ΥΓΕΙΑ

Κινόα: Γιατί μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2

Η καθημερινή κατανάλωση κινόα θα μπορούσε να συμβάλει στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Κινόα: Γιατί μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2

Ισπανοί ερευνητές δοκίμασαν την επίδραση της «υπερτροφής» σε εννέα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών που είχαν προδιαβήτη.

O προδιαβήτης είναι μια μεταβολική διαταραχή κατά την οποία τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα βρίσκονται πάνω από τα φυσιολογικά όρια, αλλά κάτω από τα καθορισμένα όρια του σακχαρώδη διαβήτη.

Οι εθελοντές λάμβαναν τρία γεύματα ημερησίως, στα οποία οι πατάτες, το ρύζι και τα όσπρια είχαν αντικατασταθεί με κινόα.

Ταυτόχρονα, κατανάλωναν φαγητά για την παρασκευή των οποίων χρησιμοποιήθηκε αλεύρι από κινόα, όπως ζυμαρικά, κέικ, ψωμί και κράκερ.

Οι μετρήσεις έδειξαν χαμηλότερες μεταγευματικές τιμές σακχάρου στο αίμα όσο ακολουθούσαν αυτή την ειδική δίαιτα.

Ο παράγοντας αυτός, τονίζουν οι ερευνητές, είναι σημαντικός για την πρόληψη του διαβήτη τύπου 2.

Συγκριτικά με το ψωμί, το ρύζι ή τις πατάτες, η περιεκτικότητα της κινόα σε μικροθρεπτικά συστατικά, πιστεύεται ότι βοηθά στην επιβράδυνση της διαδικασίας της πέψης και της αύξησης της γλυκόζης στο αίμα.

Ο διαβήτης τύπου 2 επηρεάζει περίπου 2 εκατομμύρια ανθρώπους στη Βρετανία και 37 εκατομμύρια στις ΗΠΑ.

diavitis.jpg

Το 70% όσων βρίσκονται στο στάδιο του προδιαβήτη, εμφανίζουν τελικά διαβήτη, μια πάθηση που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στο θάνατο αν δεν αντιμετωπιστεί.

Οι γιατροί συνιστούν επί του παρόντος στους πάσχοντες να αλλάξουν τη διατροφή τους και να ασκούνται περισσότερο για να χάσουν βάρος για να αποτρέψουν την εμφάνιση του διαβήτη τύπου 2.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν εννέα ανθρώπους στο στάδιο του προδιαβήτη, προκειμένου να εξετάσουν αν και πώς μπορεί η κινόα, η οποία είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ, μαγνήσιο, ψευδάργυρο και σίδηρο, να επηρεάσει την υγεία τους.

Τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες, τους ζητήθηκε να ακολουθήσουν τη συνήθη διατροφή τους, ενώ κατέγραψαν το βάρος και τον Δείκτη Μάζας Σώματος.

Οι ερευνητές κατέγραφαν τι έτρωγαν οι εθελοντές και τους τοποθέτησαν σύστημα παρακολούθησης της γλυκόζης.

Την 28η ημέρα πήραν δείγματα αίματος για να δουν αν αυξήθηκαν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα των συμμετεχόντων μετά από οκτάωρη νηστεία.

Για τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες, οι εθελοντές έβαλαν στη διατροφή τους την κινόα.

Η Δρ. Diaz Rizzolo, από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Καταλονίας στη Βαρκελώνη, είπε: «Συγκρίναμε τις τιμές σακχάρου στο αίμα και διαπιστώσαμε ότι όταν οι συμμετέχοντες έφαγαν κινόα, η αύξηση του σακχάρου ήταν χαμηλότερη συγκριτικά με τη συνήθη διατροφή τους. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί αυτές οι αυξήσεις του σακχάρου στο αίμα μετά το γεύμα είναι καθοριστικός παράγοντας για την εξέλιξη του διαβήτη τύπου 2».

Οι πολυφαινόλες της κινόα πιστεύεται ότι είναι ο λόγος που η κατανάλωσή της μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των αυξήσεων του σακχάρου στο αίμα.

Το μικροθρεπτικό συστατικό, που βρίσκεται επίσης στα περισσότερα λαχανικά και φρούτα και το τσάι, βοηθά στην επιβράδυνση της πέψης των υδατανθράκων.

Μειώνει επίσης την απορρόφηση γλυκόζης στο έντερο και διεγείρει την παραγωγή ινσουλίνης στο πάγκρεας, αναστρέφοντας την επίδραση του διαβήτη τύπου 2.

Όταν οι άνθρωποι τρώνε υδατάνθρακες, η τροφή διασπάται σε σάκχαρο στο αίμα. Αυτό δίνει εντολή στο πάγκρεας να απελευθερώσει ινσουλίνη, η οποία επιτρέπει στη γλυκόζη να εισέλθει στα κύτταρα του σώματος.

Με την πάροδο του χρόνου όμως, τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορούν να προκαλέσουν αντίσταση στην ινσουλίνη.

Η ινσουλίνη γίνεται αναποτελεσματική στη διάσπαση των σακχάρων, αναγκάζοντας το σώμα να παράγει όλο και μεγαλύτερες ποσότητες.

Αυτό οδηγεί σταδιακά σε επιβάρυνση του παγκρέατος, με αποτέλεσμα το σύστημα να τίθεται εκτός λειτουργίας και να παραμένουν υψηλά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ