ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ

Γιατί μία Αριστερή κυβέρνηση καθυστερεί τον Νόμο δημοσιοποίησης παροχών από την φαρμακοβιομηχανία;

Με εμφανή προβληματισμό αναμένουν οι εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας την τελική θέση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας αλλά και του ΕΟΦ αναφορικά με το θέμα της δημοσιοποίησης παροχών από φαρμακευτικές εταιρείες σε ΕΥ και ΕΦ.

Γιατί μία Αριστερή κυβέρνηση καθυστερεί τον Νόμο δημοσιοποίησης παροχών από την φαρμακοβιομηχανία;

Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου

Και είναι πράγματι παράδοξο το γεγονός, ότι ενώ σύσσωμη η φαρμακοβιομηχανία ζητά διακαώς να προχωρήσει το θέμα- για το οποίο έχουν νομοθετήσει 10 Ευρωπαϊκές χώρες- μία Αριστερή κυβέρνηση όπως αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία έχει στο DNA της την διαφάνεια να... διστάζει να το προχωρήσει.

Να θυμίσουμε, ότι η απόφαση της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων στις 29 Ιουνίου ουσιαστικά ήταν αρνητική στην δημοσιοποίηση των στοιχείων των γιατρών που έχουν λάβει παροχές από τις φαρμακευτικές εταιρείες.

Η πρόεδρος του ΕΟΦ κυρία Κατερίνα Αντωνίου, στα πλαίσια του συνεδρίου του «Pricing and Reimbursement» που είχε οργανώσει στις 30 Ιουνίου ο όμιλος Μπούσια, είχε τονίσει στην ομιλία της μεταξύ άλλων, ότι «Τα συνέδρια τύπου Β, προκαλούν αύξηση της δαπάνης και πρέπει να προσέχουμε που βάζουμε την υπογραφή μας».

Στο περιθώριο του συνεδρίου, το onMed είχ μιλήσει με την κυρία Αντωνίου ρωτώντας την γιατί έχει αργήσει να γνωμοδοτήσει η διοίκηση του ΕΟΦ, καθώς η καταληκτική ημερομηνία προκειμένου οι φαρμακευτικές εταιρείες να δημοσιοποιήσουν τις παροχές τους προς τους φορείς και τους επαγγελματίες Υγείας με τις σχετικές αναρτήσεις στις ιστοσελίδες τους, είναι σήμερα 30 Ιουνίου. Μην βιάζεστε, απάντησε η κυρία Αντωνίου, δεν έχει κριθεί ακόμη κάτι, άλλωστε βρισκόμαστε σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Επιπλέον μέχρι χθες, ο ΕΟΦ όπως είπε, ανέμενε την Γνωμοδότηση της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων.

Ο ΣΦΕΕ από την πρώτη στιγμή, έχει στηρίξει την θέση αυτή, περί δημοσιοποίησης των στοιχείων, εκτιμώντας ότι η διαφάνεια αλλά και η ρύθμιση της αγοράς αυτής, μόνο καλό θα επιφέρει για όλες τις πλευρές.
Επιπλέον, η πρόταση του ΣΦΕΕ είναι η δημοσιοποίηση να γίνει μέσω κλειδωμένων αρχείων που αποτρέπουν την χρήση δεδομένων.

Μάλιστα όπως αναφέρουν τα μέλη του ΣΦΕΕ, οι εταιρείες του Συνδέσμου, εναρμονίζονται πλήρως με τις εθνικές νομοθετικές ρυθμίσεις (Ν.4316/2014, άρθρο 66, παρ. 7α, όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α270 /24.12.2014) εξασφαλίζουν τη συμμόρφωση με τον Κώδικα δεοντολογίας του ΣΦΕΕ και τον Κώδικα Δημοσιοποίησης της EFPIA και υποστηρίζουν πλήρως την ενίσχυση της διαφάνειας στις σχέσεις μεταξύ της φαρμακευτικής βιομηχανίας και των επαγγελματιών υγείας αλλά και των επιστημονικών υγειονομικών φορέων (ΕΥΦ).

Να σημειωθεί, ότι στην Ελλάδα δημοσιοποιούνται ήδη από το 2010 στην Διαύγεια (Ν. 3861/2010) οι παροχές προς τους γιατρούς του ΕΣΥ και πανεπιστημιακούς.

Ας δούμε όμως συνοπτικά παρακάτω, τι ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης:

- 40 εξέχουσες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις σε 33 χώρες, έχουν δεσμευθεί για τον κώδικα Δημοσιοποίησης.

- Το Βέλγιο, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία η Ρωσία η Ολλανδία η Τσεχία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν επιλέξει μέσω κανόνων αυτορρύθμισης δημοσιοποίησης μέσω μιας κεντρικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας σε κάθε χώρα σε πολλές περιπτώσεις σε συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη.

- Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Γαλλία ή την Δανία, η δημοσιοποίησης των παροχών μέσω μιας κεντρικής πλατφόρμας έχει επιβληθεί νομοθετικά,

- Στην πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης, οι παροχές θα δημοσιοποιούνται μέσω του δικτυακού τόπου της κάθε εταιρείας. Σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης όπως πχ στην Γαλλία, τη Σλοβακία και την Δανία, η νομοθεσία περί διαφάνειας υπήρχε από παλαιότερα με την υποστήριξη των φαρμακευτικών εταιριών.

Διαβάστε ακόμη:

Η πρόεδρος του ΕΟΦ παραδέχεται δημόσια ότι τα Συνέδρια προκαλούν αύξηση των δαπανών

Ο ΣΦΕΕ αναμένει τις τελικές αποφάσεις για την δημοσιοποίηση παροχών, ζητώντας διαφάνεια