ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Το στρες στα χρόνια του life coaching

Το στρες στα χρόνια του life coaching
Ζούμε σε μια δύσκολη εποχή που όλα αλλάζουν με εκπληκτική ταχύτητα και η καθημερινότητά μας διακατέχεται από μόνιμη αγωνία. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να ξέρουμε να διαχειριζόμαστε το στρες που μας “βασανίζει” στην προσωπική και επαγγελματική ζωή.

Ζούμε σε μια δύσκολη εποχή που όλα αλλάζουν με εκπληκτική ταχύτητα και η καθημερινότητά μας διακατέχεται από μόνιμη αγωνία. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να ξέρουμε να διαχειριζόμαστε το στρες που μας “βασανίζει” στην προσωπική και επαγγελματική ζωή.

Εφαρμόζοντας απλές τεχνικές, αναφέρει η κυρία  Δώρα Φούντα- Κοινωνιολόγος (Life & Career Coach, BA,MPhil.,PhD cand Diploma in Coaching, University of Cambridge),
μπορούμε να μάθουμε να διαχειριζόμαστε το στρες και να αντιμετωπίζουμε με μεγαλύτερη ψυχραιμία τις μικρές και μεγάλες μάχες που δίνουμε καθημερινά για να διασφαλίσουμε/ βελτιώσουμε το επίπεδο της ζωής μας.

Τι είναι όμως στρες; Το στρες είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής όλων και εμφανίστηκε στον άνθρωπο από την πρώτη στιγμή που υπήρξε στη γη το ανθρώπινο είδος. Το στρες ήταν η κινητήριος δύναμη που τον βοήθησε να επιβιώσει και να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις και τους κινδύνους του εξωτερικού περιβάλλοντος. Όσο λοιπόν και να ακούγεται περίεργο το στρες σε μικρές δόσεις, μας κάνει καλό γιατί είναι πηγή ενέργειας και δημιουργίας.

Κανείς μας δεν θα μπορούσε να υλοποιήσει μια εργασία, αν δεν τον ενεργοποιούσε λίγο στρες. Το στρες όμως μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο για τη λειτουργικότητά μας και την υγεία μας όταν εγκαθίσταται μόνιμα μέσα μας, ξεπερνά τα φυσιολογικά επίπεδα και αρχίζει να προκαλεί έντονα προβλήματα στην καθημερινή ζωή. Στη σύγχρονη κοινωνία το στρες αφορά στο αίσθημα που βιώνουμε και στον τρόπο που αντιδρούμε όταν δεχόμαστε πιέσεις από εξωτερικούς παράγοντες (π.χ. εργασία, κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις ) αλλά και από εσωτερικούς παράγοντες όπως ο ίδιος μας ο εαυτός (υπερβολικά υψηλές προσδοκίες, όνειρα κλπ.).

Καθημερινά διαβάζουμε άρθρα και αναλύσεις για το πόσο επηρεάζει το στρες την υγεία μας και ποιες στρατηγικές να ακολουθήσουμε για να το περιορίσουμε. Μια από τις πιο γνωστές συμβουλές διαχείρισης στρες είναι «αγάπησε» τον εαυτό σου και «μάθε να λες όχι». Σωστή και χρήσιμη συμβουλή, μα πως μπορείς να αγαπήσεις τον εαυτό σου όταν δεν τον ξέρεις; Πώς να αγαπήσουμε τον εαυτό μας όταν δεν ξέρουμε τα δυνατά μας σημεία και έχουμε μάθει λόγω κουλτούρας να επικεντρωνόμαστε κυρίως στα αρνητικά; Πως μπορείς να μάθεις να λες όχι, χωρίς ενοχές απέναντι στους γονείς σου, στα παιδιά σου, στο/στη σύντροφό σου, στους φίλους σου ή ακόμα και στους διευθυντές σου; Πώς να λειτουργήσουμε χωρίς άγχος όταν μονίμως προσπαθούμε να ευχαριστήσουμε την κοινωνία και τα πρέπει που μας ακολουθούν; Παρακολουθώντας τον τρόπο που λειτουργούν καθημερινά άνδρες και γυναίκες στην προσωπική τους και επαγγελματική ζωή είναι εύκολο να αντιληφθούμε την ψυχοκοινωνική πίεση που ασκείται και στα δύο φύλα.

Η σύγχρονη γυναίκα από τη μια προσπαθεί να συνδυάσει οικογένεια και καριέρα και από την άλλη ζει με στερεότυπα και ετικέτες του στυλ, καλή μητέρα, καλή κόρη, υπομονετική σύζυγος και άλλα πολλά. Δεν είναι εύκολο μια γυναίκα να μάθει να φροντίζει τον εαυτό της όταν έχει μάθει ότι ο ρόλος της είναι να «νταντεύει» όλους τους άλλους εκτός από αυτή. Κατά συνέπεια είναι αρκετά δύσκολο να διαχειριστεί το στρες της καθημερινότητας όταν θεωρεί καθήκον της να είναι αρεστή σε όλους και πάντα «σωστή»… παραμερίζοντας τα δικά της θέλω και τις δικές της ανάγκες. Διάφορες κοινωνιολογικές έρευνες έχουν δείξει ότι οι κύριοι παράγοντες που οι γυναίκες δεν αναλαμβάνουν ηγετικές θέσεις και αρκούνται σε μεσαίες θέσεις στελεχών, είναι το άγχος της σύγκρουσης μεταξύ οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, καθώς και η έλλειψη οράματος σε συνδυασμό με χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Από την άλλη πλευρά τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα και για τους άντρες οι οποίοι καταβάλουν αγωνιώδεις προσπάθειες να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων με στερεότυπα που τους ακολουθούν όπως “ο άντρας φέρνει τα χρήματα στο σπίτι”, “φέρσου σαν άνδρας” ή “οι άνδρες δεν κλαίνε” και άλλα πολλά. Όλη αυτή η πίεση οδηγεί τον άνδρα, όταν δεν καταφέρει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων που του επιβάλει η κοινωνία, σε μια οδυνηρή κατάσταση που μετατρέπεται σε βασανιστικό άγχος. Οι άνδρες συγχρόνως δυσκολεύονται σε μεγάλο βαθμό να «διαβάσουν», να αναγνωρίσουν ακόμα και να παραδεχτούν τα συναισθήματά τους με αποτέλεσμα, το στρες να τους «χτυπάει» ακόμα περισσότερο.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να πολεμήσουν το στρες είτε προσπαθώντας να αγνοήσουν τα συναισθήματά τους ή προσπαθώντας να ξεχάσουν ό,τι τους προκαλεί άγχος με αποτέλεσμα να καταφεύγουν στη χρήση ουσιών, στην κατάχρηση αλκοόλ ή καπνού και στην υπερβολική λήψη τροφής. Έτσι όμως δημιουργείται ένα αδιέξοδο, όπου ο άνθρωπος απομακρύνεται όλο και πιο πολύ από την επαφή με το μέσα του… με αποτέλεσμα να τον κυριεύει ένα ακαθόριστο άγχος.

Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Κολούμπια Higgins, κάθε άνθρωπος έχει μέσα του δυο εαυτούς, τον πραγματικό και τον ιδανικό. Ο πραγματικός εαυτός, είναι αυτός που είμαστε ως αποτέλεσμα του τρόπου που μεγαλώσαμε και ο ιδανικός εαυτός είναι αυτός που θα θέλαμε να είμαστε. Η σύγκρουση μεταξύ αυτών των δύο είναι η κύρια πηγή του στρες ενώ η συμφιλίωση αυτών μας προσφέρει λύτρωση και ηρεμία. Ο σκοπός μας λοιπόν θα πρέπει να είναι να καταφέρουμε να γνωρίσουμε καλά εμάς γιατί μόνο τότε θα βελτιώσουμε τη σχέση με τον εαυτό μας και τους γύρω μας με αποτέλεσμα να αισθανόμαστε πιο ισορροπημένοι, πιο ευτυχισμένοι και κατά συνέπεια να έχουμε λιγότερο άγχος.

Υποστηρικτικό ρόλο στη προσπάθεια καταπολέμησης του στρες προσφέρουν οι Life Coaches, ένα νέο επάγγελμα που αναπτύσσεται ταχύτατα σε Αμερική, Ευρώπη και πρόσφατα και στην Ελλάδα. Τι είναι όμως το life cοaching;

Είναι μια νέα μέθοδος προσωπικής και επαγγελματικής συμβουλευτικής προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εποχής μας η οποία απαιτεί γρήγορες παρεμβάσεις και λύσεις στα καθημερινά προβλήματα. Δεν είναι ψυχοθεραπεία και δεν σκάβει βαθιά στο παρελθόν. Δεν ψάχνει να βρει ποιος φταίει και δεν γιατρεύει τις πληγές της παιδικής ηλικίας. Οι life coaches εστιάζουν στο παρόν της ζωής ενός ανθρώπου και επικεντρώνονται στη λύση - όχι στο πρόβλημα. Για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα ή το χρόνο να μεταβούν στο γραφείο του coach, οι συνεδρίες του life coaching μπορούν να γίνουν και μέσω Skype, με e-mail ή ακόμα και μέσω τηλεφώνου.

ΧΡΗΣΙΜΑ TIPS ΓΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΣΤΡΕΣ

Μερικές πρακτικές που προτείνουν οι Life Coaches και θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη διαχείριση του στρες είναι οι παρακάτω:

• Εντοπίστε την πηγή του στρες σας και ανακαλύψτε τι ακριβώς είναι εκείνο που σας ενοχλεί διότι δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα όταν δεν ξέρουμε από πού ξεκινάει.

• Μάθετε να ακούτε εσάς και τα δικά σας θέλω και όχι τα απωθημένα και τις ανασφάλειες των άλλων .

• Όταν εντοπίσετε τι ακριβώς σας ενοχλεί, προχωρήσετε σε δράση και πάρτε τον έλεγχο της κατάστασης στα χέρια σας.

• Επαναξιολογείστε την κατάσταση που σας δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα και εντοπίστε τις σκέψεις εκείνες που διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα.

• Κρατείστε θετική στάση απέναντι στις καταστάσεις. Είναι εύκολο να χάνουμε την αντικειμενικότητα μας όταν είμαστε στρεσαρισμένοι.

• Βάλτε όρια και απομακρυνθείτε από εκείνους που σας κριτικάρουν και σας κάνουν να νοιώθετε άσχημα. • Βγείτε έξω, μην κλείνεστε στον εαυτό σας, μιλήστε για ό,τι σας απασχολεί και ανταλλάξτε απόψεις.

• Η φυσική άσκηση βοηθά σημαντικά στην αντιμετώπιση του στρες. Αναλυτικότερα, η γυμναστική, το περπάτημα, ο χορός, το κολύμπι και τα χόμπι ανακουφίζουν από την ένταση. Τέλος, σταματήστε να λέτε συνέχεια πόσο άγχος έχετε γιατί δίνετε εντολές στον εγκέφαλο που κάνουν ακόμα πιο κακό στην υγεία σας.

Links

BEST OF NETWORK

Ρωτήστε τον γιατρό

PlusQueen