ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τι πρέπει να προσέξετε στη διατροφή σας αν παίρνετε κορτιζόνη

Τι πρέπει να προσέξετε στη διατροφή σας αν παίρνετε κορτιζόνη

Η κορτιζόνη χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση πολλών ασθενειών όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα και άλλα αυτοάνοσα νοσήματα, οι φλεγμονώδεις νόσοι του δέρματος και του εντέρου, οι αλλεργίες κλπ.

Η μακροχρόνια λήψη κορτικοστεροειδών όμως σχετίζεται με παρενέργειες, πολλές από τις οποίες απαιτούν τροποποιήσεις στη διατροφή των ασθενών.

Στις παρενέργειες περιλαμβάνονται η κατακράτηση υγρών λόγω μειωμένης απέκκρισης νατρίου, το πρήξιμο και η αύξηση του βάρους, η αύξηση της όρεξης, η διαταραχή του μεταβολισμού των υδατανθράκων, ο αυξημένος κίνδυνος εμφάνισης οστεοπενίας ή οστεοπόρωσης λόγω μειωμένης απορρόφησης και αυξημένης απέκκρισης ασβεστίου μέσω των ούρων κλπ.

Άτομα που βρίσκονται σε αγωγή με κορτιζόνη πρέπει να προσαρμόζουν τις διατροφικές τους συνήθειες προκειμένου να αποτρέψουν την εμφάνιση παρενεργειών.

-Περιορίστε την πρόσληψη αλατιού-νατρίου αποφεύγοντας το επιπλέον αλάτι στο φαγητό και τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, όπως αλμυρά τυριά, αλλαντικά, κονσερβοποιημένα και παστά τρόφιμα, ελιές, τουρσί, έτοιμες σάλτσες, σούπες ή ντρέσινγκ, αλατισμένα αρτοσκευάσματα, αλμυρά σνακ (πατατάκια, κράκερ κ.λπ.), αλατισμένους ξηρούς καρπούς και έτοιμα φαγητά. Συμβουλευτείτε τις ετικέτες τροφίμων προκειμένου να αποφύγετε τυποποιημένα προϊόντα με αυξημένη ποσότητα νατρίου.

-Περιορίστε τη ζάχαρη και τους υδατάνθρακες αποφεύγοντας την κατανάλωση μελιού, μαρμελάδων, τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, όπως γλυκά, κουλουράκια, κρουασάν, κέικ, σοκολάτες, παγωτά, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων με προσθήκη ζάχαρης κ.ά.

-Φροντίστε για την επαρκή πρόσληψη ασβεστίου καταναλώνοντας τουλάχιστον δύο μερίδες γαλακτοκομικών χαμηλών σε λιπαρά τη μέρα (γάλα, γιαούρτι). Άλλες καλές πηγές ασβεστίου είναι τα πράσινα λαχανικά (σπανάκι, μαρούλι, μπρόκολο), οι ανάλατοι ξηροί καρποί (αμύγδαλα, καρύδια, φουντούκια, σουσάμι) και τα μικρά ψάρια που τρώγονται με τα κόκαλα. Για την καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου απαιτείται και επαρκής πρόσληψη βιταμίνης D, η οποία συντίθεται ενδογενώς, μέσω της έκθεσης στον ήλιο.

-Καταναλώστε καλές πρωτεΐνες όπως το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, το αυγό και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Προτιμήστε το άπαχο κρέας και αφαιρείτε το ορατό λίπος από το κρέας.

-Αποφύγετε τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά οξέα και τα έτοιμα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής και προτιμήστε το ελαιόλαδο ως κύριο προστιθέμενο λίπος στο φαγητό αντί για βούτυρο.

 

Διαβάστε επίσης:

7 λόγοι για να πιείτε πράσινο τσάι

Οι καλύτερες τροφές για αποτοξίνωση στα νεφρά

Τέσσερις τροφές που καταπολεμούν τους πόνους

BEST OF NETWORK

Κορονοϊός: Έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου - Ανησυχία για τις μεταλλάξεις, αγωνία για το ΕΣΥ

Αποκλειστικό: «Μπλόκο» στο SMS με κωδικό 6 – Απαγόρευση μετακινήσεων από δήμο σε δήμο στην Αττική

Οι «ινκόγκνιτο» επισκέψεις Χρυσοχοΐδη στη ΓΑΔΑ – Συναγερμός για Κουφοντίνα

Lockdown: Πότε και πώς ανοίγουν σχολεία, λιανεμπόριο, εστίαση - Η παράταση και η ημερομηνία-«κλειδί»

Τραγική η κατάσταση στην Τουρκία: Αγοράζουν μπαγιάτικο ψωμί γιατί είναι φθηνότερο

Υπόθεση Λιγνάδη: Νέα καταγγελία από τον Ανδρέα Φυλακτού - Πώς γλίτωσε τα χειρότερα

Συνεπιμέλεια: Επιστολή των Ενεργών Μπαμπάδων στον Πρωθυπουργό - «Προστατέψτε τα παιδιά»

Φρεγάτες Belh@rra: Η πρόταση των Γάλλων που τα έχει όλα – Έτσι θα είναι το νέο ελληνικό πλοίο

Survivor Spoiler (2/3): Κρις και Αλέξης «τινάζουν» το παιχνίδι στον αέρα (video)

Πάνος Μουζουράκης για σεξουαλική παρενόχληση: Με στιγμάτισε μια εμπειρία στα 14, το είπα στα 23

Survivor Spoiler 2/3: Η ομάδα που κερδίζει σήμερα και οι τρεις υποψήφιοι προς αποχώρηση (video)

Survivor: Χαμός στο Twitter με την τούμπα του Τριαντάφυλλου