ΥΓΕΙΑ Α-Ω

Φυσιολογικός vs επικίνδυνος καρδιακός ρυθμός: Πώς θα αντιληφθούμε τη διαφορά;

Φυσιολογικός vs επικίνδυνος καρδιακός ρυθμός: Πώς θα αντιληφθούμε τη διαφορά;

Οι καρδιακοί παλμοί μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο, αλλά τι θεωρείται φυσιολογικό; Και πότε ένας καρδιακός ρυθμός θεωρείται επικίνδυνος;

Τι είναι ένας φυσιολογικός καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης;

Παρόλο που η ηλικία και το επίπεδο δραστηριότητας μπορούν να επηρεάσουν τον καρδιακό ρυθμό μας, υπάρχουν μερικές «φυσιολογικές» παράμετροι. Ο καρδιακός ρυθμός μας σε κατάσταση ηρεμίας, είναι όταν η καρδιά μας αντλεί την ελάχιστη ποσότητα αίματος που χρειάζεται το σώμα μας.

Φυσιολογικός καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης για ενήλικες

Για τους περισσότερους ενήλικες - συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων - ένας φυσιολογικός καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης είναι μεταξύ 60 και 100 παλμών ανά λεπτό. Οι αθλητές μπορεί να βρουν τους καρδιακούς τους παλμούς χαμηλότερους, μεταξύ 40 και 60 παλμών ανά λεπτό.

Φυσιολογικός καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης για παιδιά

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, ο φυσιολογικός τους καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης αλλάζει. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας:

  • Νεογέννητα έως 1 μηνών: 70 έως 190 παλμοί ανά λεπτό
  • Βρέφη 1 έως 11 μηνών: 80 έως 160 παλμοί ανά λεπτό
  • Παιδιά 1 έως 2 ετών: 80 έως 130 παλμούς ανά λεπτό
  • Παιδιά 3 έως 4 ετών: 80 έως 120 παλμοί ανά λεπτό
  • Παιδιά 5 έως 6 ετών: 75 έως 115 παλμούς ανά λεπτό
  • Παιδιά 7 έως 9 ετών: 70 έως 110 παλμοί ανά λεπτό
  • Παιδιά 10 ετών και άνω: 60 έως 100 παλμοί ανά λεπτό

Παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον καρδιακό ρυθμό

Εκτός από την ηλικία, υπάρχουν μερικοί άλλοι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον καρδιακό ρυθμό μας σε κατάσταση ηρεμίας:

  • Θερμοκρασία
  • Παρενέργειες φαρμάκων
  • Έντονα συναισθήματα
  • Βάρος
  • Καρδιαγγειακή ρύθμιση ή αποσύνθεση
  • Αναιμία
  • Ενδοκρινικές ή ορμονικές ανωμαλίες
  • Σύνδρομο ορθοστατικής ταχυκαρδίας (PoTS)
  • Στάση σώματος
  • Κάπνισμα

Τι είναι ο μέγιστος καρδιακός ρυθμός;

Ο μέγιστος καρδιακός ρυθμός μας είναι ένας υπολογισμός που μας βοηθά να καταλάβουμε ποιος είναι ο ιδανικός καρδιακός ρυθμός κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Αυτός ο μέγιστος υπολογισμός των καρδιακών παλμών μας βοηθά να δούμε εάν ασκούμαστε πολύ σκληρά ή δεν καταναλώνουμε αρκετή ενέργεια. Σύμφωνα με την American Heart AssociationTrusted Source, ο καρδιακός ρυθμός κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων μέτριας έντασης, είναι περίπου 50-70% του μέγιστου καρδιακού ρυθμού, ενώ η έντονη σωματική δραστηριότητα θα πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα το 70-85% του μέγιστου.

Έτσι, για κάποιον γύρω στα 35, ένας καλός καρδιακός ρυθμός είναι μεταξύ 93-157 bpm (50-85% του μέγιστου).

Πώς χαρακτηρίζεται ένα επικίνδυνο ποσοστό;

Μπορεί να υπάρχουν στιγμές που αντιμετωπίζουμε έναν καρδιακό ρυθμό πιο γρήγορο ή πιο αργό από αυτόν που είναι φυσιολογικός για εμάς.

Υψηλός καρδιακός ρυθμός

Όταν ο καρδιακός μας ρυθμός είναι πολύ γρήγορος, ονομάζεται ταχυκαρδία. Για ενήλικες, ο γρήγορος καρδιακός ρυθμός ορίζεται ως καρδιακός ρυθμός άνω των 100 παλμών ανά λεπτό.

Ωστόσο, αυτό που θεωρείται πολύ γρήγορο μπορεί επίσης να εξαρτάται από την ηλικία και τη γενική υγεία μας.

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι ταχυκαρδίας. Η ταξινόμησή τους βασίζεται στην αιτία τους και στο μέρος της καρδιάς που επηρεάζουν.

Ορισμένες πιθανές αιτίες ταχυκαρδίας μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • υποκείμενη κατάσταση υγείας
  • άγχος
  • μεγάλη κατανάλωση καφεΐνης
  • μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ
  • ανισορροπία ηλεκτρολυτών
  • αναιμία
  • ορμονικά προβλήματα (δηλαδή θυρεοειδής)
  • πυρετός
  • έντονη άσκηση ή σωματική δραστηριότητα
  • παρενέργειες από φάρμακα
  • κάπνισμα
  • χρήση ναρκωτικών

Χαμηλός καρδιακός ρυθμός

Όταν ο καρδιακός μας ρυθμός είναι πολύ αργός, αναφέρεται ως βραδυκαρδία. Η βραδυκαρδία ορίζεται συνήθως ως καρδιακός ρυθμός που είναι μικρότερος από 60 παλμούς ανά λεπτό.

Για αθλητές και άτομα που ασκούνται τακτικά, ο καρδιακός ρυθμός κάτω από 60 παλμούς ανά λεπτό είναι φυσιολογικός και μάλιστα υγιής.

Ορισμένες πιθανές αιτίες βραδυκαρδίας περιλαμβάνουν:

  • παρενέργειες από φάρμακα
  • ανισορροπία ηλεκτρολυτών
  • αποφρακτική άπνοια ύπνου
  • υποκείμενη κατάσταση υγείας
  • μεγαλύτερη ηλικία
  • προβλήματα με το σύστημα αγωγιμότητας της καρδιάς

Ο καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης μπορεί να διαφέρει από άτομο σε άτομο και μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους παράγοντες. Ένας κανονικός καρδιακός ρυθμός ανάπαυσης για έναν ενήλικα (που δεν είναι αθλητής) είναι μεταξύ 60 και 100 παλμών ανά λεπτό. Ο φυσιολογικός καρδιακός ρυθμός για τα παιδιά αλλάζει καθώς μεγαλώνουν.

Τόσο η ταχυκαρδία (γρήγορος καρδιακός ρυθμός) όσο και η βραδυκαρδία (χαμηλός καρδιακός ρυθμός) είναι τυπικά δείκτες άλλων καταστάσεων υγείας. Εάν αφεθούν χωρίς θεραπεία, μπορεί να οδηγήσουν σε δυνητικά σοβαρές επιπλοκές στην υγεία.

Σε περίπτωση που αντιμετωπίζουμε έναν καρδιακό ρυθμό που είναι σταθερά πολύ υψηλός ή πολύ χαμηλός, θα πρέπει να κλείσουμε ένα ραντεβού με το γιατρό μας, καθώς υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους μπορεί να συμβαίνει αυτό.