ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ

Ανάλυση της ΟΕΝΓΕ για το ν/σ: Τα σχέδια της Task Force διαλύουν τα πάντα στην Υγεία

«Η  νέα χρονιά βρίσκει την Ελλάδα στη δίνη μιας παρατεταμένης ύφεσης και μιας ανθρωπιστικής τραγωδίας. Η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, παρά την επισήμανση ακόμη και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Ανάλυση της ΟΕΝΓΕ για το ν/σ: Τα σχέδια της Task Force  διαλύουν τα πάντα στην Υγεία

«Η νέαχρονιά βρίσκει την Ελλάδα στη δίνη μιας παρατεταμένης ύφεσης και μιαςανθρωπιστικής τραγωδίας. Η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, παρά την επισήμανση ακόμηκαι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι οι μνημονιακές συνταγές για τηναντιμετώπιση του χρέους ήταν καταστροφικές, συνεχίζει απροκάλυπτα την υλοποίησηδεσμεύσεων που βαθαίνουν την κοινωνική εξαθλίωση, την υπερχρέωση, αλλά και τηναπειλή λεηλασίας της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας των ελλήνων πολιτών».

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν οινοσοκομειακοί γιατροί μετά από όλαβιώνουν καθημερινά στα δημόσια νοσοκομεία με τους ανήμπορους ασθενείς, τιςδραματικές ελλείψεις υλικών και τα μκειωμένα κονδύλια. Σημειώνεται ότι οινοσοκομειακοί γιατροί πραγματοποιούν στάση εργασίας την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου από τις 11 το πρωί έως τις 3 τομεσημέρι και συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπιυργείο Υγείας, απο κοινούμε τον ΠΙΣ, τους γιατρούς ΕΟΠΥΥ και τους άλλους υγειονομικούς φορείς.

Η Εκτελεστική Γραμματεία της ΟΕΝΓΕ συνεδρίασετην περασμένη Πέμπτη και συζήτησε όλα τα σοβαρά ζητήματα που αφορούν στηντραγική κατάσταση της χώρας και τιςεξελίξεις στο χώρο της υγείας.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΕΝΓΕ ΔημήτρηΒαρνάβα, οδηγήθηκε στις εξής διαπιστώσεις, και την ανάλυση του νομοσχεδίου:

- ΣτηνΥγεία μεθοδεύεται η εφαρμογή όλων των σχεδίων των δανειστών και της TASK FORCEγια δραματική μείωση των κοινωνικών δαπανών στην Ελλάδα, νέες περικοπές στηχρηματοδότηση των λειτουργικών αναγκών των Νοσοκομείων και συνολικά τηςιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, σταδιακή απόσυρση του κράτους και περαιτέρωιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών υγείας, φθηνό πακέτο παροχώνστους πολίτες και μεγαλύτερη επιβάρυνσή τους σε ιδιωτικές δαπάνες, βίαιημετατροπή του ΕΟΠΥΥ σε Ασφαλιστικό Οργανισμό Υγείας που θα αγοράζει υπηρεσίεςκυρίως από τον ιδιωτικό τομέα, από τιςαλυσίδες διαγνωστικών κέντρων και συνολικά από τα μεγάλα ιδιωτικά κερδοσκοπικάσυμφέροντα.

- Ηαπόσυρση του χαρατσιού των 25 ευρώ για κάθε εισαγωγή στα νοσοκομεία ήταναποτέλεσμα της γενικευμένης λαϊκής κατακραυγής για ένα μνημονιακό μέτροκοινωνικής βαρβαρότητας. Ωστόσο παραμένουν τα χαράτσια του 1 ευρώ για κάθε συνταγή,των 5 ευρώ για κάθε εξέταση στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία, της υπέρογκηςαύξησης της συμμετοχής στη φαρμακευτική δαπάνη, της αποκλειστικά ιδιωτικήςδαπάνης για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, της συμμετοχής με 15% στιςεργαστηριακές διαγνωστικές εξετάσεις, το υψηλό κόστος των Κλειστών ΕνοποιημένωνΝοσηλίων και το έσχατο (όχι όμως και τελευταίο) μέτρο του πλαφόν στο κόστοςσυνταγογράφισης, το οποίο προκαλεί τεράστια προβλήματα στη φαρμακευτική αγωγήτων ασθενών.

- ΤοΕθνικό Σύστημα Υγείας οδηγείται στη πλήρη απαξίωση και συρρίκνωσή του, με νέεςσυγχωνεύσεις Κλινικών και Τμημάτων Νοσοκομείων, με κραυγαλέες ελλείψεις σενοσηλευτικό, ιατρικό, εργαστηριακό προσωπικό, σε υγειονομικό υλικό, σεαπαραίτητα φάρμακα για τους νοσηλευόμενους ασθενείς και διακοπή χημειοθεραπειώνκαι θεραπευτικών σχημάτων ασθενών με ειδικές παθήσεις.

- Το κυβερνητικό Σχέδιο Νόμου που ανακοινώθηκε στις 11/1/2014 με θέμα την οργάνωση «Πρωτοβάθμιου Εθνικού ΔικτύουΥγείας», αποδεικνύει ότι η διάλυση, οξαφνικός θάνατος του ΕΟΠΥΥ ως παρόχου υπηρεσιών υγείας, η διαθεσιμότητα 8691γιατρών και άλλων υπαλλήλων του και η διοικητική υπαγωγή των δομών τουΙΚΑ-ΕΟΠΥΥ στις Υγειονομικές Περιφέρειες,έγιναν για προφανείς πια λόγους: α) για ν΄ αποτελέσουν τη νέα δεξαμενήδιαθεσιμότητας και απολύσεων που επιβάλλουν οι μνημονιακές υποχρεώσεις τηςΚυβέρνησης β) να συντελέσουν στη δραματική μείωση των δημόσιων δαπανώνυγείας γ) να μετακυλήσουν δαπάνες τουκράτους στις τσέπες των πολιτών, στους οποίους θα παρέχεται μόνον ένα «βασικόπακέτο υπηρεσιών υγείας» δ) ναεπιταχύνουν την παράδοση των υπηρεσιών υγείας στους μεγαλόσχημους ιδιώτες«επενδυτές» και στα ιδιωτικά κερδοσκοπικά συμφέροντα.

- Οι διατάξεις του νομοσχεδίου δεναποδεικνύουν τον ισχυρισμό ότι «επιχειρείται η ολοκλήρωση των υπηρεσιών υγείαςέχοντας ως στόχο να τοποθετηθεί ο πολίτης στο επίκεντρο της υγειονομικήςφροντίδας», καθώς και ότι « το κράτος μεριμνά και εγγυάται την παροχή υπηρεσιώνυγείας στο σύνολο των πολιτών, οι οποίες είναι αναγκαίες και ικανές ναδιασφαλίσουν την υγεία τους και να προωθήσουν την κοινωνική ευημερία».

- Δεν συνοδεύονται από ένα σαφήκυβερνητικό σχεδιασμό για τη συνολική οργάνωση της πρόληψης, της πρωτοβάθμιαςφροντίδας υγείας, της περίθαλψης, της νοσηλείας στο σπίτι, της αποκατάστασης,με βάση τον Υγειονομικό Χάρτη της χώρας, που δεν ολοκληρώθηκε παρά τα μεγάλαποσά τα οποία δαπανήθηκαν.

- Είναι ανύπαρκτος ο αναλυτικός σχεδιασμός με συγκεκριμένες δεσμεύσεις, επαρκείςπόρους και χρονοδιάγραμμα για την συνέχιση της λειτουργίας των Πολυιατρείων τουΙΚΑ-ΕΟΠΥΥ και των Εργαστηρίων τους, την ίδρυση νέων Αστικών Κέντρων Υγείας, τηνδιασύνδεσή τους με τα Νοσοκομεία, την άμεση εφαρμογή του οικογενειακού γιατρούκαι της διεπιστημονικής Ομάδας Υγείας (επισκέπτες υγείας, νοσηλευτές, γιατροίεργασίας, φυσικής αγωγής και αποκατάστασης, φυσικοθεραπευτές, λογοθεραπευτές,κοινωνικοί λειτουργοί), καθώς οι προϋποθέσεις υλοποίησης της 24ωρης εφημερίαςτων Πολυϊατρείων - Αστικών ΚέντρωνΥγείας.

- Στο νομοσχέδιο προβλέπεται: 1) η ίδρυση Αστικών Κέντρων Υγείας επαφίεται «στηνέγκριση σκοπιμότητας από τον Υπουργό Υγείας…» και οι Οργανισμοί τους σε «κοινές Υπουργικές αποφάσεις των Υπουργών Υγείας, Διοικητικής Μεταρρύθμισης –Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών» 2) τα Κέντρα Υγείας «δύναται»,αλλά δεν υποχρεούνται να λειτουργούν σε 24ωρη βάση και 7 ημέρες τηνεβδομάδα 3)«με απόφαση του ΥπουργούΥγείας καθορίζεται ο ενιαίος εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας των Κέντρων Υγείας, η στελέχωσή τους κατάκατηγορία, κλάδο, ειδικότητα…» καθώς και « ο αριθμός των δικαιούχων πουεπιλέγουν τον ίδιο οικογενειακό γιατρό, ο αναγκαίος αριθμός οικογενειακώνγιατρών ανά ΔΥΠΕ, ο τρόπος και η διαδικασία επιλογής τους, ο τρόπος παροχήςυπηρεσιών και το περιεχόμενό τους, η συνεχιζόμενη εκπαίδευση των οικογενειακώνγιατρών και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια» 4) «οι έννομες σχέσεις των οικογενειακών γιατρών με τις ΔΥΠΕκαθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Διοικητικής Μεταρρύθμισηςκαι Οικονομικών» 5) ο ΕΟΠΥΥ διατηρείμόνον την ευθύνη για τη λειτουργία των φαρμακείων του που μεταφέρονται στιςΠεριφερειακές Διευθύνσεις του, όπου υφίστανται, ως αυτοτελή τμήματα μεαρμοδιότητα την προμήθεια, διαχείριση και διάθεση φαρμάκων και άλλων συναφώνειδών περίθαλψης», καθώς και για «τη διαχείριση κοινοτικών προγραμμάτων», «τηνεπεξεργασία στοιχείων που αφορούν στη συνταγογράφηση και φαρμακευτικήκατανάλωση, τον έλεγχο των συνταγών που υποβάλλονται για εξόφληση, τονκαταλογισμό είσπραξης υποχρεωτικών εκπτώσεων (rebate), την επιστροφήυπερβάλλουσας μηνιαίας διαφοράς (claw back), την διαπίστωση της αναγκαιότηταςθεραπείας με φάρμακα που δεν κυκλοφορούν στην Ελλάδα και τον χειρισμό θεμάτωνσχετικά με την εισαγωγή αυτών» 6) οιλειτουργικές δαπάνες των Κέντρων Υγείας μετά το 2014 « μεταφέρονται στις ΥΠΕ»,χωρίς να διασφαλίζεται η χρηματοδότησή τους 7) ο ιδιωτικός κερδοσκοπικός τομέας μπορεί πέραν των άλλων «να αναπτύξειμονάδες ημερήσιας νοσηλείας».

- Οι γιατροί ειδικοτήτων του ΕΟΠΥΥ, με το μισθολόγιο που ανακοινώθηκε για τιςαμοιβές τους στο μεταβατικό διάστημα και τους εκβιαστικούς όρους που τίθενται,εξωθούνται στην απομάκρυνσή τους από τον δημόσιο τομέα υγείας. Η μόνη θετικήδιάταξη του νομοσχεδίου είναι η υιοθέτηση της πλήρους και αποκλειστικήςαπασχόλησης των γιατρών και στο ΕΣΥ και στο Π.Ε.Δ.Υ.

Τελικά με το νομοσχέδιο Γεωργιάδη, ενώ δενπροκύπτει οργάνωση της Π.Φ.Υ. όπως ακριβώς έγινε με τις αντίστοιχες απόπειρεςτων Υπουργών Υγείας Αυγερινού, Γεννηματά, Κρεμαστινού, Γείτονα, Αλ. Παπαδόπουλου, Στεφανή, προκύπτεικατεδάφιση και αυτών των υποβαθμισμένων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείαςπου παρείχαν το ΙΚΑ και ο ΕΟΠΥΥ.

- Στιςσυνθήκες ολοφάνερης σήψης του παρακμιακού νεοφιλελεύθερου συστήματος εξουσίαςπου οδήγησε τη χώρα στο βούρκο, ακόμηκαι η συζήτηση για «ισοδύναμα μέτρα» που θα επέτρεπαν στη Κυβέρνηση των προθύμων να μην επιβάλλειτο χαράτσι των 25 ευρώ «γιατί το κράτος δεν έχει λεφτά», ήταν προκλητική. Ηχρηματοδότηση του δημόσιου συστήματος υγείας πρέπει να γίνεται από τα συνολικάέσοδα του κράτους, από τον κρατικόπροϋπολογισμό, με επαρκείς πόρους για τη κάλυψη των στόχων και της αποστολήςτου, η πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες για όλους, ασφαλισμένους καιανασφάλιστους, πρέπει να είναι ελεύθερη και κανείς πολίτης δεν πρέπει ναπληρώνει την ώρα της ανάγκης. Το ίδιο το Ελληνικό Σύνταγμα επιβάλλει και τηδίκαιη φορολόγηση των πολιτών ανάλογα με την φοροδοτική τους ικανότητα και τηνυποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει ισότιμα σε όλους τους πολίτες ικανοποιητικέςδημόσιες υπηρεσίες υγείας.

Η Εκτελεστική Γραμματεία της ΟΕΝΓΕ:

1. ΚΑΤΑΓΓΕΛΕΙΤΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ για τη κατεδάφιση του ΕΣΥ, του ΕΟΠΥΥ, του δημόσιου τομέα υγείας,για τη νέα επίθεση στις άδειες τσέπες των πολιτών που αφορά δαπάνες ιατροφαρμακευτικήςπερίθαλψης, για την υγειονομική γενοκτονία που συντελείται στη βωμό τωνμνημονιακών συμβάσεων.

2. Συντονίζειτην δράση της ΟΕΝΓΕ με τους αγώνες των γιατρών και των άλλων εργαζόμενων τουΕΟΠΥΥ, με την ΠΟΕΔΗΝ, με το πανυγειονομικό ΜΕΤΩΠΟ που συγκροτείται κατά τηςκυβερνητικής πολιτικής υγείας, με τα κοινωνικά – πολιτικά κινήματα πουαγωνίζονται για την ΑΝΑΤΡΟΠΗ της νεοφιλελεύθερης μνημονιακής πολιτικής.

3. Κατερχόμαστε από κοινού με τον ΠΙΣ, την ΠΟΣΕΥΠ- ΕΟΠΥΥ καθώς και άλλουςυγειονομικούς φορείς σε 4ωρη ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 11πμ-3 μμ την ΠΕΜΠΤΗ 23 ΓΕΝΑΡΗ γιανα πάρουμε μέρος στο ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ έξω από το Υπουργείο Υγείας στις 1μμ και τηνΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ. Αίτημά μας η απόσυρση του νομοσχεδίου που διαλύει την ΠΦΥκαι ταυτόχρονα απειλεί με διάλυση τα Νοσοκομεία και ΚΥ, αφήνοντας τους πολίτεςχωρίς περίθαλψη.

4. Καλούμετις Ενώσεις Νοσοκομειακών Γιατρών όλης της χώρας σε συνεργασία με τα ΣωματείαΕργαζομένων να συνεχίσουν τις πρωτοβουλίες για:

- Στελέχωση– στήριξη όλων των υποστελεχωμένων Τμημάτων Νοσοκομείων με επαρκές ιατρικό,νοσηλευτικό και εργαστηριακό προσωπικό

- Διορισμόόλων των γιατρών που έχει ολοκληρωθεί η κρίση τους και τη πραγματοποίηση τωνπροσλήψεων που θα επιτρέψουν να αξιοποιηθούν οι νέοι γιατροί και να υλοποιηθούνασφαλή και ποιοτικά προγράμματα εφημεριών με 1 ενεργό εφημερία την εβδομάδα

- Αύξησητων λειτουργικών δαπανών των Νοσοκομείων

- Λειτουργίαόλων των έτοιμων κλινών ΜΕΘ – ΜΑΦ – ΜΕΝΝ

- ΟργάνωσηΑυτοτελών Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών

- Αποκατάστασητης αξιοπρέπειας του ειδικού ιατρικού μισθολογίου

- Πληρωμήόλων των εφημεριών που έχουν πραγματοποιηθεί

5. Συμμετέχουμεστη κινητοποίηση των Κοινωνικών Ιατρείων στις 30 Γενάρη

Η ΟΕΝΓΕ διεκδικεί:

- Τηνεφαρμογή πολιτικών που αναγνωρίζουν έμπρακτα ότι η υγεία αποτελεί θεμελιώδεςκοινωνικό αγαθό και ανθρώπινο δικαίωμα και όχι εμπόρευμα προς πώληση με τουςκανόνες της καπιταλιστικής αγοράς

- Τηνοργάνωση καθολικού, ολοκληρωμένου,ποιοτικού, ΔΩΡΕΑΝ, αποκλειστικά Δημόσιου Συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδαςυγείας, περίθαλψης, αποκατάστασης, με κατάργηση της ιδιωτικής κερδοσκοπικήςδραστηριότητας στην υγεία

- Τηνακύρωση όλων των αποφάσεων διαθεσιμότητας, απολύσεων, συγχωνεύσεων και λουκέτωνστο ΕΣΥ και τον ΕΟΠΥΥ.

Διαβάστε επίσης

Πανιατρική στάση εργασίας και συγκέντρωση την Πέμπτη 23/1