ΥΓΕΙΑ

Άσκηση και μνήμη: Τα είδη προπόνησης και πώς επηρεάζουν διαφορετικά τμήματα του εγκεφάλου

Η εντατική άσκηση δεν είναι πάντα καλύτερη για τη μνήμη ενός ατόμου συγκριτικά με τη μέτριας έντασης προπόνηση, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Άσκηση και μνήμη: Τα είδη προπόνησης και πώς επηρεάζουν διαφορετικά τμήματα του εγκεφάλου

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Dartmouth στο Ανόβερο του Νιού Χάμσαϊρ, διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που κάνουν μέτριας έντασης άσκηση έχουν καλύτερη «επεισοδιακή» μνήμη από τους συνομηλίκους τους που ασκούνται πιο έντονα. Αυτό σημαίνει ότι θυμούνται καλύτερα συγκεκριμένα γεγονότα.

Ωστόσο, η συστηματική μεγαλύτερης έντασης άσκηση ενισχύει τη χωρική μνήμη ενός ατόμου, γεγονός που του επιτρέπει να θυμάται καλύτερα τις τοποθεσίες. Αυτό τους βοηθά για παράδειγμα, να θυμούνται πού πάρκαραν το αυτοκίνητό τους.

Τα ευρήματα προκάλεσαν έκπληξη στους ειδικούς, οι οποίοι σημείωσαν ότι η άποψη που επικρατεί είναι ότι η πιο εντατική άσκηση σχετίζεται με ισχυρότερη μνήμη και καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου. Αυτή η μελέτη ωστόσο, υπογραμμίζει ότι διαφορετικά επίπεδα δραστηριότητας μπορεί να επηρεάσουν διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου και να έχουν διαφορετική επίδραση.

«Η ψυχική υγεία και η μνήμη επηρεάζουν κάθε λειτουργία στην καθημερινότητά μας», δήλωσε ο Δρ. Τζέρεμι Μάνινγκ, επίκουρος καθηγητής ψυχολογικών και εγκεφαλικών επιστημών στο Dartmouth.

«Η μελέτη μας προσπαθεί να κατανοήσει πώς επηρεάζονται διαφορετικές πτυχές της ψυχικής και γνωστικής υγείας από το βαθμό έντασης της άσκησης».

Οι ερευνητές συγκέντρωσαν για τις ανάγκες της μελέτης δεδομένα από 113 χρήστες της εφαρμογής FitBit.

Κάθε συμμετέχων μοιράστηκε με τους ερευνητές τα δεδομένα της φυσικής του κατάστασης κατά το προηγούμενο έτος, όπως αυτά καταγράφηκαν από τη συσκευή, υποβλήθηκε σε τεστ μνήμης και απάντησε σε ερωτήσεις που αφορούσαν την ψυχική του υγεία.

Τα τέσσερα τεστ μνήμης περιελάμβαναν την απομνημόνευση λέξεων, την παρακολούθηση ενός σύντομου βίντεο και στην συνέχεια απαντήσεις σε ένα σύντομο κουίζ, τη μελέτη καρτών που προσομοίωσαν την εκμάθηση ξένων γλωσσών και την ανάκληση σημείων στα οποία είχαν τοποθετηθεί μικρά αντικείμενα μέσα σε ένα χώρο.

Κρίνοντας από προηγούμενες έρευνες, οι ερευνητές περίμεναν ότι οι εθελοντές που έκαναν πιο έντονη άσκηση θα είχαν καλύτερη απόδοση σε όλους τους τύπους μνήμης από τους συνομηλίκους της, κάτι που δεν συνέβη.

Τα άτομα που περιέγραψαν ως «μέτρια» την ένταση της άσκησης, είχαν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ επεισοδιακής μνήμης από τους συνομηλίκους τους που έκαναν υπερβολική άσκηση.

Οι ερευνητές περιγράφουν την επεισοδιακή μνήμη ως την ικανότητα να θυμόμαστε αυτοβιογραφικά γεγονότα, όπως το να εξηγεί ένα άτομο τι έκανε την προηγούμενη μέρα.

Όσοι συμμετείχαν σε πιο εντατικές προπονήσεις, είχαν καλύτερες επιδόσεις στη χωρική μνήμη, που είναι η ικανότητα του ατόμου να θυμάται τις τοποθεσίες των πραγμάτων.

Δεν βρέθηκε σημαντική διαφορά στις βαθμολογίες στα τεστ συνειρμικής μνήμης.

Οποιαδήποτε άσκηση είναι καλύτερη από το να μην ασκείται κάποιος, όσοι είναι όμως σωματικά δραστήριοι, έχουν καλύτερη μνήμη από τους ανθρώπους που κάνουν καθιστική ζωή.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι οι άνθρωποι που έχουν άγχος ή κατάθλιψη αποδίδουν καλύτερα σε τεστ χωρικής και συνειρμικής μνήμης από άλλους.

«Όσον αφορά τη σωματική δραστηριότητα, τη μνήμη και την ψυχική υγεία, τα ευρήματα δεν μπορούν να συνοψιστούν σε μεμονωμένες προτάσεις όπως "το περπάτημα βελτιώνει τη μνήμη" ή "το άγχος βλάπτει τη μνήμη"», εξήγησε ο Μάνινγκ.

«Αντίθετα, συγκεκριμένοι τύποι σωματικής δραστηριότητας και συγκεκριμένες πτυχές της ψυχικής υγείας φαίνεται να επηρεάζουν διαφορετικά κάθε πτυχή της μνήμης» κατέληξε.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό έντυπο Scientific Reports.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ