ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή: Τι είναι και πώς αντιμετωπίζεται (εικόνες)

Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή: Τι είναι και πώς αντιμετωπίζεται (εικόνες)

Η Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή (ΕΣΔ) είναι μορφή κατάθλιψης, της οποίας τα συμπτώματα εμφανίζονται κατά τους χειμερινούς μήνες.

Η Χειμερινή Θλίψη (Winter Blues) και η υπο-συνδρομική Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή (ΕΣΔ) είναι λιγότερο σοβαρές μορφές της διαταραχής.

Πολλοί άνθρωποι νιώθουν ελαφριά κατάθλιψη τον χειμώνα, κάποιοι όμως έχουν πιο έντονα και μεγαλύτερης διάρκειας καταθλιπτικά συμπτώματα, χαμηλά επίπεδα ενέργειας, προβλήματα με τον ύπνο και την όρεξη, απώλεια ενδιαφέροντoς και μειωμένη συγκέντρωση.

Η εποχική συναισθηματική διαταραχή χαρακτηρίζει ανθρώπους που εκδηλώνουν τα συμπτώματα μόνο το φθινόπωρο ή τον χειμώνα, αντίθετα την άνοιξη και το καλοκαίρι συνήθως νιώθουν καλά. Άλλα χαρακτηριστικά συμπτώματα της Εποχικής Συναισθηματικής Διαταραχής (ΕΣΔ) είναι η υπερυπνία, η έντονη κόπωση, η αυξημένη όρεξη ειδικά για υδατάνθρακες, η αυξημένη πρόσληψη τροφής και η αύξηση του βάρους. Στα πιο σοβαρά επεισόδια, μπορεί να εμφανισθούν ακόμη και αυτοκτονικές σκέψεις.

Δείτε στις παρακάτω εικόνες τρεις τρόπους αντιμετώπισης της Εποχικής Συναισθηματικής Διαταραχής.

Πηγή: Medical Daily

Photo 1/3
Φωτοθεραπεία: Οι μελέτες δείχνουν ότι πολλοί ασθενείς με Εποχική Συναισθηματική Διαταραχή (ΕΣΔ) βελτιώνονται με την έκθεση σε έντονο τεχνητό φως, κάτι που ονομάζεται φωτοθεραπεία ή θεραπεία λευκού φωτός. Αρκούν 30 λεπτά έκθεσης την ημέρα κάτω από μια ειδική λάμπα (10.000 lux) για να βελτιωθεί κατά 60-70% η διάθεση όσων πάσχουν από τη διαταραχή.
Photo 2/3
Φώτα αφύπνισης στο υπνοδωμάτιο: Κατά τους χειμερινούς μήνες, η ήλιος ανατέλλει αργότερα και το σκοτάδι επιμηκύνεται. Τα φώτα αφύπνισης βοηθούν να φωτίσετε το υπνοδωμάτιο, όπως κάνει το φυσικό ηλιακό φως, ώστε να ξυπνήσετε ευχάριστα και να αποφύγετε το πρωινό στρες. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι λειτουργούν καλύτερα όταν ξυπνούν με φως. Η έκθεση στο έντονο φως το πρωί τους προετοιμάζει καλύτερα για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις της ημέρας. Κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου και του χειμώνα, όταν υπάρχει λιγότερη έκθεση στο ηλιακό φως, είναι χρήσιμο να αντισταθμίσετε τις επιπτώσεις της έλλειψης ηλιακού φωτός.
Photo 3/3
Κατάλληλη κουβέρτα: Η ποιότητα του ύπνου παίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της Εποχικής Συναισθηματικής Διαταραχής. Στο εμπόριο κυκλοφορούν ειδικές κουβέρτες (weighted blankets) οι οποίες βελτιώνουν τον ύπνο, καθώς είναι φτιαγμένες από υλικό που δημιουργεί περιβάλλον που μοιάζει με αγκαλιά και ηρεμεί το νευρικό σύστημα. Το βάρος της προέρχεται από διαφορετικά σημεία πίεσης στα σωστά σημεία του σώματος, προκαλώντας χαλάρωση και αύξηση της σεροτονίνης.

BEST OF NETWORK

Ρωτήστε τον γιατρό

PlusQueen