΒΙΒΛΙΑΡΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ Η ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΟΝΟ ΜΕΣΩ ΑΜΚΑ;

ΓΙΑΤΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΥΠΟΥ "ΠΗΓΑΙΝΕ-ΕΛΑ" ΜΕΤΑΞΥ ΚΕΠ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΝΕΤΑΙ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ-ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ; ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟΤΑΤΗ, ΧΡΟΝΟΒΟΡΑ, ΜΕ ΚΟΣΤΟΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΗΤΟΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ, ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΒΙΒΛΙΑΡΙΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Κ.Λ.Π. ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ "OΝLINE" ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ».

Προβληματισμός διαρκώς για τα ΚΕΠ και για τις Διευθύνσεις Πρόνοιας:

«Σε τι θα εξυπηρετήσει η κατάθεση των δικαιολογητικών για ΒΥΕ στα ΚΕΠ, όταν η αποφασιστική αρμοδιότητα παραμένει στις Διευθύνσεις Πρόνοιας και ουσιαστικά τα ΚΕΠ θα είναι μια υπηρεσία που απλώς θα διαβιβάζει τα δικαιολογητικά στην αρμόδια υπηρεσία; Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα η διαδικασία που τώρα κάνει να διεκπεραιωθεί 4 μήνες, να χρειάζεται μέσω ΚΕΠ 5 και πλέον μήνες. Για παράδειγμα, σας αναφέρω την ανανέωση άδειας οδήγησης που μέσω ΚΕΠ χρειάζεται αυτή τη στιγμή τουλάχιστον τέσσερις μήνες, ενώ αν απευθυνθείς στις Διευθύνσεις Μεταφορών κάνει το πολύ δύο μήνες. Τα ΚΕΠ είναι ένας χώρος όπου μπορεί να εφαρμοστεί με άριστα αποτελέσματα η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και δεν έχει κανένα νόημα να μετατραπούν σε υπηρεσίες ταχυμεταφορών».

Αλλά και προβληματισμός για την φοροδιαφυγή γενικότερα, για αυτούς που πληρώνουν και για αυτούς που συστηματικά δεν πλήρωσαν ποτέ εισφορές. Ας δούμε το σχετικό σχόλιο:

«Για όλους θα πρέπει να υπάρχει η πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη. Όμως πώς θα γίνει ο διαχωρισμός μεταξύ εκείνων που πληρώνουν εισφορές, από εκείνους που δεν πλήρωσαν ποτέ, φοροδιαφεύγουν και ενδεχομένως να έχουν εισοδήματα που τους επιτρέπουν να έχουν ιδιωτική ασφάλιση την οποία θα αποκρύψουν με μια υπεύθυνη δήλωση η οποία ποτέ δεν θα ελεγχθεί; Επομένως, γιατί οι εργαζόμενοι να πληρώνουν εισφορές, όταν οι ανασφάλιστοι θα έχουν όλες αυτές τις παροχές; Γιατί αυτή τη στιγμή να υπάρχουν επιτροπές που υπογράφουν για το ποιος θα έχει βιβλιάριο απορίας και ποιος όχι με αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια, απορρίπτοντας συνανθρώπους μας με όποιο κόστος και αν αυτό έχει; Σκέφτηκε κανείς τη μαύρη εργασία, το κόστος όλων αυτών των παροχών όταν τα νοσοκομεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν λόγω πολλών ελλείψεων και προσωπικού ακόμη; Και επίπλέον, πόσο αυτό θα κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό, όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα μιας στάσης πληρωμών;»

Τι λέει το Μητροπολιτικό Ιατρείο Ελληνικού

Από την πλευρά του, το ΜΚΙΕ αναφέρει ότι η παρούσα υπουργική απόφαση έχει πολλά θετικά σημεία, δυστυχώς όμως και αρκετά αρνητικά, στα οποία και θα επικεντρωθούμε με βασικό στόχο να βοηθήσουμε προς την κατεύθυνση της περαιτέρω βελτίωσής της.

Αναφέρει σχετικά:

1) Στην απόφαση δεν αναφέρεται πουθενά το τι θα κάνουν οι μετανάστες χωρίς νομιμοποιητικά χαρτιά. Πρέπει να βρεθεί άμεση λύση και για αυτούς τους κατατρεγμένους ανθρώπους που έχουν ξεπεράσει τα όρια της εξαθλίωσης. Ο αποκλεισμός τους από το Εθνικό Σύστημα Υγείας δεν είναι μόνο απάνθρωπος, ξεπερνά και τα όρια της λογικής, αφού οι εκατοντάδες χιλιάδες μεταναστών που έχουν εγκλωβιστεί στην χώρα μας αθέλητα θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη δημόσια υγεία.

2) Από πέρσι το καλοκαίρι οι ανασφάλιστοι έχουν εξισωθεί με τους ασφαλισμένους στο θέμα της πρόσβασης τους σε φάρμακα, καταβάλλοντας συμμετοχή όπως οι ασφαλισμένοι.

Ωστόσο, λόγω του ότι ένας μακροχρόνια άνεργος που δεν έχει σχεδόν καθόλου εισόδημα, πρακτικά αδυνατεί να πληρώσει τη συμμετοχή του στα φάρμακα που έχει ανάγκη. Υπενθυμίζουμε ότι η πραγματική συμμετοχή των ασφαλισμένων και των ανασφάλιστων φτάνει σε μερικές περιπτώσεις ακόμα και το 75% της πραγματικής αξίας των φαρμάκων. Ακόμα και χαμηλοσυνταξιούχοι και χαμηλόμισθοι αδυνατούν να καλύψουν αυτό το κόστος. Πώς θα το καλύψουν οι ανασφάλιστοι λοιπόν;

3) Οι ανασφάλιστοι αποκτούν για πρώτη φορά πρόσβαση σε διαγνωστικές εξετάσεις. Αυτή όμως η παροχή δίδεται μόνο σε δημόσιες δομές που έχουν τη δυνατότητα αυτή. Το Υπουργείο Υγείας γνωρίζει καλά ότι οι δημόσιες δομές που μπορούν να παράσχουν αυτές τις υπηρεσίες είναι ελάχιστες, αφού η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου φρόντισε να διαλύσει σχεδόν πλήρως τις λίγες δομές που υπήρχαν. Όσες απέμειναν αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στο μεγάλο όγκο δουλειάς που θα προκύψει από την ένταξη 3 εκατομμυρίων ανασφάλιστων πολιτών σε αυτές τις υπηρεσίες. Πρέπει άμεσα να δοθεί η δυνατότητα στους ανασφάλιστους πολίτες να κάνουν χρήση και ιδιωτικών εξεταστικών κέντρων, μέχρι να φτιαχτεί εκ νέου αυτή η δυνατότητα από δημόσιες δομές Υγείας.

4) Οι ανασφάλιστοι πολίτες για πρώτη φορά έλαβαν την δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε πρωτοβάθμια ιατρική φροντίδα με τη δημιουργία του ΠΕΔΥ. Αυτό φυσικά που δεν ανέφερε η τότε ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, επί κ. Άδωνι Γεωργιάδη, είναι ότι με την υποβάθμιση του ΕΟΠΥΥ σε ΠΕΔΥ, πάνω από το 50% των γιατρών αναγκάστηκε να αποχωρήσει, όπως άλλωστε ήταν και το πραγματικό ζητούμενο, με αποτέλεσμα πάρα πολλά υποκαταστήματα του ΠΕΔΥ να είναι τραγικά υποστελεχωμένα.

Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε ότι τα ΠΕΔΥ στα νότια προάστια Αθήνας δεν είχαν μέχρι πολύ πρόσφατα ούτε έναν παθολόγο! Δυστυχώς η νέα υπουργική απόφαση δεν αλλάζει αυτό το σκηνικό, αφού δεν δίνει τη δυνατότητα στους ανασφάλιστους να επισκεφτούν τον οποιονδήποτε συμβεβλημένο με το ΕΟΠΥΥ γιατρό, όπως μπορούν οι ασφαλισμένοι. Έτσι, οι ανασφάλιστοι ασθενείς πρέπει να περιμένουν πολλούς μήνες για να τους εξετάσει ένας γιατρός, σε κάποιες ειδικότητες. Με λίγα λόγια μιλάμε και πάλι για άτυπο αποκλεισμό. Αυτό πρέπει να αλλάξει άμεσα και να εξισωθούν οι ανασφάλιστοι με τους ασφαλισμένους.

5) Είναι βέβαιο ότι όποια υπουργική απόφαση και να παρθεί ή όποιος νόμος και να ψηφιστεί, εάν δεν αυξηθεί άμεσα ο προϋπολογισμός για ολόκληρο το Εθνικό Σύστημα Υγείας της χώρας, τότε οι αποφάσεις και οι νόμοι θα παραμείνουν κενοί περιεχομένου. Κάποιοι ασφαλισμένοι πολίτες που αποκλείονται από το ΕΣΥ, αποκλείονται γιατί τα νοσοκομεία δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν φάρμακα, π.χ. για τους άπορους, ή δεν έχουν χρήματα να λειτουργήσουν συγκεκριμένες κλινικές που υπολειτουργούν, π.χ. για τους καρκινοπαθείς. Η αύξηση των κονδυλίων για τη Δημόσια Υγεία είναι επιτακτική και η ορθολογική διαχείριση αυτών είναι αναγκαία όσο ποτέ.

Αναμένουμε από το Υπουργείο Υγείας να τροποποιήσει άμεσα την Υπουργική απόφαση για τους ανασφάλιστους και να αυξήσει τα κονδύλια για το ΕΣΥ.

Διαβάστε ακόμη:

Ανασφάλιστοι: Το φιλόδοξο σχέδιο του Ανδρέα Ξανθού, χωρίς δημοσιονομικό κόστος & οι προσλήψεις που έρχονται

Βιβλιάριο Υγείας σε όλους τους Ανασφάλιστους και δωρεάν πρόσβαση σε όλες τις δομές

ΚΥΑ για Ανασφάλιστους: Μέχρι τις 11 Μαΐου, οι παρατηρήσεις στο σχέδιο Ξανθού

Η υπουργική απόφαση για τους ανασφάλιστους & το τέλος της ασυλίας του πλούτου

ΠΙΣ: Άμεση ανάταξη της ανθρωπιστικής κρίσης, χρηματοδότηση του συστήματος & προσλήψεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ