ΦΑΡΜΑΚO

Αδιέξοδη η επικέντρωση μόνο στην τιμή για το φάρμακο: Μήπως ήρθε η ώρα να μιλήσουμε σοβαρά για ανάπτυξη;

H επικέντρωση στη μείωση της τιμής ανά φαρμακευτικό σκεύασμα είναι αδιέξοδη. Το πρόβλημα είναι πολυσύνθετο και η λύση του οφείλει να περιλαμβάνει ενισχυμένους ελέγχους σε εγκριτικές και μετεγκριτικές διαδικασίες, έλεγχο συνταγογράφησης, συστηματικές διαπραγματεύσεις για την αποζημίωση, κίνητρα διείσδυσης γενοσήμων στην αγορά, δίκαια rebates.  

Αδιέξοδη η επικέντρωση μόνο στην τιμή για το φάρμακο: Μήπως ήρθε η ώρα να μιλήσουμε σοβαρά για ανάπτυξη;

Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η φράση αυτή του υπουργού Υγείας κ. Ανδρέα Ξανθού χθες στην Βουλή κατά την ανάγνωση των Προγραμματικών Δηλώσεων στέλνει το μήνυμα ότι επίκεινται σημαντικές αλλαγές στον τομέα του φαρμάκου, αναπτυξιακές αυτή την φορά όπως ευελπιστούν οι φορείς αλλά και όλη η αγορά.

Ήδη οι εκπρόσωποι των θεσμικών φορέων τόσο της ΠΕΦ όσο και του ΣΦΕΕ φωνάζουν εδώ και χρόνια ότι η επικέντρωση μόνο στο θέμα της τιμής, είναι όχι απλά αδιέξοδη, αλλά καταστροφική, με αποτέλεσμα να διαλύεται ένας υγιής κλάδος που προσφέρει τα μέγιστα στην οικονομία και την κοινωνία. Ένας κλάδος που επενδύει παρά την δραματική χρόνια ύφεση, εξάγει και αποτελεί σημαντικό πολλαπλασιαστή για την οικονομία, αφού για κάθε ένα ευρώ που δαπανάμε αγοράζοντας ελληνικό φάρμακο το ΑΕΠ ενισχύεται κατά 3,4 ευρώ.

Ο κ. Ξανθός μίλησε για αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων και ταυτόχρονη χρήση νέων εργαλείων ελέγχου της συνταγογράφησης και του κόστους.

Στην κατεύθυνση αυτή, όπως είπε, θα αξιοποιηθούν η Επιτροπή Διαπραγμάτευση του ΕΟΠΥΥ που πρέπει γρήγορα να συγκροτηθεί, καθώς και η Επιτροπή Ελέγχου της Φαρμακευτικής Δαπάνης –η οποία λειτουργεί ήδη υπό τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου, ενώ έχει προχωρήσει ήδη στην ενσωμάτωση περισσότερων θεραπευτικών πρωτοκόλλων. Συγκεκριμένα, μέχρι τέλος του χρόνου αναμένεται να ενσωματωθούν στην ΗΔΙΚΑ 25 Θεραπευτικά Πρωτόκολλα.

Ο υπουργός Υγείας αναφέρθηκε ακόμη στην ανάγκη για διάφανη και ξεκάθαρη τιμολογιακή πολιτική, σε ένα δίκαιο σύστημα εκπτώσεων (rebates), μητρώα ασθενειών (registries) με τελικό στόχο τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης και την προστασία της δημόσιας υγείας, για αποτελεσματική πολιτική αποζημίωσης των συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τα ασφαλιστικά ταμεία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση όλων των πολιτών στην απαραίτητη για αυτούς φαρμακευτική περίθαλψη, αλλά και να αξιοποιούνται με ορθολογικό τρόπο τα χρήματα του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων .

Δεν παρέλειψε να αναφερθεί ακόμη στην μείωση του ποσοστού συμμετοχής των ασθενών στο κόστος των φαρμάκων με κοινωνικά και νοσολογικά κριτήρια. «Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η φαρμακευτική πολιτική των τελευταίων χρόνων παρότι μείωσε και σωστά την υπέρογκη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, την ίδια στιγμή αύξησε υπέρμετρα την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών και το πιο σημαντικό, δεν επηρέασε καθόλου τον όγκο των συνταγών», τόνισε με νόημα ο κ. Ξανθός.

Η απόφαση για κλειστούς προϋπολογισμούς στα φάρμακα υψηλού κόστους αλλά και η δημιουργία αυτόνομου Κέντρου Γνώσης και Αξιολόγησης Τεχνολογίας Υγείας (ΗΤΑ) για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση των φαρμάκων, των υλικών και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, περιλαμβάνονται στα καίρια σημεία της φαρμακευτικής πολιτικής που ανακοίνωσε ο υπουργός Υγείας στην Βουλή.

Το Κέντρο Γνώσης και Αξιολόγησης Τεχνολογίας Υγείας συνδέεται, όπως εικάζουμε, τόσο με τα καινοτόμα φάρμακα όσο και με την προσπάθεια που επιχειρούν οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες να περάσουν τα προϊόντα τους στην επόμενη ημέρα της οριακής καινοτομίας δηλαδή. Σκευάσματα τα οποία αλλάζουν μορφές και εξελίσσονται βοηθώντας τόσο τους ασθενείς, όσο και τις ίδιες τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να κατακτήσουν νέες αγορές,

Οι εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα ικανοποιηθούν διαβάζοντας ή ακούγοντας την φράση περί διάφανου ξεκάθαρου συστήματος τιμολογιακής πολιτικής και ενός δίκαιου συστήματος εκπτώσεων (rebates). Και αυτό διότι τόσο το rebate όσο και clawback (το οποίο έχει θεσμοθετηθεί πλέον και θα καταβάλλουν οι επιχειρήσεις μέχρι το 2018) αποτελούν χαράτσια που εμποδίζουν την ανάπτυξη της κάθε επιχείρησης.

Όπως τόνισε μάλιστα πρόσφατα και ο πρόεδρος της ΠΕΦ κ. Θεόδωρος Τρύφων σε εκδήλωση για τα 50 χρόνια της ΕΛΠΕΝ, έχουμε φθάσει στο σημείο να πληρώνουμε όλες οι επιχειρήσεις 500 εκατ. ευρώ σε rebate και clawback, ενώ με μία φαρμακευτική δαπάνη της τάξης του 1,945 δις ευρώ θα κληθούμε να καταβάλουμε 600 εκατ. ευρώ. Ο κ. Τρύφων υπογράμμισε ότι στόχος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας, είναι να μπορέσουμε κάποια στιγμή να πληρώνουμε 300 εκατ. ευρώ rebate και καθόλου clawback.

Αναφορικά με τους κλειστούς προϋπολογισμούς, ο πρόεδρος της ΠΕΦ επεσήμανε ότι συμφωνούμε, αρκεί να υπάρξουν προϋποθέσεις, όπως Μητρώα ασθενών και να ξεκαθαρίσει η λίστα των εν λόγω σκευασμάτων. Θα πρέπει το σύστημα να εξορθολογιστεί και να υπάρξουν λιγότερες στρεβλώσεις ώστε να πετύχουν οι κλειστοί προϋπολογισμοί. Επιπλέον, θα πρέπει να φθάσουμε στο σημείο να είναι όλες οι πλευρές συνδεδεμένες μεταξύ τους (ΕΟΦ, ΕΟΠΥΥ, ΗΔΙΚΑ), υπογράμμισε ο κ. Τρύφων.

Διαβάστε ακόμη:

Ξανθός: Σύστημα υγείας με όραμα, πέραν του Μνημονίου & της λιτότητας - Αν δεν μπορεί η Αριστερά τότε ποιός;

25 Θεραπευτικά Πρωτόκολλα μέχρι τέλος του έτους & Εθνικό Σύστημα ραντεβού από την ΗΔΙΚΑ

Αισιόδοξος Πολάκης για το ΕΣΥ: Δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα ρευστότητας - Ο ΕΟΠΥΥ θα λάβει 1,2 από την δόση του δανείου