ΥΓΕΙΑ

Πώς επηρεάζει ο ύπνος το ανοσοποιητικό σας

Ο ιδανικός ύπνος είναι σύμφωνα με τους ειδικούς αυτός που διαρκεί από 7 έως 9 ώρες, είναι συνεχής και δεν διακόπτεται από αφυπνίσεις και στριφογύρισμα στο κρεβάτι.

Πώς επηρεάζει ο ύπνος το ανοσοποιητικό σας

Νέα μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που δεν κοιμούνται ποιοτικά ή αρκετά, έχουν σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες να κρυολογήσουν.

Διαπίστωσε επίσης ότι ο ποιοτικός ύπνος -που ορίζεται ως το να μην στριφογυρνά κανείς στη διάρκεια της νύχτας και να αποκοιμιέται γρήγορα- μπορεί να αναπληρώσει αποτελεσματικά χαμένες ώρες ύπνου όταν πρόκειται για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ο καθηγητής Neil Walsh, από το Πανεπιστήμιο John Moores στο Λίβερπουλ, είπε ότι τα ευρήματα της μελέτης θα πρέπει να «αλλάξουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τον ύπνο και την υγεία».

«Ο ύπνος είναι σημαντικός για την ψυχική και σωματική υγεία, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητάς μας να καταπολεμούμε τις λοιμώξεις. Το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου συνιστά στους ενήλικες να κοιμούνται επτά έως εννέα ώρες κάθε βράδυ. Πολλοί ωστόσο περιορίζουμε τον ύπνο λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων. Οι λιγότερες ώρες ύπνου δεν συνδέονται απαραίτητα με την αύξηση των πιθανοτήτων να αρρωστήσετε, αυτό όμως που παίζει ρόλο είναι η ποιότητα του ύπνου».

Στην πρώτη μελέτη του είδους, οι επιστήμονες παρακολούθησαν 1.318 νεοσύλλεκτους στο στρατό για 12 εβδομάδες.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν το μοτίβα ύπνου και την υγεία των συμμετεχόντων τις εβδομάδες πριν από την εκπαίδευση και μετά την κατάταξή τους στο στρατό, όπου έπρεπε να ακολουθούν συγκεκριμένο πρόγραμμα αφύπνισης.

Οι συμμετέχοντες κοιμούνταν κατά μέσο όρο δύο ώρες λιγότερες κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής εκπαίδευσης σε σχέση με τη ζωή τους ως πολίτες.

Πάνω από τους μισούς ωστόσο, από αυτούς που κοιμούνταν λιγότερο, βαθμολόγησαν τον ύπνο τους ως καλής ποιότητας.

Οι νεοσύλλεκτοι που κοιμούνταν λιγότερο κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, είχαν σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν λοίμωξη του αναπνευστικού, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Αυτό βρέθηκε αφού ελήφθησαν υπόψη παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αυτού του είδους τις λοιμώξεις, όπως είναι η εποχή του χρόνου και το κάπνισμα.

Ωστόσο, ο περιορισμός του ύπνου αύξησε τον κίνδυνο μόλυνσης μόνο σε όσους ανέφεραν κακή ποιότητα ύπνου.

Ο Walsh και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι ο καλός ύπνος προστατεύει από τις λοιμώξεις του αναπνευστικού, ακόμη και αν είναι μικρότερης διάρκειας.

«Υπάρχουν δύο πολύ βασικά μηνύματα από αυτή τη μελέτη: πρώτον ότι ο λίγος ύπνος μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα λοιμώξεων. Το δεύτερο και πιο σημαντικό είναι ότι ο καλός ύπνος μπορεί να υπερισχύσει του πολύωρου ύπνου όσον αφορά την ανοσία μας στις ασθένειες. Αυτό είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο μήνυμα στον ταραχώδη κόσμο μας, όπου ο ύπνος συχνά θυσιάζεται έναντι άλλων προτεραιοτήτων» καταλήγουν οι ερευνητές.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση Sleep.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ