ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ

Ξανθός: Δίνουμε μάχη με τον χρόνο και τις αντοχές της κοινωνίας

Στην Ολομέλεια της Βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου για το κλείσιμο της αξιολόγησης και το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο, μίλησε εχθές ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός.

Ξανθός: Δίνουμε μάχη με τον χρόνο και τις αντοχές της κοινωνίας

Ο υπουργός Υγείας έκανε λόγο για «κλείσιμο μνημονιακών εκκρεμοτήτων στην υγεία», χωρίς επιπρόσθετες επιβαρύνσεις για τους ασθενείς και μάλιστα με μέτρα σταδιακής οικονομικής ανακούφισής τους. Συγκεκριμένα, ο κ. Ξανθός μίλησε για μείωση της επιβάρυνσης των πολιτών κατά 40 εκ. ευρώ όταν παίρνουν γενόσημα φάρμακα και επίσης για κατάργηση της προπληρωμής από τους πολίτες για την αγορά γυαλιών οράσεως και για υπηρεσίες ειδικής αγωγής των παιδιών τους. Με τον τρόπο αυτόν, δαπάνες περίπου 130 εκ. ευρώ ετησίως θα αντικατασταθούν με voucher αντίστοιχης αξίας και δεν θα επιβαρύνουν τα νοικοκυριά.

Αναφορικά με τους κλειστούς προϋπολογισμούς και το ΕΣΥ, αφενός διατηρείται ο μηχανισμός των τριών κλειστών προϋπολογισμών (εξωνοσοκομειακή-νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, λοιπές παροχές υγείας του ΕΟΠΥΥ) και αυξάνονται σταδιακά μέχρι το 2022 τα αριθμητικά όριά τους με βάση την προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ (ενίσχυση με 92,5 εκ. ευρώ για το 2019) και αφετέρου ενισχύεται το ΕΣΥ (νοσοκομεία και κέντρα υγείας) στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσµου Πλαισίου Δηµοσιονοµικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2019-2022 με επιπλέον 195 εκ. ευρώ, δίνοντας τη δυνατότητα στη δημόσια περίθαλψη να καλύψει με επάρκεια περισσότερες υγειονομικές ανάγκες των πολιτών. Συνολικά, την τετραετία 2019-2022 προβλέπεται ενίσχυση του ορίου δαπανών του δημόσιου συστήματος υγείας με περίπου 450 εκ. ευρώ για κάλυψη λειτουργικών αναγκών των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας και για αγορά υπηρεσιών από ιδιώτες παρόχους μέσω του ΕΟΠΥΥ. Προσθέτοντας στα ποσά αυτά την ενίσχυση ύψους 650 κ. ευρώ που προηγήθηκε στο πλαίσιο του τρέχοντος ΜΠΔΣ 2015-2018, αθροιστικά προκύπτει μια πολύ ζωτικής σημασίας «αιμοδότηση» 1,1 δις ευρώ στη δημόσια περίθαλψη. Αυτή η «αιμοδότηση», επισήμανε ο κ. Ξανθός, διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων δομών, βελτιώνει την αγοραστική δύναμη του ΕΟΠΥΥ και αποτελεί μια σοβαρή επένδυση στην αξιοπιστία του ΕΣΥ, στην αξιοπρέπεια των ανθρώπων και στην υγειονομική ασφάλεια της κοινωνίας.

Παράλληλα, δρομολογούνται σημαντικές μεταρρυθμίσεις στο πεδίο της υγείας και του φαρμάκου: νέο μοντέλο ΠΦΥ και οικογενειακής ιατρικής φροντίδας με τη σταδιακή ανάπτυξη των ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα (σήμερα λειτουργούν 83), μηχανισμός αξιολόγησης-διαπραγμάτευσης για τα καινοτόμα φάρμακα, κεντρικές προμήθειες μέσω της ΕΚΑΠΥ, ενίσχυση με πάνω από 500 ειδικευμένους γιατρούς και αυτόνομη λειτουργία των ΤΕΠ, θεσμική αναδιοργάνωση του ΕΣΥ με νέους οργανισμούς στις ΥΠΕ, στα νοσοκομεία και στα Κέντρα Υγείας, αλλαγές στην ιατρική εκπαίδευση, μηχανισμός παρακολούθησης του κόστους και της ποιότητας των νοσοκομειακών υπηρεσιών (DRGs).

Η συρρίκνωση της δημόσιας περίθαλψης, η αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα και η μετακύλιση του κόστους στον πολίτη δίνουν τη θέση τους σε ένα σχέδιο που αποσκοπεί στην καθολική κάλυψη των αναγκών υγείας μέσω ενός αναβαθμισμένου και «ηθικοποιημένου» δημόσιου συστήματος υγείας με επίκεντρο την ΠΦΥ, την πρόληψη και την αγωγή υγείας. Το σχέδιο αυτό της κυβέρνησης, σύμφωνα με τον κ. Ξανθό, οδήγησε στη ρύθμιση για την εγγυημένη πρόσβαση των ανασφάλιστων στο ΕΣΥ και στη διασφάλιση της επιβίωσης της δημόσιας περίθαλψης, με ταυτόχρονο άνοιγμα ενός σοβαρού μετώπου απέναντι στη διαφθορά και στις στρεβλώσεις του συστήματος υγείας, παρά το μνημονιακό πλαίσιο και το δυσβάσταχτο περιβάλλον λιτότητας και δημοσιονομικών περιορισμών.

Τα βασικά προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης, συνέχισε ο υπουργός, ήταν τα εξής:

  • βήματα ανάπτυξης του νέου μοντέλου ΠΦΥ (ΤΟΜΥ, οικογενειακοί γιατροί, εγγραφή πληθυσμού σε οικογενειακούς γιατρούς, σύστημα παραπομπών )
  • επιπλέον 20 θεραπευτικά πρωτόκολλα στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης
  • λειτουργία της Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ), τρόπος επιλογής ΔΣ, επιχειρησιακό σχέδιο
  • μέτρα για την αυξημένη διείσδυση γενόσημων φαρμάκων
  • ρυθμίσεις του ΕΟΠΥΥ για τον εκσυγχρονισμό και τον πιο αποτελεσματικό έλεγχο των παροχών υγείας
  • επέκταση για 4 χρόνια (μέχρι το 2022) του μηχανισμού των κλειστών προϋπολογισμών και των αυτόματων επιστροφών (clawback) για τη φαρμακευτική δαπάνη και τις λοιπές παροχές ασθενείας του ΕΟΠΥΥ

«Τα προαπαιτούμενα αυτά και οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο είναι συμβατές με το πολιτικό σχέδιο της κυβέρνησης, στον βαθμό που συμφωνήθηκε με τους θεσμούς να υπάρξει ευελιξία και σταδιακή υλοποίηση ορισμένων κρίσιμων μεταρρυθμίσεων όπως στην ΠΦΥ, στη συνεργασία του ΕΟΠΥΥ με ιδιώτες παρόχους (οπτικοί, ειδικοί θεραπευτές), στην προώθηση αποδεκτών στόχων, όπως η αύξηση του ποσοστού των γενοσήμων μέσω οικονομικών κινήτρων για τον πολίτη, καθώς και αναπροσαρμογή των ορίων του 2018 στους κλειστούς προϋπολογισμούς. Έτσι, η εγγραφή στους οικογενειακούς γιατρούς και το σύστημα παραπομπών στην ΠΦΥ θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία από το 2019, η αποζημίωση των παρόχων για οπτικά και υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής θα γίνεται μέσω voucher που θα χορηγείται στους πολίτες, ανακουφίζοντάς τους έτσι από την προπληρωμή και την αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση και διασφαλίζοντας την ελεύθερη επιλογή τους, η αύξηση του όγκου των γενοσήμων θα προωθηθεί μέσω του σημαντικού οικονομικού κινήτρου της εξίσωσης λιανικής-ασφαλιστικής τιμής για τα γενόσημα και της κατάργησης της συμμετοχής του 10% όταν ο ασθενής επιλέγει γενόσημο. Τέλος, για το κρίσιμο ζήτημα των δημοσιονομικών ορίων των κλειστών προϋπολογισμών, συμφωνήθηκε η σταδιακή αναμόρφωση των ορίων του 2018 για μία τετρατετία με βάση την προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ. Συμφωνούμε ότι ο μηχανισμός των αυτόματων επιστροφών (clawback) είναι ανορθολογικός και άδικος, είναι όμως επί του παρόντος επιβεβλημένος και με επικουρικό ρόλο στα αναγκαία διαρθρωτικά μέτρα ουσιαστικού ελέγχου της ζήτησης και της δημόσιας δαπάνης υγείας που ήδη υλοποιούνται.

Έτσι, προσηλωμένοι στον στρατηγικό στόχο της καθολικής κάλυψης υγείας, υλοποιούμε μεταρρυθμίσεις και διαρθρωτικές αλλαγές που δεν επικεντρώνονται στη συγκράτηση της δαπάνης αλλά στην ισότιμη, τεκμηριωμένη και ποιοτική φροντίδα μέσω της διαφανούς, αποδοτικής και δημοσιονομικά βιώσιμης λειτουργίας του Δημόσιου Συστήματος Υγείας.

Δίνουμε μάχη με τον χρόνο και τις αντοχές της κοινωνίας. Μόνο που από δω και πέρα ο χρόνος είναι σύμμαχος και η ανθεκτικότητα της κοινωνίας έχει ενισχυθεί» κατέληξε ο κ. Ξανθός.

Διαβάστε επίσης:

Ξανθός: Συγκρατημένα αισιόδοξος για το τέλος της λιτότητας - Έχουμε όμως μεγάλο βαθμό ελευθερίας

ΕΣΥ: Ξεκινά η εποχή των DRGs - Διαφάνεια, αξιολόγηση & εξορθολογισμός σε όλα τα νοσοκομεία

Ξανθός: Η «μετα-μνημόνιο» εποχή θα φέρει ελευθερία στη χάραξη πολιτικής υγείας & φαρμάκου