ΥΓΕΙΑ

Υπέρταση, άπνοια, παχυσαρκία, κατάθλιψη: Πόσα βήματα πρέπει να κάνετε για να προστατευθείτε

Όταν δυσκολεύεστε να σηκωθείτε από τον καναπέ ή το κρεβάτι, να θυμάστε ότι η επίτευξη συγκεκριμένου αριθμού βημάτων καθημερινά, μπορεί να αποβεί σωτήρια για την υγεία σας.

Υπέρταση, άπνοια, παχυσαρκία, κατάθλιψη: Πόσα βήματα πρέπει να κάνετε για να προστατευθείτε

Ερευνητές από το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Vanderbilt ζήτησαν από πάνω από 6.000 εθελοντές να φορούν ιχνηλάτες δραστηριότητας για τουλάχιστον 10 ώρες την ημέρα.

Η μελέτη διήρκεσε τέσσερα χρόνια και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου καταγράφηκαν και τα αρχεία υγείας των συμμετεχόντων.

Η ανάλυση αποκάλυψε ότι κάνοντας πάνω από 8.200 βήματα την ημέρα -που ισοδυναμεί με περπάτημα περίπου 4,5 χιλιομέτρων- οι άνθρωποι είναι προστατευμένοι από την παχυσαρκία, την υπνική άπνοια, την υψηλή αρτηριακή πίεση και τη μείζονα καταθλιπτική διαταραχή.

Η μελέτη υποδεικνύει επίσης ότι οι υπέρβαροι μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο να γίνουν παχύσαρκοι κατά 64%, εάν αυξήσουν τα βήματα από 6.000 σε 11.000.

Όσο αυξανόταν αριθμός των βημάτων, τόσο μειωνόταν ο κίνδυνος για τις περισσότερες παθήσεις.

Ο κίνδυνος υπέρτασης και διαβήτη δεν μειώθηκε περαιτέρω, αφού οι συμμετέχοντες έφτασαν τον στόχο των 8.000-9.000 βημάτων την ημέρα.

Οι συγγραφείς είπαν ότι τα άτομα που φορούν ιχνηλάτες δραστηριότητας, τείνουν να είναι πιο δραστήρια από τον μέσο ενήλικα.

«Το γεγονός ότι μπορέσαμε να εντοπίσουμε ισχυρή συσχέτιση μεταξύ βημάτων και πρόληψης ασθενειών σε αυτό το ενεργό δείγμα, υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρχουν ακόμη ισχυρότερες συσχετίσεις σε όσους κάνουν καθιστική ζωή».

Οι ειδικοί τονίζουν ότι τα ευρήματά τους αποτελούν ένα απαραίτητο πρώτο βήμα προς την ανάπτυξη εξατομικευμένων συνταγών δραστηριότητας.

«Εξετάσαμε τη συσχέτιση μεταξύ του αριθμού και της έντασης βάδισης σε όλο το φάσμα των παθήσεων χρησιμοποιώντας συσκευές παρακολούθησης που συνδέονται με τα ηλεκτρονικά αρχεία υγείας ενός ατόμου. Εντοπίσαμε σταθερές και στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ των επιπέδων δραστηριότητας και του διαβήτη, της υπέρτασης, της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης, της μείζονος καταθλιπτικής διαταραχής, της παχυσαρκίας και της υπνικής άπνοιας. Τα περισσότερα βήματα κάθε μέρα σχετίζονται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης αυτών των χρόνιων ασθενειών. Οι υψηλότεροι αριθμοί βημάτων συσχετίστηκαν με προστασία από την παχυσαρκία σε έναν πληθυσμό υψηλού κινδύνου».

Πάνω από το 25% των ενηλίκων στο Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτουν κάποιου είδους ιχνηλάτη άσκησης, με το ένα τρίτο να το χρησιμοποιούν κάθε μέρα.

Στην παρούσα μελέτη, οι συμμετέχοντες έκαναν κατά μέσο όρο 7.731 βήματα την ημέρα.

Το 2018 οι συστάσεις προς τους Βρετανούς ήταν να εστιάζουν στο γρήγορο περπάτημα αντί να μετρούν απλώς βήματα για να βελτιώσουν την υγεία τους.

Στο πλαίσιο αυτό οι ειδικοί συμβούλευαν 10 λεπτά γρήγορου περπατήματος την ημέρα για να μειώσουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου έως και κατά 15%.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Nature Medicine.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ