ΦΑΡΜΑΚO

Νέα επιτροπή για τη φαρμακευτική δαπάνη - Αλήθεια, γιατί απουσιάζει ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ;

Μια νέα επιτροπή για την παρακολούθηση της φαρμακευτικής δαπάνης αλλά και την ανάπτυξη και επεξεργασία των διαγνωστικών/θεραπευτικών πρωτοκόλλων και τη δημιουργία μητρώων ασθενών δημιουργεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, απόφαση την οποία υπογράφουν ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός και ο ΓΓ Γεώργιος Γιαννόπουλος.

Νέα επιτροπή για τη φαρμακευτική δαπάνη - Αλήθεια, γιατί απουσιάζει ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ;

Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου

Και ενώ σε αυτήν συμμετέχουν όλοι οι θεσμικοί φορείς, εντύπωση προκαλεί η απουσία του προέδρου του ΕΟΠΥΥ κ. Σωτήρη Μπερσίμη ή και του Αντιπροέδρου του Οργανισμού κ. Παναγιώτη Γεωργακόπουλου. Βεβαίως εκπρόσωπος του ΕΟΠΥΥ υπάρχει στην Επιτροπή, η ικανότατη Διευθύντρια του τμήματος Φαρμάκων κυρία Παναγιώτα Λίτσα, ωστόσο και πάλι τα ερωτηματικά είναι εύλογα.

Και αυτό διότι ο ΕΟΠΥΥ αποτελεί τον μεγαλύτερο αγοραστή υπηρεσιών υγείας (άρα και φαρμάκων, καθώς διαθέτει και δικά του φαρμακεία), ενώ διαχειρίζεται ένα budget ύψους 6 δις ευρώ. Πράγμα που σημαίνει ότι γνωρίζει de profundis τα θέματα της φαρμακευτικής αγοράς και πού κατανέμεται και το τελευταίο ευρώ αναφορικά με τη φαρμακευτική δαπάνη.

Επιπλέον, οι προτάσεις του κ. Μπερσίμη για τη φαρμακευτική πολιτική είναι αυτές που έγιναν αποδεκτές και από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας και από τους Θεσμούς και αυτές που τελικά εφαρμόζονται.

Βεβαίως όλα αυτά δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ είναι ο απόλυτος ρυθμιστής της φαρμακευτικής αγοράς και άρα της φαρμακευτικής δαπάνης, φυσικά τον πρώτο λόγο έχει η ηγεσία, όμως είναι σημαντικό ότι ο κ. Μπερσίμης γνωρίζει σε βάθος τα πράγματα του Οργανισμού και μέσα από τις σπουδές του (είναι στατιστικολόγος) μπορεί να αντιληφθεί πού αιμορραγεί το σύστημα και ενδεχομένως πού είναι δυνατό.

Και μπορεί κάποιος να απαντήσει πως η επιτροπή έχει κυρίως συμβουλευτικό ρόλο, ωστόσο τι μπορεί να πει όταν τα μέλη της θα πρέπει να καταρτίσουν κλειστούς προϋπολογισμούς για τη φαρμακευτική δαπάνη των ετών 2018, 2019 και 2020.

Ακόμη, η επιτροπή θα πρέπει να επεξεργαστεί τα παρακάτω ζητήματα:

- Διερεύνηση προτάσεων σχετικά με το νομοθετικό πλαίσιο της τιμολόγησης και της ασφαλιστικής αποζημίωσης των φαρμάκων.

- Περαιτέρω επεξεργασία των ήδη υφισταμένων, καθώς και ανάπτυξη νέων, διαγνωστικών/θεραπευτικών πρωτοκόλλων και μητρώων ασθενών χρονίων παθήσεων, με στόχο τη διασφάλιση της μέγιστης αποτελεσματικότητάς τους, καθώς και τη συμβολή τους στον περαιτέρω εξορθολογισμό της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης.

- Ενσωμάτωση των νέων φαρμάκων της θετικής λίστας στα ήδη υπάρχοντα θεραπευτικά πρωτόκολλα και αποστολή των επικαιροποιημένων πρωτοκόλλων, σε κατάλληλη μορφή, στην ΗΔΙΚΑ για ενσωμάτωσή τους στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση.

- Αξιολόγηση των έως τώρα μέτρων για τον εξορθολογισμό της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης.

Σύμφωνα με την απόφαση, για την επίτευξη του έργου της επιτροπής, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς υποχρεούνται να παρέχουν όλα τα στοιχεία που ζητά η επιτροπή για την τέλεση του έργου της. Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της, η επιτροπή δύναται με σχετικές αποφάσεις της να ζητά τη συγκρότηση με απόφαση του Υπουργού Υγείας, ειδικών Επιτροπών ή Ομάδων Εργασίας.

Πολύ σημαντικός και κρίσιμος θα είναι ο ρόλος της επιτροπής για την ανάπτυξη και επεξεργασία των διαγνωστικών/θεραπευτικών πρωτοκόλλων και τη δημιουργία μητρώων ασθενών, τομείς που θα φέρουν μια ισορροπία και έναν εξορθολογισμό στο σύστημα. Το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας αποτελεί τον αρμόδιο φορέα έγκρισης των θεραπευτικών πρωτοκόλλων και προσδιορισμού του πλαισίου επικαιροποίησής τους, τουλάχιστον μία φορά κάθε έτος, με την ενσωμάτωση όλων των νεότερων επιστημονικών δεδομένων.

Δείτε εδώ την απόφαση της Επιτροπής

Διαβάστε ακόμη:

Πολυνομοσχέδιο: «Δυσάρεστες εκπλήξεις» στα μέτρα για το φάρμακο