ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Απώλεια βάρους: Πρέπει το πρωινό να είναι το πιο πλούσιο γεύμα της ημέρας;

Το να τρώει κάποιος πλούσιο πρωινό και μικρότερο δείπνο, δεν αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να χάσει βάρος, σύμφωνα με νέα επιστημονικά ευρήματα.

Απώλεια βάρους: Πρέπει το πρωινό να είναι το πιο πλούσιο γεύμα της ημέρας;

Μελέτη σε υπέρβαρους ανθρώπους διαπίστωσε ότι «έκαιγαν» περίπου τις ίδιες θερμίδες, ανεξάρτητα από το πότε έτρωγαν το μεγαλύτερο γεύμα της ημέρας.

Αυτό υποδεικνύει ότι η παγιωμένη αντίληψη «πρωινό σαν βασιλιάς, μεσημεριανό σαν πρίγκιπας και δείπνο σαν φτωχός» για την απώλεια βάρους, αποτελεί μύθο.

Η συγκεκριμένη πεποίθηση βασίζεται στο ότι η πρόσληψη θερμίδων το πρωί δίνει στο σώμα περισσότερο χρόνο για να τις κάψει κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν υπέβαλαν 30 παχύσαρκους ή υπέρβαρους άνδρες και γυναίκες σε δύο ξεχωριστές δίαιτες διάρκειας ενός μήνα η καθεμία.

Η πρώτη δίαιτα προέβλεπε το μεγαλύτερο μέρος των θερμίδων να προσλαμβάνεται το πρωί και η δεύτερη στο βραδινό.

Δεν υπήρχε διαφορά στις καύσεις θερμίδων ή την απώλεια βάρους μεταξύ των δύο προγραμμάτων. Και στα δύο προγράμματα, οι συμμετέχοντες έχασαν κατά μέσο όρο 3 κιλά.

Όταν έτρωγαν πλούσιο πρωινό, ωστόσο, ανέφεραν ότι ένιωθαν λιγότερο πεινασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας, υποδηλώνοντας ότι ένα πλούσιο πρωινό θα μπορούσε να είναι μια καλή στρατηγική για όσους παρακολουθούν το βάρος τους.

Η επικεφαλής συγγραφέας καθηγήτρια Alexandra Johnstone, από το Ινστιτούτο Rowett στο Αμπερντίν, είπε: «Η συμβουλή να τρώει κανείς πρωινό σαν βασιλιάς, είναι ένας από τους πολλούς μύθους για το πώς μπορείτε να χάσετε βάρος μέσω της καύσης θερμίδων. Τώρα φαίνεται ότι μια θερμίδα καίγεται με τον ίδιο τρόπο, ανεξάρτητα από την ώρα της ημέρας που προσλαμβάνεται. Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρωινό κάνει τους ανθρώπους λιγότερο πεινασμένους, με αποτέλεσμα να τους βοηθά στην απώλεια βάρους».

Στη μελέτη συμμετείχαν 16 άνδρες και 14 γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας τα 50 έτη και ΔΜΣ 32,5. Υγιής θεωρείται ο ΔΜΣ που κινείται μεταξύ 18 και 25.

Οι συμμετέχοντες ακολούθησαν τα δύο διαφορετικά διατροφικά προγράμματα, διάρκειας τεσσάρων εβδομάδων το καθένα, τρώγοντας μόνο τρόφιμα και ποτά που τους έδιναν οι ερευνητές.

Όταν ακολουθούσαν τη δίαιτα με το πλούσιο πρωινό, έπαιρναν από αυτό το 45% εκατό των ημερήσιων θερμίδων τους και μόλις 20% από το δείπνο.

Όταν έκαναν τη δίαιτα με το πλούσιο δείπνο, έπαιρναν το 45% των ημερήσιων θερμίδων τους από το δείπνο και το 20% από το πρωινό.

Και στις δύο δίαιτες, οι άνθρωποι έκαιγαν λίγο περισσότερες από 2.800 θερμίδες κατά τη διάρκεια της μέσης ημέρας.

Ως εκ τούτου, όταν τους δόθηκε μια σταθερή δίαιτα περίπου 1.700 θερμίδων την ημέρα, δεν έκαιγαν περισσότερες θερμίδες μετά από ένα πλούσιο πρωινό, σε σύγκριση με ένα μεγάλο δείπνο.

Επειδή όμως στην καθημερινότητα οι άνθρωποι τρώνε ότι τους αρέσει μετά από ένα πλούσιο πρωινό, τα νέα ευρήματα δείχνουν ότι «το πρωινό σαν βασιλιάς» θα μπορούσε να τους βοηθήσει στην απώλεια βάρους.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι συμμετέχοντες στη μελέτη ένιωθαν σημαντικά λιγότερο πεινασμένοι όταν ακολουθούσαν τη δίαιτα του πλούσιου πρωινού.

Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το πόσο χορτάτοι ένιωθαν και πόσο μπορούσαν να φάνε εκείνη τη στιγμή, δήλωσαν ότι είχαν λιγότερη όρεξη.

Όταν το πρωινό ήταν το μεγαλύτερο γεύμα της ημέρας, οι άνθρωποι είχαν επίσης χαμηλότερα επίπεδα γκρελίνης, της «ορμόνης της πείνας» και υψηλότερα επίπεδα μιας ορμόνης που λέγεται GLP-1, η οποία πιστεύεται ότι κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται χορτάτοι.

Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι οι άνθρωποι χάνουν περισσότερο βάρος όταν τρώνε περισσότερο το πρωί, καθώς μπορεί να τρώνε λιγότερο το μεσημέρι και το βράδυ.

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη έτρωγαν μεγαλύτερα πρωινά, π.χ. μεγαλύτερη μερίδα αυγά με μπέικον ή προσθέτοντας δημητριακά στο smoothie.

Το μεγαλύτερο γεύμα πράγματι κρατούσε τους ανθρώπους χορτάτους για μεγαλύτερο διάστημα, καθώς χρειάζονταν κατά μέσο όρο δύο ώρες περισσότερο για να αφομοιώσουν ακόμη και το μισό φαγητό που έτρωγαν, με βάση την ανάλυση διοξειδίου του άνθρακα της αναπνοής τους.

Για να μετρήσουν τις θερμίδες που καίνε, οι ερευνητές έδωσαν στους συμμετέχοντες στη μελέτη «βαρύ νερό» (έχει την ίδια χημική σύσταση, μόνο που αντί για απλό υδρογόνο -γνωστό και ως πρώτιο- περιέχει δευτέριο, ένα ισότοπο του υδρογόνου που περιέχει στον πυρήνα του ένα επιπλέον νετρόνιο) και στη συνέχεια μέτρησαν την ισορροπία υδρογόνου και οξυγόνου από το νερό στα ούρα τους.

Αυτό αποκαλύπτει πόσο διοξείδιο του άνθρακα έχουν χάσει από το σώμα τους, το οποίο συνδέεται άμεσα με τον αριθμό των θερμίδων που καίγονται.

Η καθηγήτρια Johnstone είπε: «Δεν υπάρχει βέλτιστη ώρα για φαγητό όσον αφορά τις θερμίδες, αλλά ένα πλούσιο πρωινό μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο της όρεξής σας και στην τήρηση μιας διατροφής όταν προσπαθείτε να χάσετε βάρος».

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Cell Metabolism.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ