ΥΓΕΙΑ

Άνοια: Τι ώρα πρέπει να κοιμάστε και να ξυπνάτε και πόσες ώρες για να μειώσετε τον κίνδυνο

Οι ηλικιωμένοι που πηγαίνουν για ύπνο νωρίς και κοιμούνται πολλές ώρες, κινδυνεύουν περισσότερο από άνοια, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Άνοια: Τι ώρα πρέπει να κοιμάστε και να ξυπνάτε και πόσες ώρες για να μειώσετε τον κίνδυνο

Κινέζοι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Shandong, διαπίστωσαν ότι οι άνω των 60 ετών που πήγαιναν για ύπνο πριν από τις 9 μ.μ. κάθε βράδυ και κοιμόντουσαν περισσότερες από οκτώ ώρες κατά μέσο όρο, είχαν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που κοιμόντουσαν λιγότερο και έμεναν ξύπνιοι μέχρι αργά το βράδυ.

Ενώ ο ποιοτικός ύπνος συνήθως συνδέεται με την καλή υγεία του εγκεφάλου, αυτή η μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ο κίνδυνος κάποιος να κοιμάται υπερβολικά. Οι ειδικοί προειδοποιούν επίσης ότι οι ηλικιωμένοι που αρχίζουν να κοιμούνται περισσότερο από το συνηθισμένο, μπορεί να δείχνουν πρώιμα σημάδια ότι θα εμφανίσουν άνοια.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι ηλικιωμένοι που ξαφνικά αρχίζουν να κοιμούνται για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα, θα πρέπει να παρακολουθούνται και να ελέγχονται για άνοια προκειμένου να ξεκινούν εγκαίρως θεραπεία.

Οι επιστήμονες συγκέντρωσαν δεδομένα ύπνου για σχεδόν 2.000 συμμετέχοντες ηλικίας 60 έως 74 ετών.

Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τον ύπνο τους και οι απαντήσεις αξιολογήθηκαν για την εκτίμηση της γνωστικής λειτουργία τους.

Παρακολουθήθηκαν για περίπου τέσσερα χρόνια κατά μέσο όρο για να αξιολογηθούν τα πρότυπα ύπνου και η τρέχουσα υγεία του εγκεφάλου τους.

Κατά τη διάρκεια της τετραετίας, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι κοιμόντουσαν συχνά για περισσότερες ώρες, είχαν 70% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν έκπτωση της νοητικής τους ικανότητας.

Αν και η μελέτη προκαλεί έκπληξη, με δεδομένο ότι ο ποιοτικός ύπνος συνδέεται συχνά με καλύτερη υγεία του εγκεφάλου, οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει επανειλημμένα ότι τα μη φυσιολογικά πρότυπα ύπνου είναι συχνά ένδειξη γνωστικής έκπτωσης.

Ο υπερβολικός ύπνος, η αϋπνία και οι διαταραχές ύπνου θεωρούνται από τους ειδικούς ως βασικές πρώιμες ενδείξεις ότι ένα άτομο θα εμφανίσει τελικά νευροεκφυλιστική πάθηση, όπως Πάρκινσον, Αλτσχάιμερ ή άνοια στο μέλλον.

Μερικές φορές είναι το πιο πρώιμο σύμπτωμα που εμφανίζεται, συχνά αρκετά χρόνια πριν το άτομο συνειδητοποιήσει ότι κάτι δεν πάει καλά με την υγεία του.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε αυτό το μήνα από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, διαπίστωσε ότι η ηλικία ύπνου ενός ατόμου, η οποία σχετίζεται περισσότερο με τις διαταραχές του ύπνου παρά με τη διάρκειά του, μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια τον κίνδυνο θνησιμότητας και την έκπτωση της γνωστική του υγείας.

«Το να κοιμάστε και να ξυπνάτε σε κανονικές ώρες, είναι το κλειδί για τη βελτίωση του ύπνου σας», εξηγεί.

«Αυτό σημαίνει να μην κοιμάστε υπερβολικά, αλλά να διασφαλίζετε ότι είστε ξεκούραστοι. Η διάρκεια διαφέρει από άτομο σε άτομο, καθώς και το "χρονικό παράθυρο", αν δηλαδή κάποιος είναι βραδινός ή πρωινός ύπνος».

«Η έκθεση στο φως του ήλιου κατά τη διάρκεια της ημέρας, το σκοτεινό περιβάλλον κατά τη διάρκεια του ύπνου, η τακτική άσκηση αλλά όχι πριν τον ύπνο, η αποφυγή αλκοόλ και καφεΐνης πριν από τον ύπνο και η αποφυγή του υπερβολικού φαγητού το βράδυ, συμβάλλουν στον υγιή ύπνο », δήλωσε ο Δρ. Emmanuel Mignot, καθηγητής ιατρικής ύπνου στο Στάνφορντ που συμμετείχε στη μελέτη.

Κάποιοι ειδικοί συνιστούν επίσης στους ανθρώπους να μην κοιμούνται πολύ αργά για μεσημέρι προκειμένου να μην διαταράσσεται ο νυχτερινός ύπνος τους και να μην πηγαίνουν πολύ αργά το βράδυ για ύπνο.

Πρέπει επίσης να τρώτε βραδινό τουλάχιστον δύο ώρες πριν κοιμηθείτε.

Αν πιστεύετε ότι έχετε κάποιο πρόβλημα στον ύπνο, συμβουλευτείτε γιατρό, καθώς συχνά χρειάζεται ιατρική παρέμβαση και όχι μόνο αλλαγές συμπεριφοράς για να βελτιώσετε τον ύπνο σας.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση της Αμερικανικής Γηριατρικής Εταιρείας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ