ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τυριά για vegan: Ποιους κινδύνους εγκυμονούν για την υγεία

Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζουν κάποιοι άνθρωποι που θέλουν να γίνουν vegan, είναι ότι πρέπει να αποκλείσουν από τη διατροφή τους το τυρί.

Τυριά για vegan: Ποιους κινδύνους εγκυμονούν για την υγεία

Οι κατασκευαστές τροφίμων προσπαθούν να δημιουργήσουν μη ζωικά τυριά με κρεμώδη γεύση και υγρή υφή.

Εκτός από κατώτερη γεύση όμως, τα vegan τυριά είναι σύμφωνα με τους ειδικούς επικίνδυνα για την υγεία.

Τα υποκατάστατα των τυριών ζωικής προέλευσης έχουν ελάχιστη θρεπτική αξία και πολύ περισσότερα κακά λιπαρά από τα κλασικά τυριά.

Αυτό οφείλεται στο ότι οι κατασκευαστές προσπαθούν να κάνουν το vegan τυρί να φαίνεται, να έχει γεύση αλλά και να «συμπεριφέρεται» (να λιώνει) όπως το πραγματικό, σύμφωνα με τον διατροφολόγο Richard Hoffman από το Πανεπιστήμιο Hertfordshire.

Για να το πετύχουν, χρησιμοποιούν φυτικά έλαια με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά και κακή χοληστερόλη, που δεν περιέχουν όμως βιταμίνες ή μέταλλα.

Η υπερβολική κατανάλωση αυτών των προϊόντων θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και άλλων προβλημάτων υγείας, όπως αδύναμα οστά, σύμφωνα με τον Hoffman.

Πολλοί πιστεύουν ότι τα vegan υποκατάστατα είναι «τόσο θρεπτικά όσο τα πραγματικά γαλακτοκομικά προϊόντα», τονίζει.

Ο αριθμός των vegan στο Ηνωμένο Βασίλειο τετραπλασιάστηκε μεταξύ 2014 και 2019, φτάνοντας τις 600.000, σύμφωνα με την Vegan Society.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, στα σούπερ μάρκετ να διατίθενται δεκάδες εναλλακτικές τυριών, που μπορεί να κοστίζουν πάνω από το διπλάσιο συγκριτικά με τα παραδοσιακά τυριά.

Το άμυλο και τα φυτικά έλαια, όπως το λάδι καρύδας και το φοινικέλαιο, είναι τα κύρια συστατικά των vegan τυριών που τα κάνουν να μοιάζουν με τα πραγματικά τυριά.

Έχουν όμως μικρότερη διατροφική αξία, σημειώνει ο Hoffman.

Το έντερο διασπά το άμυλο σε σάκχαρα και οι άνθρωποι που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες, κινδυνεύουν με αύξηση του βάρους τους, διαβήτη τύπου 2 και καρδιακές παθήσεις.

Τα φυτικά έλαια είναι χειρότερα, καθώς παρά τους ισχυρισμούς ότι το λάδι καρύδας είναι υγιεινό, αποτελείται «σχεδόν εξ ολοκλήρου» από κορεσμένα λιπαρά.

Το λαουρικό οξύ, ο κύριος τύπος κορεσμένων λιπαρών στο λάδι καρύδας, αυξάνει τα επίπεδα της κακής (LDL) χοληστερόλης, η οποία αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Μόνο μια μικρή μερίδα 30 γραμμαρίων βίγκαν τυριού με βάση το λάδι καρύδας μπορεί να περιέχει το ένα τρίτο της ημερήσιας ποσότητας κορεσμένων λιπαρών που λαμβάνει ένα άτομο.

Μια άλλη εναλλακτική είναι το τσένταρ φυτικής προέλευσης που περιέχει φοινικέλαιο.

Περίπου τα μισά λιπαρά στο φοινικέλαιο είναι κορεσμένα, σε σύγκριση με το 90% στο λάδι καρύδας. Και αυτό όμως αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Παρότι είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, τα πραγματικά τυριά δεν συνδέονται με υψηλό κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι τα κορεσμένα λιπαρά που υπάρχουν φυσικά στο τυρί δεν απορροφώνται από τον οργανισμό σε τόσο μεγάλο βαθμό όσο αυτά που περιέχονται στα έλαια και τα κρέατα.

Όσοι τρώνε vegan τυριά μπορεί επίσης να χάσουν τα οφέλη των ζωικών προέλευσης τυριών, τα οποία περιέχουν πρωτεΐνη, ασβέστιο, ιώδιο, βιταμίνη Β12 και βιταμίνη D.

Οι κατασκευαστές πρέπει να προσθέτουν αυτά τα θρεπτικά συστατικά στα vegan τυριά, αλλά οι περισσότεροι δεν το κάνουν όλοι, σημειώνει ο κ. Hoffman.

Μελέτη του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι διάρκειας 12 εβδομάδων σε 136 εθελοντές που ακολουθούσαν δίαιτες που περιείχαν διαφορετικές ποσότητες φυτικής πρωτεΐνης, έδειξε ότι όσοι αντικατέστησαν τα γαλακτοκομικά με vegan εναλλακτικές, επιδείνωσαν την υγεία των οστών τους.

Αυτό οφείλεται σύμφωνα με τους ειδικούς στη χαμηλή πρόσληψη βιταμίνης D και ασβεστίου.

Η vegan διατροφή μπορεί να έχει οφέλη για την υγεία, τα οποία σχετίζονται με την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, ξηρών καρπών και οσπρίων.

Είναι σημαντικό όμως, όποιος ακολουθεί τέτοια διατροφή να παρακολουθεί τον αριθμό των υπερεπεξεργασμένων εναλλακτικών τροφών που καταναλώνει.

Κάποια vegan τυριά μπορεί να είναι πιο υγιεινά από άλλα εάν περιέχουν κάσιους, καθώς τείνουν να έχουν περισσότερη πρωτεΐνη και λιγότερο αλάτι και κορεσμένα λιπαρά.

Πηγή: Mail Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ