ΥΓΕΙΑ

Λιπώδης διήθηση: Τι περιλαμβάνει η διατροφή για την αντιμετώπισή της

Το ήπαρ είναι ένα από τα σημαντικότερα όργανα του σώματος μας και η υγεία του είναι ζωτικής σημασίας για τη γενική υγεία.

Λιπώδης διήθηση: Τι περιλαμβάνει η διατροφή για την αντιμετώπισή της

Είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση της γλυκόζης του αίματος, το μεταβολισμό των υδατανθράκων, των πρωτεϊνών και των λιπών, την αποθήκευση των βιταμινών Α, D και Β ,καθώς και την αποθήκευση των μεταλλικών στοιχείων όπως ο σίδηρος και ο χαλκός. Επίσης βοηθά στην απομάκρυνση των τοξινών από το αίμα και την παραγωγή χολής για τη πέψη των λιπών.

Η δυσλειτουργία του ήπατος μπορεί να οδηγήσει σε ηπατική νόσο, μεταβολική διαταραχή, ακόμη και διαβήτη τύπου 2.

Το λίπος στο συκώτι, ασθένεια γνωστή και ως μη-αλκοολική λιπώδης διήθηση του ήπατος, οφείλεται στην αυξημένη συσσώρευση λίπους στα κύτταρα του ήπατος, που δεν αποδίδεται στην υπερκατανάλωση αλκοόλ.

Συνήθως συνυπάρχει με την παχυσαρκία, το μεταβολικό σύνδρομο ή άλλους παράγοντες καρδιομεταβολικού κινδύνου και αποτελεί τη συχνότερη μορφή χρόνιας ηπατικής νόσου στις ανεπτυγμένες χώρες.

Η αντιμετώπιση της πάθησης βασίζεται κυρίως σε αλλαγές στον τρόπο ζωής του ασθενή, με τις συνήθειες διατροφής και άσκησης να παίζουν καθοριστικό ρόλο.

Η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων και ποτών και η αποφυγή κάποιων άλλων μπορεί να συμβάλει στην καλή λειτουργία του ήπατος.

Αυξήστε την κατανάλωση λιπαρών ψαριών, τα οποία είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που βοηθούν στη μείωση της φλεγμονής και έχουν επίσης συσχετιστεί με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακής νόσου. Αυτά τα λίπη μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμα στο συκώτι, καθώς εμποδίζουν τη συσσώρευση περίσσειας λιπών και διατηρούν σε φυσιολογικά επίπεδα τα ένζυμα στο ήπαρ. Βάλτε τις σαρδέλες, τον σολομό και τα άλλα λιπαρά ψάρια στη διατροφή σας δύο ή περισσότερες φορές την εβδομάδα. Παράλληλα μειώστε την πρόσληψη των ωμέγα-6 λιπαρών οξέων, που βρίσκονται σε πολλά φυτικά έλαια για να υπάρχει ισορροπία στον οργανισμό.

Αντικαταστήστε τους απλούς υδατάνθρακες (ζάχαρη, μαρμελάδες, γλυκά, κρουασάν, κουλουράκια, κέικ, σοκολάτες, αναψυκτικά, τυποποιημένους φρουτοχυμούς) με σύνθετους υδατάνθρακες χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη (δημητριακά ολικής άλεσης και προϊόντα τους).

1643647577348-158607207-trans-lipara.jpg

Περιορίστε τα κορεσμένα και trans λιπαρά οξέα, αντικαθιστώντας τα με μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά. Προτιμήστε γάλα και τυριά με χαμηλά λιπαρά (ανθότυρο, άπαχη μυζήθρα, φέτα χαμηλή σε λιπαρά) και κρέατα χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος. Επιπλέον, αποφύγετε τα έτοιμα προϊόντα ζύμης (σφολιάτες, κρουασάν, ντόνατς, μπισκότα) και προτιμήστε το ελαιόλαδο αντί για βούτυρο και μαργαρίνες. Τέλος, αποφύγετε τα τηγανητά και προτιμήστε το βραστά και ψητά.

Αυξήστε την κατανάλωση καφέ, ο οποίος είναι ένα από τα καλύτερα ροφήματα για την υγεία του ήπατος. Μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση καφέ μειώνει τον κίνδυνο κίρρωσης ή μόνιμης βλάβης του ήπατος σε άτομα με χρόνια ηπατική νόσο. Μπορεί επίσης να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης ενός κοινού τύπου καρκίνου του ήπατος και έχει θετικές επιπτώσεις στην ηπατική νόσο και τη φλεγμονή. Ο καφές αποτρέπει τη συσσώρευση λίπους και κολλαγόνου, δύο από τους κύριους παράγοντες της ηπατικής νόσου. Τα αντιοξειδωτικά του εξουδετερώνουν επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες, οι οποίες παράγονται στο σώμα και μπορούν να προκαλέσουν βλάβες στα κύτταρα.

To πράσινο τσάι είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και μπορεί να μειώσει το οξειδωτικό στρες και την εναπόθεση λίπους στο ήπαρ. Μελέτη έδειξε ότι οι άνθρωποι που έπιναν πράσινο τσάι ήταν λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν καρκίνο του ήπατος. Χαμηλότερο κίνδυνο είχαν οι άνθρωποι που έπιναν τέσσερα ή περισσότερα φλιτζάνια τσαγιού την ημέρα.

H αντιοξειδωτική δράση της κουρκουμίνης, της κύριας ουσίας του κουρκουμά, μπορεί να βελτιώσει την υγεία του ήπατος, συμβάλλοντας στο φυσικό καθαρισμό του ήπατος αφού διώχνει τις τοξίνες και μειώνοντας τον κίνδυνο ηπατικής νόσου. Επιπλέον, ο κουρκουμάς έχει την ικανότητα να μειώνει τη χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια στο σώμα, αποτρέποντας τη βλάβη του ήπατος και βελτιώνοντας συνολικά την υγεία.

Mελέτη παρατήρησης σε ανθρώπους με μη αλκοολική λιπώδη ηπατική νόσο, οι οποίοι κατανάλωναν ξηρούς καρπούς, βρήκε συσχέτιση με με βελτιωμένα επίπεδα ηπατικών ενζύμων. Οι ξηροί καρποί αποτελούν σημαντική ομάδα τροφίμων για την υγεία του ήπατος. Τρώγοντας μια χούφτα ξηρούς καρπούς, όπως τα καρύδια ή τα αμύγδαλα, κάθε μέρα μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της υγείας του ήπατος. Βεβαιωθείτε όμως ότι δεν τρώτε πάρα πολλούς καθώς δίνουν αρκετές θερμίδες.

Εάν έχετε πολλά περιττά κιλά επιδιώξτε τη σταδιακή τους απώλεια. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω μιας ισορροπημένης δίαιτας που περιορίζει τις θερμίδες, στοχεύοντας στην απώλεια της τάξης του 5-10% του αρχικού σωματικού βάρους. Μην ακολουθείτε αυστηρές δίαιτες που προκαλούν απότομη απώλεια βάρους και μπορεί να λειτουργήσουν επιβαρυντικά για την υγεία σας. Παράλληλα, αυξήστε τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, επιλέγοντας ένα άθλημα ή μια δραστηριότητα που σας ευχαριστεί και προσπαθήστε να την ακολουθείτε για τουλάχιστον 30 λεπτά 3-4 φορές την εβδομάδα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ