ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Όταν η Ιατρική συνάντησε το coaching: Μία διαφορετική ιστορία για την επικοινωνία γιατρού - ασθενούς

Η LEO Pharma είναι μία διαφορετική φαρμακοβιομηχανία. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι είναι μια ανεξάρτητη εταιρεία η οποία λειτουργεί υπό τη μορφή Ιδρύματος -το οποίο επανεπενδύει τα κέρδη του σε έρευνα και ανάπτυξη- αλλά κυρίως στην φιλοσοφία που διέπει τους ανθρώπους της.

Όταν η Ιατρική συνάντησε το coaching: Μία διαφορετική ιστορία για την επικοινωνία γιατρού - ασθενούς

Της Νατάσσας Ν. Σπαγαδώρου

Πως αλλιώς να εξηγήσεις το γεγονός, ότι η LEO Pharma Ηellas δημιούργησε μια θέση η οποία ασχολείται αποκλειστικά με την ενίσχυση της επικοινωνίας ιατρού- ασθενούς , μια θέση μάλιστα η οποία δεν υπάρχει στο οργανόγραμμα καμιάς άλλης θυγατρικής της στο εξωτερικό, μία θέση, η οποία έχει σχεδιασθεί ειδικά για την ελληνική θυγατρική.

Πρόκειται για την θέση Doctor Patient Realtionship Manager την οποία κατέχει η κυρία Νόνη Παπαστεφάνου με στόχο όπως περιγράφει η ίδια, να προσφέρει πρακτικά εργαλεία στους γιατρούς μέσα από τα οποία μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες όπως αυτή της ενεργητικής ακρόασης και της ενσυναίσθησης.

Με δύο λόγια θα λέγαμε ότι το πολύ φρέσκο στην ελληνική πραγματικότητα coaching μπήκε τελικά στην Ιατρική και στην φαρμακοβιομηχανία και από ότι φαίνεται, τις έχει κατακτήσει!

Πως ο γιατρός θα μπει στα «παπούτσια» τους ασθενούς

Η εκπαίδευση έχει τη μορφή προσωπικών συναντήσεων όπου λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες και οι στόχοι του κάθε ιατρού σε ότι αφορά την περαιτέρω βελτίωση της επικοινωνίας με τους ασθενείς τους. Κάποιοι από τους στόχους είναι η διαχείριση δύσκολων καταστάσεων και η κινητοποίηση των ασθενών να ακολουθούν πιο πιστά τη θεραπεία αφού έχουν ενημερωθεί και κατανοήσει τις οδηγίες. Κάποιοι από τους συμμετέχοντες δήλωσαν, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, ότι ήταν σε θέση να μπουν πιο εύκολα στα «παπούτσια» του ασθενούς, να ακούσουν λίγο παραπάνω το ιατρικό πρόβλημα και την ανάγκη του, ώστε να έχουν πιο ξεκάθαρη εικόνα, για το τι περιστατικό έχουν απέναντί τους.

Κάποιο άλλοι, λίγο μετά τις συνεδρίες, δήλωσαν στην κυρία Παπαστεφάνου ότι τους βοήθησε να κερδίσουν κάποιους δύσκολους ασθενείς ...«τους δυσκολότερους ασθενείς μου τους χρωστώ σε σένα» είπε μία γιατρός.

Είναι λογικό η κυρία Παπαστεφάνου να αισθάνεται πλήρης και ταυτόχρονα η εταιρεία να μετρά συγκεκριμένα αποτελέσματα ασθενοκεντρικής προσέγγισης. Αυτή είναι η καλύτερη ανταμοιβή μου, τονίζει, προσθέτοντας, ότι στην αρχή πράγματι κάποιοι γιατροί ήταν διστακτικοί στο να παρακολουθήσουν αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και να δεσμεύσουν τον έτσι κι αλλιώς περιορισμένο χρόνο τους, ωστόσο σταδιακά συνειδητοποίησαν το ενδιαφέρον και την αξία του. Κάποιοι δήλωσαν χωρίς υπερβολή ενθουσιασμένοι. Το πόσα μπορούμε να μάθουμε σε σχέση με την επικοινωνία δεν τελειώνουν ποτέ, όπως και η εκπαίδευση, συνεχίζει, και είναι πραγματικά πολύ κρίμα το μάθημα της επικοινωνίας ιατρού-ασθενούς να μην είναι υποχρεωτικό στην ιατρική εκπαίδευση, και να αποτελεί μάθημα επιλογής σε ορισμένες μόνο σχολές. Μπορεί να υπάρχει η γνώση, αλλά χρειαζόμαστε πάντα και τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε τη γνώση με επιτυχία. Στο κάθε επάγγελμα χρειάζεται να εξελίσσεσαι, πόσο μάλλον στην Ιατρική, η οποία αποτελεί περισσότερο λειτούργημα και είναι άμεσα συνυφασμένη με τον άνθρωπο.

Σύμφωνα με την εμπειρία της- καθώς στα δύο περίπου χρόνια η κυρία Παπαστεφάνου έχει συνεργαστεί με 45 άτομα, αναφέρει ότι οι γιατροί μετά τις συνεδρίες άρχισαν να σκέφτονται περισσότερο τον τρόπο που επικοινωνούν με τους ασθενείς τους και να προβληματίζονται σχετικά. Κάποιοι δήλωσαν ότι τους βοήθησε να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στο να ακούνε τον ασθενή και να μπαίνουν στη θέση του, καθώς και να τον βοηθούν στο να συμμορφώνεται με την θεραπεία, που αποτελεί φυσικά το μεγάλο ζητούμενο. Ο ασθενής αυτό που επιθυμεί διακαώς, είναι να βρει λύση στο πρόβλημά του. Έχει ανάγκη να ακούει ο γιατρός τα ερωτήματά του και τις ανησυχίες του και εν κατακλείδι να τον υπολογίζει. Από την πλευρά του ο γιατρός, απαιτείται να έχει ευελιξία, αναφέρει η συνομιλήτριά μας.

bigstock Coaching 83818040

Οι γιατροί διακόπτουν τους ασθενείς

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, οι γιατροί διακόπτουν τους ασθενείς στα πρώτα 18-24 δευτερόλεπτα και όπως έχει αποδειχθεί, εάν τον ακούσουν δεν θα είναι πάνω από ένα με ενάμισι λεπτό. Συνήθως οι ασθενείς, θυμούνται τα μισά από όσα θα τους πει ο γιατρός .

Οι γιατροί επίσης, μαθαίνουν πάνω από 13.000 νέες λέξεις κατά την διάρκεια της εκπαίδευσής τους.

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, αναφέρει η συνομιλήτριά μας, περιλαμβάνει και μια ενότητα που αφορά στις τεχνικές αυτοφροντίδας και αποφόρτισης του γιατρού. Είναι γνωστό άλλωστε το burn out (η επαγγελματική εξουθένωση) από την οποία πάσχουν οι περισσότεροι υγειονομικοί στις ημέρες μας, οι οποίοι εξαιτίας της ύφεσης, έχουν βάλει τεράστια πλάτη προκειμένου να δουν ανθρώπους που έχουν ανάγκη, ανασφάλιστους ασθενείς και ανθρώπους που έχουν χάσει την ασφαλιστική τους κάλυψη.

Η κυρία Παπαστεφάνου, είναι μέλος του European Association for Communication in Healthcare, μια ευρωπαϊκή ένωση που ασχολείται με την επικοινωνία στο χώρο της υγείας, με αποτέλεσμα να ταξιδεύει και να μαθαίνει τι συμβαίνει με την εκπαίδευση των γιατρών σε διεθνές επίπεδο. Μάλιστα όπως αναφέρει, η εταιρεία έχει υποβάλλει για δημοσίευση τα αποτελέσματα της ανάλυσης των ερωτηματολογίων του πρώτου κύκλου από τις συνεδρίες με τους γιατρούς σε κορυφαίο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Patient Education and Counseling τα οποία παρουσιάστηκαν και στο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για τη Δερματολογία και την Ψυχιατρική (European Society for Dermatology and Psychiatry) στην Αγ. Πετρούπολη.

Λίγο πριν αποχαιρετήσω την κυρία Νόνη Παπαστεφάνου, την ρωτάω τι της προσφέρει η δουλειά της και δεν χρειάζεται πολύ φαντασία να σκεφθώ από τον ενθουσιασμό που εκπέμπει, ότι της προσφέρει ηθική ικανοποίηση, πληρότητα, χαρά και πρόκληση για εξέλιξη.

Ποιά είναι η κυρία Νόνη Παπαστεφάνου

Η Νόνη Παπαστεφάνου εργάζεται στην εταιρεία LEO Pharma Hellas ως Doctor Patient Relationship Manager με στόχο τη διευκόλυνση και τη βελτίωση της επικοινωνίας ιατρού-ασθενούς.

Έχει εκπαιδευτεί στην επικοινωνία ιατρού-ασθενούς από την ευρωπαϊκή ένωση για την επικοινωνία στο χώρο της υγείας (European Association for Communication in Ηealthcare), της οποίας είναι και μέλος.

Διαθέτει ένα συνδιασμό δεξιοτήτων καθώς εργαζόταν για 14 χρόνια στο εμπορικό τμήμα μεγάλων αεροπορικών εταιρειών (Singapore Airlines, Etihad Airways) ενώ έχει και ευρεία εμπειρία στο χωρο της προσωπικής ανάπτυξης και του coaching. Η εμπειρία της τόσο σε πωλήσεις όσο και στο coaching σε συνδιασμό με το προσωπικό της ενδιαφέρον για την υγεία και την προσωπική ανάπτυξη, την κάνουν αφοσιωμένη στη διευκόλυνση της επικοινωνίας, την ανάπτυξη της συνειδητότητας και της επίτευξης αποτελεσμάτων και υψηλής απόδοσης.

Είναι απόφοιτος του International Coach Academy καθώς και NLP Practitioner (νευρογλωσσικός προγραμματισμός) και έχει εργαστεί ως coach με ανθρώπους από διάφορες χώρες του κόσμου. Είναι μέλος του International Coach Federation (Διεθνής Ομοσπονδία Coaching). Επίσης συμμετείχε στο πρόγραμμα coaching και mentoring του Πανεπιστημίου του Stirling. Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων και συνεδρίων μεταξύ των οποίων "Η επαναστατική πρακτική της ιατρικής νου-σώματος", από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Harvard που αφορά στη διαχείριση του στρες.

Οι αρχικές της σπουδές ήταν στα οικονομικά και είναι απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών, και κάτοχος MBA από το Πανεπιστήμιο του Stirling.

FullSizeRender

Διαβάστε ακόμη:

Η LEO Pharma εξαγοράζει τα δερματολογικά προϊόντα της Astellas - Εξαγορά με μεγάλη βαρύτητα

Πώς να πετύχετε τους στόχους σας το 2016

Το Coaching στην Ελλάδα είναι συνέχεια της ελληνικής φιλοσοφίας και του Σωκράτη