ΑΝΤΙΓΗΡΑΝΣΗ

Η μεσογειακή διατροφή «χαρίζει» χρόνια

Η μεσογειακή διατροφή «χαρίζει» χρόνια

Αυξημένες πιθανότητες να ζήσουν περισσότερα χρόνια έχουν όσοι ακολουθούν συστηματικά τη μεσογειακή διατροφή, σύμφωνα με νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Η μελέτη διαπίστωσε για πρώτη φορά ότι η συγκεκριμένη διατροφή σχετίζεται με αυξημένο μήκος των τελομερών (ή τελομεριδίων) των χρωμοσωμάτων, ενός βασικού βιοδείκτη για το προσδόκιμο ζωής.

Οι ερευνητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και του Νοσοκομείου Brigham and Women's της Μασαχουσέτης, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιμακουλάτα Ντε Βίβο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό "British Medical Journal", ανέλυσαν δείγματα αίματος από περίπου 4.700 υγιείς γυναίκες και, παράλληλα, εξέτασαν τις διατροφικές συνήθειές τους.

Η ανάλυση έδειξε ότι όσες γυναίκες έκαναν μεσογειακή διατροφή, είχαν μακρύτερα τελομερή από τις υπόλοιπες. Τα τελομερή είναι επαναλαμβανόμενα τμήματα του DNA, που βρίσκονται στις άκρες των χρωμοσωμάτων (όπως οι πλαστικές άκρες στα κορδόνια των παπουτσιών) και σταδιακά -καθώς τα κύτταρα διαιρούνται όλο και περισσότερο- μικραίνουν με το πέρασμα της ηλικίας.

Όσο ταχύτερα μικραίνουν τα τελομερή, τόσο πιο γρήγορη είναι η γήρανση ενός οργανισμού, ενώ το αντίθετο συμβαίνει όταν τα τελομερή φθείρονται αργά. Το στρες, η χρόνια φλεγμονή, η παχυσαρκία και το κάπνισμα είναι παράγοντες που επιταχύνουν τη συρρίκνωση των τελομερών.

Η νέα έρευνα έρχεται να προστεθεί σε πολλές άλλες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα και οι οποίες αναδεικνύουν τα πολλαπλά οφέλη της μεσογειακής διατροφής για την υγεία, όπως την μείωση του κινδύνου για καδιά και καρκίνο και γενικότερα για πρόωρο θάνατο.

Όπως είπε η Ντε Βίβο, «τα ευρήματά μας έδειξαν πως η υγιεινή διατροφή γενικά αυξάνει το μήκος των τελομερών. Όμως η πιο έντονη συσχέτιση παρατηρήθηκε στις γυναίκες εκείνες που ακολουθούν την μεσογειακή διατροφή». Μάλιστα, ακόμη και μικρές αλλαγές στη διατροφή, στην κατεύθυνση της μεσογειακής δίαιτας, φαίνεται να έχουν θετική επίδραση στο μήκος των τελομερών.

Η Μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει πολλά φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και πλήρη δημητριακά, μέτρια ποσότητα ψαρών και γαλακτοκομικών, λίγα κορεσμένα λίπη και τακτική αλλά με μέτρο κατανάλωση αλκοόλ, ιδίως κόκκινου κρασιού μαζί με το φαγητό.

Σε ένα συνοδευτικό άρθρο στο ίδιο ιατρικό περιοδικό, ο καθηγητής Πίτερ Νίλσον του σουηδικού Πανεπιστημίου του Λουντ, επισημαίνει πως η μεσογειακή διατροφή θεωρείται πλέον σήμερα ο ακρογωνιαίος λίθος -από πλευράς διαιτητικών συμβουλών- για την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων. Δεν αποκλείει επίσης ότι γενετικοί παράγοντες που κληρονομούνται, εμπλέκονται στο πώς και πόσο αντιδρούν τα τελομερή (και κατ' επέκταση το προσδόκιμο ζωής) στη διατροφή κάθε ανθρώπου.

 

Διαβάστε επίσης:

Μεσογειακή διατροφή: Χάστε βάρος με την πιο χορταστική και νόστιμη δίαιτα του κόσμου

Αντιγήρανση: Νικήστε το χρόνο με αυτές τις τροφές

 

BEST OF NETWORK

Θεμιστοκλέους: Την Τετάρτη φτάνουν στην Ελλάδα οι πρώτες δόσεις του εμβολίου Johnson & Johnson

Δολοφονία Καραϊβάζ: Εντείνονται οι έρευνες των αρχών - Πού έχουν επικεντρωθεί, τα νέα ντοκουμέντα

Ψήφος αποδήμων: Έρχονται μεγάλες αλλαγές - Ποιοι περιορισμοί καταργούνται

Σχολεία: «Πρεμιέρα» σήμερα για τα Λύκεια με 613 θετικούς μαθητές και καθηγητές

Δολοφονία Καραϊβάζ: Δύο οι ομάδες στην εκτέλεση - «Ο ένοπλος ήταν έτοιμος για μάχη»

Κορονοϊός – Θεοδωρίδου: Ένα περιστατικό θρόμβωσης ανά 100.000 δόσεις εμβολίου AstraZeneca

Άρση lockdown: Ποιο είναι το επόμενο μεγάλο άνοιγμα

Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: Δείτε ποιοι βγαίνουν τώρα στη σύνταξη - Αναλυτικοί πίνακες

Πρίγκιπας Φίλιππος: Πέθανε «σαν να του έπιασε κάποιος το χέρι» - Η μεγάλη επιστροφή του Χάρι

Survivor spoiler σήμερα 12/4: Αυτή η ομάδα κερδίζει την πρώτη ασυλία

Μαρία Κάλλας: Τα «βασανιστήρια» από τον Ωνάση, η οργή για τους γονείς και το τραγικό τέλος

Πληθαίνουν οι αναφορές για «αποκαλύψεις» περί εξωγήινων και UFO: Οι επιστήμονες όμως ανησυχούν