Το dna του μεγάλου λευκού καρχαρία δείχνει το δρόμο για νέες αντικαρκινικές θεραπείες

Οι επιστήμονες για πρώτη φορά αποκωδικοποίησαν πλήρως το γονιδίωμα του μεγάλου λευκού καρχαρία.

Μάλιστα η μελέτη του DNA του θεωρείται ότι μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες στη μάχη κατά του καρκίνου, καθώς και στην ανακάλυψη νέων τρόπων για την ταχύτερη αποκατάσταση τραυμάτων.

Το γονιδίωμα του μεγάλου λευκού είναι μιάμιση φορά μεγαλύτερο από το ανθρώπινο, ενώ διαθέτει πληθώρα γενετικών μεταλλάξεων, στις οποίες πιθανώς «κρύβονται» νέες μέθοδοι θεραπείας του καρκίνου.

Οι επιστήμονες από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Ρωσία και την Πορτογαλία, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο περιοδικό της Αμερικανικής Ακαδημίας Επιστημών (PNAS), ανακοίνωσαν ότι ορισμένες μεταλλάξεις στο DNA του καρχαρία, επιτρέπουν την άμεση πήξη του αίματος σε περίπτωση τραυματισμού, και την ταχύτερη επούλωση των τραυμάτων.

Κάποιες άλλες γονιδιακές μεταλλάξεις δρουν ως ασπίδα προστασίας απέναντι στον καρκίνο, αφού «επιδιορθώνουν» ταχέως κυτταρικές μεταλλαγές, οι οποίες στην περίπτωση του μεγάλου λευκού καρχαρία συμβαίνουν πολύ συχνότερα απ' ότι στον άνθρωπο, ενώ ο καρκίνος πολύ σπανιότερα.

Οι καρχαρίες υπάρχουν στη Γη εδώ και πάνω από 400 εκατομμύρια χρόνια, περισσότερα από σχεδόν κάθε άλλο σπονδυλωτό ζώο. Ο σημερινός λευκός καρχαρίας έχει εξελικτική ιστορία τουλάχιστον 16 εκατομμυρίων ετών. Μπορεί να φθάσει σε μήκος τα έξι μέτρα και σε βάρος του 3,2 τόνους.