Οι επιστήμονες βρήκαν τρόπο να δημιουργήσουν την «καθολική» ομάδα αίματος

Η μετάγγιση αίματος αποτελεί ζωτικής σημασίας παρέμβαση σε περίπτωση σοβαρού τραυματισμού, καθώς και για τη διενέργεια χειρουργικών επεμβάσεων.

Όταν ένας ασθενής πρόκειται να υποβληθεί σε μετάγγιση, το αίμα που θα λάβει θα προέρχεται από την ίδια ομάδα με το δικό του. Εναλλακτικά, μπορεί να λάβει αίμα από την ομάδα 0, καθώς η ομάδα αυτή μπορεί να δώσει αίμα σε οποιαδήποτε άλλη, γι’ αυτό και χαρακτηρίζεται ως «καθολικός δότης» ή «πανδότης».

Η επίτευξη επάρκειας αίματος από την κατηγορία 0 θα αποτελούσε μια εξέλιξη με πολύ σημαντικές προεκτάσεις και μια νέα ανακάλυψη φέρνει την ιατρική κοινότητα ένα βήμα πιο κοντά σε αυτόν τον φιλόδοξο στόχο.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας στον Καναδά ανακάλυψαν στο ανθρώπινο έντερο ένζυμα που μετατρέπουν τις ομάδες αίματος Α και Β στην ομάδα 0 και μάλιστα έως και 30 φορές πιο αποτελεσματικά από άλλα ένζυμα που είχαν δοκιμαστεί στο παρελθόν.

«Μας ενδιαφέρουν πολύ τα ένζυμα που μας επιτρέπουν να απομακρύνουμε τα αντιγόνα Α και Β από τα κύτταρα του αίματος» αναφέρει σχετικά ο Στίβεν Γουίδερς, καθηγητής στο Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας. «Αν μπορούμε να απομακρύνουμε αυτά τα αντιγόνα, που είναι στην ουσία απλά σάκχαρα, τότε μπορούμε να μετατρέψουμε το αίμα της ομάδας Α και Β σε αίμα της ομάδας 0».

Και άλλοι επιστήμονες στο παρελθόν έχουν επιχειρήσει τη μετατροπή των άλλων ομάδων αίματος στην «καθολική» 0, ωστόσο δεν είχαν βρει μέχρι τώρα τα κατάλληλα ένζυμα που να το πετυχαίνουν αποτελεσματικά και ταυτόχρονα να είναι ασφαλή.

Τα ένζυμα που ανακάλυψαν ο Γουίδερς και οι συνάδελφοί του στο ίδιο το ανθρώπινο έντερο φάνηκε να απομακρύνουν επιτυχώς τα αντιγόνα από τα ερυθρά αιμοσφαίρια και μάλιστα με απαράμιλλη αποτελεσματικότητα.

«Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι ανακαλύψαμε έναν πολύ ενδιαφέροντα υποψήφιο για τη μετατροπή του διαθέσιμου αίματος στην ‘καθολική’ ομάδα αίματος» δηλώνει ο Γουίδερς, προσθέτοντας βέβαια πως θα ακολουθήσουν αρκετές κλινικές δοκιμές για να διασφαλιστεί ότι το νέο αίμα δεν έχει παρενέργειες για τον ασθενή που θα το λάβει.

Ο Γουίδερς και οι συνεργάτες του παρουσίασαν τα ευρήματά τους στο πλαίσιο του πρόσφατου συνεδρίου της Αμερικανικής Χημικής Εταιρείας.

Δείτε κι αυτό:

Δείτε από ποιους μπορείτε να πάρετε & σε ποιους μπορείτε να δώσετε αίμα (εικόνα)

BEST OF NETWORK

Κορονοϊός: Συναγερμός για 40 κρούσματα σε γηροκομείο στο Μαρούσι - Στο νοσοκομείο 21 ηλικιωμένοι