ΥΓΕΙΑ

«Binge Gaming»: Οι κίνδυνοι των διαδικτυακών παιχνιδιών στη σχολική ηλικία

Σινάνη Αικατερίνη

Το διαδικτυακό gaming αποτελεί βασικό στοιχείο της νεανικής κουλτούρας.

«Binge Gaming»: Οι κίνδυνοι των διαδικτυακών παιχνιδιών στη σχολική ηλικία

Έρευνες έχουν αναγνωρίσει ωστόσο τη διαταραχή διαδικτυακού gaming (Internet Gaming Disorder – IGD) τόσο ως αντικείμενο περαιτέρω μελέτης, όσο και ως επίσημη διάγνωση.

Η ανατολική Ασία παρουσιάζει υψηλά ποσοστά της διαταραχής, ενώ έρευνες στο Χονγκ Κονγκ δείχνουν ότι οι έφηβοι, ιδιαίτερα τα αγόρια, είναι η πιο ευάλωτη ομάδα.

Η παρατεταμένη ενασχόληση με το gaming έχει συνδεθεί με συμπτώματα κατάθλιψης, άγχους και διαταραχές ύπνου.

Νέα μελέτη ερευνητών στο Χονγκ Κονγκ δείχνει ότι η υπερβολική ενασχόληση με διαδικτυακά παιχνίδια, γνωστή και ως «binge gaming», συνδέεται με αρνητικές συνέπειες στην κοινωνική ζωή, τη σχολική απόδοση και την ψυχική υγεία των παιδιών σχολικής ηλικίας, με διακριτές διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών.

Οι ερευνητές πραγματοποίησαν έρευνα σε σχολεία για να εξετάσουν τη συχνότητα του binge gaming και τις σχετιζόμενες κοινωνικές, σχολικές και ψυχικές συνέπειες και τις διαφορές ανά φύλο.

Η μελέτη περιλάμβανε 2.592 μαθητές δημοτικών και γυμνασίων (1.404 αγόρια και 1.188 κορίτσια, μέσης ηλικίας περίπου 12 ετών) από πέντε δημοτικά και τέσσερα γυμνάσια του Χονγκ Κονγκ.

Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια στην τάξη, αναφέροντας αν είχαν παίξει διαδικτυακά παιχνίδια για πέντε ή περισσότερες συνεχόμενες ώρες τον προηγούμενο μήνα.

Παράλληλα, αξιολογήθηκαν συμπτώματα διαταραχή διαδικτυακού gaming για το προηγούμενο έτος.

Τα βασικά ευρήματα είναι τα εξής:

  • Η συνολική συχνότητα binge gaming ανήλθε στο 31,7%, με 38,3% στα αγόρια και 24,0% στα κορίτσια.
  • Τα αγόρια ανέφεραν καλύτερη ποιότητα ύπνου από τα κορίτσια (58,6% έναντι 65,5%), ενώ δεν παρατηρήθηκαν διαφορές ανά φύλο στις τιμές κατάθλιψης, άγχους ή στρες πάνω από τα ήπια επίπεδα.
  • Αφού συνυπολογίστηκαν η ηλικία και ο χρόνος παιχνιδιού, τα αγόρια παρουσίασαν σοβαρότερη διαταραχή διαδικτυακού gaming, κατάθλιψη, άγχος και στρες και χειρότερη ποιότητα ύπνου σε σχέση με τους μη binge gamers.
  • Στα κορίτσια, οι binge gamers εμφάνισαν επίσης υψηλότερα επίπεδα IGD, κατάθλιψης, άγχους, στρες και μοναξιάς, αλλά και χαμηλότερες σχολικές επιδόσεις, ποιότητα ύπνου και κοινωνική υποστήριξη σε σύγκριση με τις μη binge gamers.
  • Τα παιδιά που δεν έπαιζαν τέτοια παιχνίδια, εμφάνισαν χαμηλότερα επίπεδα κατάθλιψης, άγχους, στρες και μοναξιάς και υψηλότερες επιδόσεις σε σχέση με τους binge gamers, με μικρές διαφορές ανά φύλο.

Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το binge gaming μπορεί να λειτουργήσει ως συμπεριφορικός δείκτης και πιθανός παράγοντας κινδύνου για αρνητικές κοινωνικές, σχολικές και ψυχικές επιδράσεις στην παιδική και εφηβική ηλικία, με χαρακτηριστικά που διαφέρουν ανά φύλο, όπως είναι η μεγαλύτερη μοναξιά και η χαμηλότερη κοινωνική υποστήριξη στα κορίτσια.

Η μελέτη αναδεικνύει τη σημασία της παρακολούθησης της χρήσης του διαδικτύου από τα παιδιά και της ενσωμάτωσης εκπαιδευτικών και οικογενειακών στρατηγικών για την προστασία της ψυχικής και κοινωνικής τους υγείας.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό PLOS One.