ΥΓΕΙΑ

Έλληνας επιστήμονας συμμετέχει σε σημαντικές ανακαλύψεις για τη νόσο του Λου Γκέρινγκ

Η Πλευρική Αμυοτροφική Σκλήρυνση, ευρύτερα γνωστή ως νόσος του Λου Γκέρινγκ ή νόσος Charcot, είναι μια νευροεκφυλιστική πάθηση που απασχολεί τους επιστήμονες από το 1939, όταν καταγράφηκε το περιστατικό στις ΗΠΑ στο διάσημο παίκτη του μπέιζμπολ Λου Γκέρινγκ.

Τα αίτια της πάθησης παραμένουν άγνωστα και δεν έχει βρεθεί ακόμη θεραπεία.Η ΠΑΣ (amyotrophic lateral sclerosis – ALS) επηρεάζει τη λειτουργία των νευρικών κυττάρων και ιδιαίτερα τους κινητικούς νευρώνες στον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό.

Η καταστροφή των νευρώνων έχει σαν αποτέλεσμα ο εγκέφαλος να αδυνατεί να στείλει εντολές και σήματα στους μύες για να κινηθούν. Οι ασθενείς που βρίσκονται σε τελικό στάδιο μπορεί να αντιμετωπίσουν τη μόνιμη παράλυση.

Το πρώτο περιστατικό καταγράφηκε το 1874 από μια ομάδα Γάλλων γιατρών. Επί του παρόντος, υπάρχει μόνο ένα φάρμακο που μπορεί να επιβραδύνει την εξέλιξη της νόσου.

Τώρα, επιστήμονες από το Χάρβαρντ που εξειδικεύονται στη μελέτη των βλαστοκυττάρων, σε συνεργασία με το Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης MGH, πρόκειται να προχωρήσουν σε πολλά υποσχόμενες κλινικές δοκιμές.

Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι ένα εγκεκριμένο φάρμακο για την επιληψία μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της θεραπείας για την ΠΑΣ. Οι αναλύσεις έδειξαν ότι η δραστική έχει τη δυνατότητα να μετριάζει την ευερεθιστότητα των νευρώνων που προέρχονται από προκλητά πολυδύναμα βλαστοκύτταρα (induced pluripotent stem cells) των ίδιων των ασθενών που πάσχουν από την ΠΑΣ.

Στην ερευνητική ομάδα από το Harvard Stem Institute συμμετέχει και ο Έλληνας επιστήμονας Ευάγγελος Κισκίνης.