ΥΓΕΙΑ

Η διατροφή πριν την εγκυμοσύνη επηρεάζει το DNA του μωρού

Η διατροφή της μέλλουσας μητέρας λίγο πριν τη σύλληψη καθορίζει σε σημαντικό βαθμό το γενετικό κώδικα του εμβρύου, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Η διατροφή πριν την εγκυμοσύνη επηρεάζει το DNA του μωρού

Παλαιότερες εργαστηριακές δοκιμές σε ζώα είχαν καταδείξει ότι η διατροφή επηρεάζει την ενεργοποίηση και την απενεργοποίηση γονιδίων, όμως για πρώτη φορά παρατηρήθηκε η ίδια επίδραση στον άνθρωπο.

Μια ομάδα Αμερικανών και Βρετανών ερευνητών μελέτησε γυναίκες από τη Γκάμπια, καθώς σε αυτή τη χώρα της Δυτικής Αφρικής οι διατροφικές συνήθειες των κατοίκων μεταβάλλονται σημαντικά ανά εποχή, λόγω της εποχικής υγρασίας ή ξηρασίας.

Οι αναλύσεις έδειξαν ότι η διατροφή της μητέρας λίγο πριν τη σύλληψη αφήνει το «σημάδι» της στο γονιδίωμα το μωρού, σε κάθε κύτταρο του σώματος.

Από τις 84 γυναίκες που συμμετείχαν στη μελέτη, άλλες είχαν συλλάβει κατά την περίοδο έντονων βροχοπτώσεων και άλλες κατά την περίοδο έντονης ξηρασίας.

Οι ερευνητές εξέτασαν τα επίπεδα θρεπτικών συστατικών σε αιματολογικά δείγματα που έλαβαν από τις γυναίκες και στη συνέχεια ανέλυσαν το DNA των μωρών στους πρώτους δύο με οκτώ μήνες μετά τη γέννα.

Τα αποτελέσματα των εργαστηριακών αναλύσεων απέδειξαν για πρώτη φορά πως η διατροφή της μητέρας μπορεί να καθορίσει πώς εκφράζονται τα γονίδια στο DNA του μωρού.

Έτσι, οι ερευνητές τονίζουν πως οι μέλλουσες μητέρες πρέπει να δίνουν μεγάλη έμφαση στη διατροφή τους και να ακολουθούν ένα ισορροπημένο πρόγραμμα ώστε να διασφαλίσουν μελλοντικά την υγεία του παιδιού τους.

Η σχετική μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Nature Communications.