ΥΓΕΙΑ

Παιδιά και οθόνες: Πώς θα αντισταθμίσετε τις επιπτώσεις

Εάν έχετε μικρά παιδιά, πιθανότατα ανησυχείτε για τον χρόνο που περνούν μπροστά από μία οθόνη, είτε πρόκειται για τάμπλετ, κινητό, υπολογιστή ή τηλεόραση.

Παιδιά και οθόνες: Πώς θα αντισταθμίσετε τις επιπτώσεις

Θέλετε επίσης να ξέρετε πώς επηρεάζει αυτή η ενασχόληση την ανάπτυξη του παιδιού σας και τι μπορείτε να κάνετε για να αντισταθμίσετε τις επιπτώσεις.

Νέα ιαπωνική έρευνα δείχνει ότι όσο περισσότερο χρόνο περνούν μπροστά σε μία οθόνη τα παιδιά στην ηλικία των 2 ετών, τόσο λιγότερες είναι οι επικοινωνιακές τους δεξιότητες στην ηλικία των 4 ετών. Όσο περισσότερο παίζουν όμως και σε εξωτερικούς χώρους, μειώνονται κάποιες από τις επιπτώσεις της χρήσης των οθονών.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν 885 παιδιά 18 μηνών έως 4 ετών. Εξέτασαν τη σχέση μεταξύ τριών βασικών χαρακτηριστικών: μέσου ημερήσιου χρόνου παραμονής μπροστά στις οθόνες στην ηλικία των 2 ετών, χρόνου παιχνιδιού σε εξωτερικούς χρόνους σε ηλικία 2 ετών και 8 μηνών και νευροαναπτυξιακής εξέλιξης (επικοινωνίας, βασικών δεξιοτήτων και κοινωνικοποίησης σύμφωνα με το σύστημα αξιολόγησης Vineland Adaptive Behavior Scale-II) στην ηλικία των 4 ετών.

«Αν και οι δεξιότητες επικοινωνίας και καθημερινής διαβίωσης ήταν χειρότερες σε παιδιά ηλικίας 4 ετών που περνούσαν περισσότερο χρόνο στις οθόνες σε ηλικία 2 ετών, το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους είχε πολύ διαφορετικές επιδράσεις στη νευροαναπτυξιακή εξέλιξή τους», σύμφωνα με τον Kenji J. Tsuchiya, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Osaka και επικεφαλής συγγραφέα της μελέτης.

Διαπιστώσαμε ότι το παιχνίδι σε υπαίθριους χώρους δεν άλλαξε τις αρνητικές επιπτώσεις των οθονών στην επικοινωνία, αλλά ωφέλησε τις καθημερινές δεξιότητες.

Συγκεκριμένα, σχεδόν το ένα πέμπτο των επιπτώσεων στις καθημερινές δεξιότητες από τον χρόνο στις οθόνες αντικαταστάθηκε από το υπαίθριο παιχνίδι, πράγμα που σημαίνει ότι ο περισσότερος χρόνος παιχνιδιού θα μπορούσε να μειώσει τις αρνητικές επιπτώσεις του χρόνου των οθονών στις καθημερινές δεξιότητες κατά σχεδόν 20%. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι η κοινωνικοποίηση ήταν καλύτερη σε παιδιά ηλικίας 4 ετών που είχαν περάσει περισσότερο χρόνο παίζοντας έξω σε ηλικία 2 ετών.

Τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά δεδομένου του πρόσφατου εγκλεισμού λόγω της πανδημίας Covid-19 σε όλο τον κόσμο, η οποία αύξησε τον χρόνο μπροστά στις οθόνες και μείωσε τον χρόνο παραμονής στους υπαίθριους χώρους.

Επειδή η χρήση των ψηφιακών συσκευών είναι δύσκολο να αποφευχθεί ακόμη και σε πολύ μικρά παιδιά, περαιτέρω έρευνα θα εξετάσει τρόπους εξισορρόπησης των κινδύνων.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση JAMA Pediatrics.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ