ΥΓΕΙΑ

Τα οφέλη της γιόγκα για την καρδιαγγειακή υγεία

Η προσθήκη της γιόγκα στο πρόγραμμα άσκησης υποστηρίζει την καρδιαγγειακή υγεία και την ευεξία και είναι πιο αποτελεσματική από τις διατάσεις.

Τα οφέλη της γιόγκα για την καρδιαγγειακή υγεία

Τρίμηνη πιλοτική μελέτη σε ασθενείς με υπέρταση, έδειξε ότι η γιόγκα μείωσε τη συστολική αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό ρυθμό σε κατάσταση ηρεμίας και βελτίωσε τον καρδιαγγειακό κίνδυνο για 10 χρόνια.

Η γιόγκα έχει γίνει πολύ δημοφιλής τα τελευταία χρόνια και πλέον αποτελεί μια αποδεκτή μορφή άσκησης, καθώς επιδρά ποικιλοτρόπως στην καθημερινότητα, ενισχύοντας την καρδιαγγειακή υγεία και την ευεξία. Οι ασκήσεις με διατάσεις και οι ασκήσεις γιόγκα έχουν αρκετές ομοιότητες, αλλά και σημαντικές διαφορές.

«Ο στόχος αυτής της πιλοτικής μελέτης ήταν να προσδιορίσει εάν η προσθήκη της γιόγκα σε ένα πρόγραμμα άσκησης μειώνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο», εξήγησε ο επικεφαλής ερευνητής Paul Poirier, από το Ινστιτούτο Καρδιάς και Πνευμόνων του Πανεπιστημίου Laval, στο Κεμπέκ του Καναδά.

«Ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι η γιόγκα έχει ίσα ή και περισσότερα καρδιαγγειακά οφέλη με άλλες μορφές άσκησης, υπάρχουν διαφορές στους τύπους, τη συχνότητα, τη διάρκεια και την ένταση κάθε συνεδρίας. Επιδιώξαμε να εφαρμόσουμε μια αυστηρή επιστημονική προσέγγιση για τον εντοπισμό παραγόντων καρδιαγγειακού κινδύνου στη διαχείριση των οποίων μπορεί να βοηθήσει η γιόγκα σε ασθενείς υψηλού κινδύνου και τους τρόπους εφαρμογής της στο πλαίσιο προληπτικής ιατρικής».

Mature Elderly Woman Feeling Heart Pain, Touching Chest

Στη μελέτη συμμετείχαν 60 άτομα με διαγνωσμένη υπέρταση και μεταβολικό σύνδρομο. Κατά τη διάρκεια του τρίμηνου προγράμματος, οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε 2 ομάδες και έκαναν είτε 15 λεπτά γιόγκα είτε 15 λεπτά διατάσεις, καθώς και 30 λεπτά αερόβια άσκηση 5 φορές την εβδομάδα.

Οι ειδικοί μέτρησαν την αρτηριακή πίεση, τα ανθρωπομετρικά χαρακτηριστικά, τη C-αντιδρώσα πρωτεΐνη υψηλής ευαισθησίας (hs-CRP), τα επίπεδα γλυκόζης και λιπιδίων καθώς και τις βαθμολογίες Framingham (πρόβλεψη 10ετούς στεφανιαίου κινδύνου) και Reynolds. Κατά την έναρξη της μελέτης, δεν υπήρχε διαφορά μεταξύ των ομάδων αναφορικά με την ηλικία, το φύλο, τα ποσοστά καπνίσματος, τον δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ), τη συστολική και διαστολική αρτηριακή πίεση σε κατάσταση ηρεμίας, τον καρδιακό ρυθμό και τους σφυγμούς.

Μετά από 3 μήνες, σημειώθηκε μείωση της συστολικής και διαστολικής αρτηριακής πίεσης σε κατάσταση ηρεμίας, της μέσης αρτηριακής πίεσης και των καρδιακών παλμών και στις δύο ομάδες. Ωστόσο, η συστολική αρτηριακή πίεση μειώθηκε κατά 10 mmHg με γιόγκα έναντι 4 mmHg με διατάσεις. Η προσέγγιση της γιόγκα μείωσε επίσης τον καρδιακό ρυθμό ηρεμίας και τον καρδιαγγειακό κίνδυνο 10 ετών με βάση την κλίμακα Reynolds.

Αν και η γιόγκα έχει αποδειχθεί ότι ωφελεί τους υπερτασικούς ασθενείς, ο ακριβής μηχανισμός που κρύβεται πίσω από αυτή τη θετική επίδραση δεν είναι πλήρως κατανοητός. Αυτή η πιλοτική τυχαιοποιημένη μελέτη δείχνει ότι τα οφέλη της δεν μπορούν να αποδοθούν μόνο στις διατάσεις.

«Αυτή η μελέτη παρέχει στοιχεία για μια πρόσθετη μη φαρμακολογική θεραπευτική επιλογή για τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου και τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης σε ασθενείς με υψηλή αρτηριακή πίεση, στο πλαίσιο ενός προγράμματος άσκησης πρωτογενούς πρόληψης», σημειώνουν οι ερευνητές.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην Καναδική Επιθεώρηση Καρδιολογίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ