ΑΝΤΙΓΗΡΑΝΣΗ

Αντιγήρανση μέσα από την μόνιμη απώλεια βάρους

Αντιγήρανση μέσα από την μόνιμη απώλεια βάρους

Πρέπει να αντιληφθούμε ότι κάθε κύτταρο, κάθε όργανο του σώματος μας, λειτουργεί αυτόνομα χωρίς την θέλησή μας και προσπαθεί να επιβιώσει αξιοποιώντας όλες τις δυνάμεις που η εξέληξη έθεσε στην διαθεσή του (ορμόνες, ιχνοστοιχεία βιταμίνες, ένζυμα νευροδιαβιβαστές).

Αξιοποιώντας την γνώση που αποκτούμε στο πως λειτουργεί ο οργανισμός μας θα μπορέσουμε να προλάβουμε την εκδήλωση ακόμα και να θεραπεύσουμε πολλές σοβαρές εκφυλιστικές παθήσεις όπως καρδιοαγγειακά νοσήματα, διαβήτης υπέρταση Parkinson, ΜS, Alzheimer και άλλες.

Είναι γνωστό ότι η παχυσαρκία αποτελεί την δεύτερη αιτία θανάτου στην οποία θα μπορούσαμε να επέμβουμε προληπτικά (το κάπνισμα είναι η πρώτη).

Ξέρουμε επίσης ότι :

Το 98% των ανθρώπων που χάνουν βάρος το ξαναπαίρνουν όλο μετά 5 χρόνια. Τα τελευταία 50 χρόνια έχουμε εξοικειωθεί με την βασική ιατρική οδηγία «θα πρέπει να κάνεις δίαιτα (τώρα το λένε διατροφή) και άσκηση και πρόσεχε μην τρως λίπη ώστε να χάσεις βάρος.

Αν δούμε την παχυσαρκία σαν ασθένεια και προσπαθήσουμε να βρούμε την αίτια όπως και στις άλλες παθήσεις ίσως και αυτό είναι βέβαιο θα μπορέσουμε να προσφέρουμε στους ασθενείς μας μια μόνιμη λύση στο πρόβλημα που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε πρόωρη απώλεια ζωής ή μείωση της ποιότητάς της.

Ας δούμε την επιστημονική προσέγγιση:

Θεώρηση 1η

Ορισμένα φάρμακα που παίρνουμε μπορεί να δυσχεραίνουν την απώλεια βάρους. Για παράδειγμα τα αντι-καταθλιπτικά, είναι σημαντική αιτία αύξησης βάρους. Υποθέτουν ότι μερικώς οφείλεται στην αύξηση των οιστρογόνων που προκαλούν και φαίνεται ότι για αυτό πολλοί γιατροί τα δίνουν για να απαλύνουν τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης (εξάψεις εφιδρώσεις). Άλλα φάρμακα που ενδεχομένως να μπλοκάρουν την απώλεια βάρους, είναι τα διουρητικά, αντιφλεγμονώδη, οιστρογόνα κλπ.

Θεώρηση 2η

Υπάρχει έντονα η εντύπωση ότι τρώγοντας μόνο πρωτείνη είναι η λύση του προβλήματος Αυτό όμως είναι παραπλανητικό.
Το σώμα μας δεν μπορεί να αποθηκεύσει πρωτείνη. Την χρηιμοποεί για τις ανάγκες λειτουργίας όση περισσεύει και το σώμα δεν χρειάζεται ή δεν αποβάλει μετατρέπεται σε σάκχαρο για αποθήκευση λίπους
Έτσι δημιουργείται η κατάσταση που καις λίπος, αλλά με τον ίδιο ρυθμό το αποθηκεύεις και έτσι δεν χάνεις βάρος.

Θεώρηση 3η

Αλκοoλούχα ποτά:
Το σώμα μας προτιμάει το αλκοόλ σαν πηγή ενέργειας. Είναι ένα εύκολο καύσιμο για παραγωγή ενέργειας και το καίει με ρυθμό 7 θερμίδων ανά γραμμάριο διαλέγει λοιπόν να καύσει το οινόπνευμα αντί του λίπους

Θεώρηση 4η

Λέγεται ότι αν θέλεις να χάσεις βάρος να διακόψεις τον καφέ. Η αλήθεια είναι ότι ο καφές ενεργοποιεί την παραγωγή ινσουλίνης που όπως είπαμε είναι λιπογόνος ορμόνη αυτό όμως έχει βρεθεί ότι ισχύει σε όσους πάσχουν από μεταβολικό σύνδρομο ή αντίστασης ινσουλίνης Όπου έχουν υψηλή ινσουλίνη υψηλά τριγλυκερίδια και χαμηλή HDL χοληστερόλη

Θεώρηση 5η

Τι γίνεται με την Άσκηση
Πολλοί πιστεύουν ότι ελαττώνοντας σημαντικά τις θερμίδες δεν εφικτό και έτσι η λύση είναι η εντατική Άσκηση που έτσι και αλλιώς εφαρμόζοντάς την καις θερμίδες

Έτσι είναι?

Η Άσκηση προσφέρει πολύ σημαντικά οφέλη σε αυτούς που την εξασκούν σαν τρόπο ζωής. Βελτιώνει την καρδιοαγγειακή υγεία αισθάνονται ευεξία είναι καταπληκτική για την υγεία των μυών και των οστών και μειώνει και τα επίπεδα της ινσουλίνης.

Παρά όλα αυτά αν είναι επιλεγεί μόνο για απώλεια βάρους δεν είναι η λύση διότι για να χάσεις 0.5 κιλό πρέπει να κάψεις 3500 θερμίδες αυτό ισοδυναμεί με τρέξιμο 56 χιλιόμετρα ή να περπατάς σε κυλιόμενο τάπητα με 8 χιλ την ώρα για 8 ώρες Έχω δει άτομα που ζουν με 900 θερμίδες την ημέρα και ασκούνται έντονα 4 ώρες την ημέρα και δεν χάνουν ούτε ένα κιλό. Φανταστείτε την απογοήτευση. Αυτά τα άτομα ευρίσκονται στη φάση πείνας και ο οργανισμός αισθάνεται ότι απειλείται και αντί να κάψει λίπος το αποθηκεύει για χειρότερες μέρες.

Θεώρηση 6η
Τρώτε λιγότερο λίπος. Είναι η συνήθης οδηγία.
Γεγονός είναι ότι το λίπος είναι η μόνη ουσία που δεν προκαλεί την έκκριση ινσουλίνης και είπαμε ότι μέσου αυτής γίνεται η εναπόθεση λίπους και αύξηση του βάρους
Το λίπος όπως αναφέρθηκε είναι η προτιμώμενη πηγή και εάν το στερηθεί προσπαθήσει να διατηρήσει το ήδη υπάρχων. Με αυτό δεν θέλω να προτείνω να τρεφόμαστε με ανθυγιεινά λίπη (κεκορεσμένα τρανς)

Ποια είναι λοιπόν η σωστή προσέγγιση του προβλήματος?

Η απάντηση είναι ο μεταβολισμός .Θα πρέπει να πρέπει να μετατρέψουμε το σώμα μας από σύστημα που καίει σάκχαρα σε σύστημα πού καίει λίπη.
Το σώμα μας τροφοδοτείται με σάκχαρο από τους υδατάνθρακες (ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά). Όλοι οι υδατάνθρακες καταβολίζονται σε σάκχαρο. Θα πρέπει να εξαφανίσουμε αυτούς τους υδατάνθρακες που παράγουν περισσότερα σάκχαρα και έτσι διεγείρουν για περισσότερη παραγωγή ινσουλίνης. Χρειάζονται 3 μέρες από την στιγμή που σταματάς να παίρνεις σάκχαρα ή άλλους υδατάνθρακες για το σώμα να αρχίζει να καίει λίπος. Τόσο έχει υπολογιστεί το διάστημα για να αφαιρεθεί το σάκχαρο και το γλυκογόνο από τον μυικό ιστό.
Με την εξάλειψη του γλυκογόνου από σαν συνήθη πηγή παραγωγής ενέργειας οι μύες δεν έχουν άλλη λύση από το να αρχίσουν να καίνε λίπος. Όταν αυτό επιτευχθεί ότι και να κάνεις καίγεται λίπος.

Καθαρίζοντας το σπίτι περπατώντας μέχρι το αυτοκίνητο, βγάζοντας τον σκύλο βόλτα καίς λίπος. Ισχύει ακόμη ότι χρειάζονται 3500 θερμίδες για να χάσεις 0.5 κιλό λίπους αλλά τώρα καις λίπος συνεχώς. Οι περισσότεροι, εφαρμόζοντας αυτή την προσέγγιση ανάλογα του πόσο δραστήριοι είναι, καίνε 8000-10000 θερμίδες την εβδομάδα, έτσι η αναμενόμενη απώλεια λίπους θα είναι περίπου3-4 κιλά τον μήνα
Φυσικά αυτού του τύπου η προσέγγιση δεν είναι για όλους

Κόψτε τους υδατανθρακες είναι η βασική οδηγία στις περισσότερες διαιτητικές προσεγγήσεις: South Beach, Atkins, Sugar Busters, Zone, Mayo clinic , Grapefruit diet και έτσι αυτό που στο παρελθόν ήταν κόσμος με χαμηλό λίπος έχει τώρα μετατραπεί στο κόσμο με χαμηλούς υδατάνθρακες.

Η ιδέα χαμηλών υδατανθράκων δεν είναι νέα, υπήρχε πριν 150 χρόνια αλλά τελικά ξεχάστηκε. Η ιδέα ήρθε ξανά στην επιφάνεια το 1970 από τους Stillman και Atkins. Υπάρχουν παραλλαγές σε αυτές τις δίαιτες π.χ υπάρχει μια δημοφιλής που λέει ότι για δείπνο παίρνεις σαν δώρο όσους θέλεις υδατάνθρακες αλλά μέσα σε μία ώρα.

Άτομα με υπερινσουλιναιμία που είναι και οι περισσότεροι δεν θα ευνοηθούν από αυτήν την προσέγγιση.

Συμπληρωματικές παρατηρήσεις για να καίει οργανισμός λίπος, θα πρέπει να του προσφέρεται τροφή και νερό.

Αυτό σημαίνει δεν πρέπει να παραλείπετε τα γεύματα σας. Το σώμα χρειάζεται καύσιμα 24 ώρες την ημέρα η καρδία σας κτυπάει συνεχώς αναπνέετε αδιάκοπα και χιλιάδες χημικές αντιδράσεις εκτελούνται συγχρόνως. Όαν παρακάμπτετε το πρωινό το σώμα μένει χωρίς καύσιμα για πολλές ώρες με αποτέλεσμα το σώμα αυτόματα αποθηκεύει λίπος για τις επόμενες 24 ώρες. Έτσι και αν δεν πεινάτε το πρωί είναι απαραίτητο να τρώτε το πρωινό σας. Το νερό είναι η επόμενη απαραίτητη ανάγκη για να πετύχει η προσπάθεια, δεν μπορείτε να καίτε λίπος χωρίς να πίνετε νερό.

Παρατηρείτε τα ούρα σας εάν δεν είναι ανοικτού χρώματος χρειάζεστε περισσότερο νερό. Για να δείτε αν καίτε λίπος ελέγξτε τα ούρα σας αν περιέχουν κετόνη με το απλή ταινία ketostix που μπορεί να προμηθευτείτε από το φαρμακείο.
Αυτά προς το παρόν και θα επανέλθουμε!

Ο Δρ. Μιχάλης Παπαχαραλάμπους, είναι ειδικός παθολόγος γενικός γραμματέας της Ευρωπαικής Επιστημονικής Εταιρείας Πρόληψης Ανανεωτικής Ιατρικής και Αντιγήρανσης  (ESAAM).