ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Άγχος και κατάθλιψη: Μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε αλλάζοντας την ώρα που τρώμε;

Νέα μελέτη φέρνει στο φως στοιχεία που υποδεικνύουν ότι η ώρα των γευμάτων μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων άγχους και κατάθλιψης.

Άγχος και κατάθλιψη: Μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε αλλάζοντας την ώρα που τρώμε;

Ερευνητές από το Brigham and Women's Hospital, σχεδίασαν μια μελέτη που προσομοίωσε τη νυχτερινή εργασία και στη συνέχεια έλεγξε τις επιπτώσεις του φαγητού κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας συγκριτικά με την κατανάλωση φαγητού μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι έτρωγαν κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας, είδαν τα επίπεδα καταθλιπτικής διάθεσης να αυξάνονται κατά 26% και τα επίπεδα άγχους κατά 16%. Αντίθετα, όσοι έτρωγαν μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας δεν παρουσίασαν αυτή την αύξηση, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ώρα των γευμάτων μπορεί να επηρεάσει την ευαλωτότητα της διάθεσης.

«Τα ευρήματά μας παρέχουν στοιχεία για το χρονοδιάγραμμα πρόσληψης τροφής ως μια νέα στρατηγική για την πιθανή ελαχιστοποίηση της ευαλωτότητας της διάθεσης σε άτομα που παρουσιάζουν διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού, όπως είναι όσοι εργάζονται σε βάρδιες, αντιμετωπίζουν jet lag λόγω πολύωρων ταξιδιών ή πάσχουν από διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού», δήλωσε ο συν-συγγραφέας Frank A. J. L. Scheer, Διευθυντής του Προγράμματος Ιατρικής Χρονοβιολογίας στο τμήμα Brigham's Sleep and Circadian Disorders.

«Απαιτούνται μελλοντικές μελέτες σε εργαζόμενους σε βάρδιες και σε κλινικούς πληθυσμούς για να διαπιστωθεί αν οι αλλαγές στον χρόνο των γευμάτων μπορούν να αποτρέψουν την αυξημένη ευαλωτότητα στη διάθεσή τους. Μέχρι τότε, η μελέτη μας φέρνει έναν νέο "παίχτη" στο τραπέζι: ο χρόνος πρόσληψης τροφής έχει σημασία για τη διάθεσή μας».

Οι εργαζόμενοι σε βάρδιες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 20% του εργατικού δυναμικού στις βιομηχανικές κοινωνίες, στελεχώνοντας νοσοκομεία, εργοστάσια και άλλες βασικές υπηρεσίες.

Συχνά βιώνουν πρόβλημα ευθυγράμμισης του κεντρικού κιρκάδιου ρολογιού στον εγκέφαλο και των καθημερινών συμπεριφορών, όπως είναι οι κύκλοι ύπνου/αφύπνισης και νηστείας/φαγητού. Είναι επίσης σημαντικό ότι αντιμετωπίζουν 25 έως 40% υψηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης και άγχους.

«Οι εργαζόμενοι σε βάρδιες -καθώς και άτομα που αντιμετωπίζουν διαταραχή του κιρκάδιου ρυθμού, συμπεριλαμβανομένου του jet lag- μπορεί να ωφεληθούν από την παρέμβαση στον χρόνο του γεύματος», δήλωσε η άλλη συγγραφέας Sarah L. Chellappa από το Τμήμα Πυρηνικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Κολωνίας, στη Γερμανία.

«Τα ευρήματά μας ανοίγουν την πόρτα για μια νέα στρατηγική ύπνου / κιρκαδικής συμπεριφοράς που μπορεί επίσης να ωφελήσει άτομα που αντιμετωπίζουν διαταραχές ψυχικής υγείας. Η μελέτη μας προσθέτει στοιχεία σε ένα αυξανόμενο σύνολο στοιχείων που διαπιστώνουν ότι οι στρατηγικές που βελτιστοποιούν τον ύπνο και τον κιρκάδιο ρυθμό μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ψυχικής υγείας».

Τα ευρήματα δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ